Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας
Γαλλία: Μία εμπορική αμαξοστοιχία, η οποία κινείται με κατεύθυνση τον σταθμό του Saint Michel de Maurienne, θα εκτροχιαστεί μετά από βλάβη στο σύστημα πέδησης (σ.σ. φρένα) και θα ξεκινήσει μία τρελή πορεία. Στα 19 βαγόνια είχαν στριμωχτεί περίπου 1.000 Γάλλοι στρατιώτες που επέστρεφαν από το μέτωπο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, με τους νεκρούς να ξεπερνούν τους 700 με βάση τις καταγραφές της εποχής.
Γερμανία: Ο εκτροχιασμός της αμαξοστοιχίας «Inter City Express» (ICE), ενώ αυτή κινούνταν στην πόλη Έσεντε στο βόρειο τμήμα της χώρας, θα προκαλέσει τον θάνατο 101 ανθρώπων και τον τραυματισμό άλλων 88.
Ρωσία (ΕΣΣΔ τότε): Ο λόγος για το δυστύχημα της πόλης Ούφα, τον Ιούνιο του 1989, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 575 άνθρωποι. Η διαρροή υγροποιημένου αερίου από έναν αγωγό που έσπασε κοντά στη σιδηροδρομική γραμμή, είχε ως αποτέλεσμα να σχηματιστεί ένα εξαιρετικά εύφλεκτο νέφος και να σημειωθεί έκρηξη την ώρα που από το σημείο περνούσαν δύο αμαξοστοιχίες.
Ισπανία: Στις 24 Ιουλίου 2013, όταν ένα τρένο υψηλής ταχύτητας, κινούμενο με 179 χλμ. την ώρα, εκτροχιάζεται λίγο πριν την άφιξή του στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα και στη συνέχεια προσκρούει σε τοίχο. Το όριο ταχύτητας στο συγκεκριμένη σημείο –στροφή– ήταν 80 χλμ. Συνολικά, 80 άνθρωποι βρίσκουν τον θάνατο και άλλοι 140 τραυματίζονται.
Βρετανία: Το ημερολόγιο δείχνει 5 Οκτωβρίου του 1999, όταν στην έξοδο του σταθμού Πάντινγκτον του Λονδίνου, μία αμαξοστοιχία θα παραβιάσει τον ερυθρό σηματοδότη και θα συγκρουστεί με τοπικό τρένο-εξπρές. Τραγικός απολογισμός 31 νεκροί και 245 τραυματίες.
Ιταλία: Την 12η Ιουλίου 2016, δύο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν να κινούνται στην ίδια γραμμή και τελικά συγκρούστηκαν μετωπικά, όταν έφτασαν στην περιοχή Πούγκλια, ανάμεσα στις πόλεις Κοράτο και Άντρια. Τα σωστικά συνεργεία θα ανασύρουν νεκρούς 23 ανθρώπους. Ωστόσο, το πιο φονικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στη γειτονική χώρα σημειώθηκε το 1978 όταν ένα τρένο υψηλής ταχύτητας που εκτελούσε το δρομολόγιο Βενετία-Ρώμη συγκρούστηκε με αμαξοστοιχία που συνέδεε το Λέτσε με το Μιλάνο. Ο απολογισμός των νεκρών ήταν 50 άνθρωποι.
Μαυροβούνιο: Η αδυναμία του μηχανοδηγού να ενεργοποιήσει το σύστημα πέδησης είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 47 άνθρωποι και να τραυματιστούν άλλοι 234, στις 2 Ιανουαρίου 2006 στο Μαυροβούνιο. Το τρένο εκτροχιάστηκε σχεδόν 15 χιλιόμετρα έξω από την Ποντγκόριτσα.
Το 1944 στο Μπαλβάνο της Ιταλίας, σε μία Ευρώπη που βιώνει τις ολέθριες συνέπειες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου… Η ατμομηχανή μίας αμαξοστοιχίας θα ακινητοποιηθεί λόγω βλάβης μέσα στη σήραγγα Armi. Ο χαμηλής ποιότητας άνθρακας που χρησιμοποιούνταν, είχε ως αποτέλεσμα μέσα σε ελάχιστα λεπτά να πλημμυρίσει ο τόπος από δηλητηριώδες μονοξείδιο του άνθρακα. Τουλάχιστον 520 άνθρωποι θα χάσουν τη ζωή τους από τις φονικές αναθυμιάσεις, ενώ θα γλιτώσουν μόνο όσοι ελάχιστοι βρίσκονταν στα τελευταία βαγόνια και βγήκαν έξω από το τούνελ.
Κώστας Παπαδόπουλος
Δεκάδες χιλιάδες κινδυνεύουν
Σύμφωνα με τη νέα μελέτη, ραδιενεργά υλικά ενδέχεται να έχουν εξαπλωθεί σε οκτώ πόλεις και επαρχίες κοντά στην περιοχή των δοκιμών, όπου ζουν περισσότεροι από ένα εκατομμύριο Βορειοκορεάτες. Η οργάνωση προειδοποιεί μάλιστα ότι η Νότια Κορέα, η Κίνα και η Ιαπωνία ίσως κινδυνεύουν από την παράνομη εισαγωγή γεωργικών προϊόντων και αλιευμάτων από τη Βόρεια Κορέα.
«Η έκθεση είναι σημαντική επειδή δείχνει ότι οι πυρηνικές δοκιμές της Βόρειας Κορέας θα μπορούσαν να απειλήσουν το δικαίωμα στη ζωή και την υγεία όχι μόνο για τον βορειοκορεατικό λαό αλλά και τους λαούς της Νότιας Κορέας και άλλων γειτονικών χωρών» δήλωσε ο Χιούμπερτ Γιανγκ-Xουαν Λι, επικεφαλής της οργάνωσης.
Το 2015, η νοτιοκορεατική αρχή ασφάλειας τροφίμων ανίχνευσε εννέα φορές τα κανονικά επίπεδα ραδιενεργού καισίου σε μανιτάρια που πωλούνταν ως κινεζικό προϊόν αλλά προέρχονταν στην πραγματικότητα από τη Νότια Κορέα. Η Κίνα και η Ιαπωνία ενίσχυσαν τις μετρήσεις ακτινοβολίας και εξέφρασαν ανησυχία για ενδεχόμενη έκθεση του πληθυσμού τους, χωρίς όμως να αναφερθούν συγκεκριμένα στον κίνδυνο μολυσμένων τροφίμων. Η Βόρεια Κορέα, η οποία αρνείται ότι υπάρχει κίνδυνος, είχε κατασχέσει τις συσκευές Γκάιγκερ από δημοσιογράφους που επισκέφθηκαν τη χώρα το 2018 για να καλύψουν την ανατίναξη ορισμένων τούνελ της υπόγειας εγκατάστασης, όταν η κυβέρνηση της Πιονγκγιάνγκ δεσμεύτηκε να σταματήσει τις δοκιμές.
Μέχρι το 2018 η Νότια Κορέα μετρούσε τα επίπεδα ραδιενέργειας στους Βορειοκορεάτες που αυτομολούσαν στον νότο. Από τα 40 άτομα που εξετάστηκαν, τουλάχιστον εννέα εμφάνιζαν αυξημένα επίπεδα, σύμφωνα με το υπουργείο Ενοποίησης που ασχολείται με διμερή θέματα.
Ο φονικός σεισμός δεν ισοπεδώνει μόνο
Όπως αναφέρει το Assοciated Press, ο Kύπριος ευρωβουλευτής Δημήτρης Παπαδάκης έχει ήδη υποβάλει ερώτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας να ενημερωθεί για τα μέτρα που σκοπεύει να λάβει η Ε.Ε. προκειμένου να σταματήσει η κατασκευή της μονάδας σε μια σεισμική ζώνη μόλις 95 χιλιόμετρα μακριά από την Κύπρο.
Ο πυρηνικός σταθμός του Άκουγιου, του οποίου ο πρώτος αντιδραστήρας προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του έτους, κατασκευάζεται 338 χιλιόμετρα δυτικά από το επίκεντρο του σεισμού των 7,8 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.
Έχει σχεδιαστεί να αντέχει σεισμούς μεγέθους 9 βαθμών και δεν υπέστη ζημιές από τις τελευταίες δονήσεις.
Η ρωσική Rosatom, σχεδιαστής, εργολάβος και ιδιοκτήτης του έργου, διαβεβαιώνει ότι το πυρηνικό εργοστάσιο σχεδιάστηκε να «αντέχει ακραίες εξωτερικές επιδράσεις» και ότι οι αντοχές του υπερβαίνουν τα μεγέθη των δονήσεων που είχαν προηγουμένως καταγραφεί στο Άκουγιου.
Όπως δήλωσε η εταιρεία σε e-mail της προς το AP, η πιθανότητα σεισμού 9 βαθμών στην περιοχή είναι «περίπου μία φορά ανά 10.000 χρόνια». αξιωματούχος του τουρκικού υπουργείου Ενέργειας δήλωσε ανώνυμα ότι δεν υπάρχουν σχέδια επαναξιολόγησης του έργου. Παρόλα αυτά καλό θα ήταν να επανεξεταστούν οι υπολογισμοί σεισμικού κινδύνου στην περιοχή, όχι μόνο για τον πυρηνικό σταθμό αλλά και για όλες τις υποδομές, συνέστησε. «Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, πάντα όμως υπάρχει λόγος να είναι κανείς προσεκτικός» είπε.
Παρόλα αυτά, ακτιβιστές στην Τουρκία και την Κύπρο απαιτούν ματαίωση του έργου, υποστηρίζοντας ότι ο τελευταίος σεισμός καθιστά σαφές ότι υπάρχει κίνδυνος.
Η Κυπριακή Αντιπυρηνική Πλατφόρμα, συνασπισμός 50 ελληνοκυπριακών και τουρκοκυπριακών οργανώσεων και άλλων φορέων, «κάλεσε όλα τα πολιτικά κόμματα, τους επιστημονικούς και περιβαλλοντικούς οργανισμούς και την κοινωνία των πολιτών να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να ασκήσουν πιέσεις στην τουρκική κυβέρνηση».
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Πυρηνικής Ενέργειας, το 20% των αντιδραστήρων σε όλο τον κόσμο βρίσκεται σε σεισμογόνες περιοχές. Τα πυρηνικά εργοστάσια της Ιαπωνίας, για παράδειγμα, βρίσκονται σε περιοχές όπου μπορούν να εκδηλωθούν σεισμοί μέχρι και 8,5 βαθμών.
Αυστηρότερες προδιαγραφές ασφάλειας εφαρμόστηκαν μετά το πυρηνικό ατύχημα της Φουκουσίμα το 2011, το οποίο πάντως δεν προκλήθηκε από τον ισχυρό σεισμό αλλά από το τσουνάμι που ακολούθησε. Η Τουρκία εξέδωσε άδεια για την κατασκευή του σταθμού στο Άκουγιου το 1976, έπειτα από γεωλογικές μελέτες που διήρκεσαν 6 χρόνια. Το πυρηνικό δυστύχημα του Τσερνόμπιλ έφερε καθυστερήσεις και η κατασκευή του πρώτου από τους τέσσερις αντιδραστήρες άρχισε το 2018.
Σύμφωνα με τη Rosatom, το σχέδιο του σταθμού περιλαμβάνει εξωτερικό τείχος από οπλισμένο σκυρόδεμα και εσωτερική προστατευτική κατασκευή από «προεντεταμένο μπετόν» που περιέχει μεταλλικά καλώδια. Οι αντιδραστήρες VVER-1200 του σταθμού, πρόσθεσε η εταιρεία, πληρούν τις αυστηρότερες προδιαγραφές που επέβαλε η Διεθνής Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας μετά τη Φουκουσίμα. Στην τελική του μορφή, ο σταθμός του Άκουγιου θα προσφέρει ισχύ 4,8 gigawatt, αριθμός που αντιστοιχεί στο ένα δέκατο της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στην Τουρκία, περίπου όσο οι ανάγκες ολόκληρης της Κωνσταντινούπολης. Το κόστος εκτιμάται στα 20 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τον περασμένο Οκτώβριο, το Bloomberg ανέφερε ότι η Τουρκία βρίσκεται σε επαφές με τη Ρωσία για την κατασκευή δεύτερου πυρηνικού σταθμού στη Σινώπη.