Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Το ταξίδι στο Διάστημα αναπόφευκτο

«Αναπόφευκτα θα ταξιδέψουμε στο διάστημα και θα αποικήσουμε άλλους πλανήτες, διακινδυνεύοντας, φυσικά, τη σωματική, την ψυχική και τη συναισθηματική μας υγεία, παρά την πρόοδο της τεχνολογίας». Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα, στα οποία κατέληξαν ομάδες προπτυχιακών φοιτητών από την Ελλάδα και την Ιταλία, που συμμετέχουν σε διαπανεπιστημιακό πρότζεκτ για την ανάλυση θεμάτων που σχετίζονται με το διάστημα, όχι μόνο από την πλευρά των φυσικών επιστημών, αλλά και από τη νομική, την ψυχολογική, την οικονομική, ακόμη και την τουριστική πλευρά.

Με πρωτοβουλία του Καθηγητή του Τμήματος Χημείας του ΑΠΘ και Εθνικού Εκπροσώπου στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος για θέματα σχετικά με την Εξερεύνηση του Διαστήματος, Θεόδωρου Καραπάντσιου, και σε συνεργασία με τον Καθηγητή Sergio Caserta, του Τμήματος Χημικών, Υλικών και Βιομηχανικής Παραγωγής του Πανεπιστημίου Federico II της Νάπολη στην Ιταλία, οι φοιτητές κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερώτημα: «Αξίζει να δαπανά η ανθρωπότητα τεράστια ποσά για το διάστημα;».

Στο εγχείρημα, οι πρώτοι δύο κύκλοι του οποίου ολοκληρώθηκαν το 2016 και το 2017, συμπράττει και το επιστημονικό περιοδικό Room στη Βιέννη της Αυστρίας.

Στο πρότζεκτ συμμετέχουν φοιτητές από διάφορα επιστημονικά πεδία, χωρίς καμία εξειδίκευση στο Διάστημα. Πιο συγκεκριμένα, πέντε ελληνικές και ισάριθμες ιταλικές ομάδες, σε ζεύγη των 3-4 ατόμων, εργάζονται η καθεμία πάνω σε ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Room, ανταλλάσσοντας στη συνέχεια απόψεις, επιχειρήματα και, τελικά, κάνοντας κριτική και σκέψεις για το μέλλον. Οι φοιτητές συζήτησαν σχετικά με την υγεία, το σεξ, τον ύπνο, τη γηριατρική, την προστασία από την ακτινοβολία, την ψυχολογία του χρόνου στο διάστημα και τους «κοσμικούς φίλους».

Έρχονται νέα υλικά

Ένα νέο, συνθετικό υλικό το οποίο μπορεί να ρυθμίζει μόνο του τη θερμοκρασία του και ως εκ τούτου ενδείκνυται για μια τεράστια γκάμα εφαρμογών, αναπτύσσουν επιστήμονες στο University of Nottingham.

Το σχετικό paper δημοσιεύτηκε στο Scientific Reports. «Μια μεγάλη πρόκληση στην επιστήμη υλικών είναι να καταλάβουμε πώς να ρυθμίζουμε τη θερμοκρασία των τεχνητών υλικών, όπως μπορεί να το κάνει το ανθρώπινο σώμα σε σχέση με το περιβάλλον του» εξηγεί ο Μαρκ Άλστον, επικεφαλής συντάκτης και επίκουρος καθηγητής Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού.

«Αυτή η, εμπνευσμένη από τη βιολογία, προσέγγιση, προωθεί τη δoμική συναρμολόγηση των πολυμερών για χρήση σε προηγμένα υλικά. Η φύση χρησιμοποιεί τα ρευστά για τη ρύθμιση και διαχείριση της θερμοκρασίας σε θηλαστικά και σε φυτά προκειμένου να απορροφά την ηλιακή ακτινοβολία μέσω φωτοσύνθεσης και αυτή η έρευνα χρησιμοποίησε ένα μοντέλο σαν φύλλο για να μιμηθεί αυτή τη λειτουργία στο πολυμερές», σημειώνει ο Άλστον. Προσέθεσε δε, ότι αυτή η προσέγγιση θα οδηγήσει σε ένα προηγμένο υλικό που θα μπορεί να απορροφά υψηλή ηλιακή ακτινοβολία, όπως μπορεί να κάνει το ανθρώπινο σώμα, για να ψύχεται αυτόνομα, σε όποιο περιβάλλον κι αν βρίσκεται. «Ένα θερμικά λειτουργικό υλικό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως σύστημα ρύθμισης θερμότητας για εγκαύματα, προκειμένου να μειώνει τη θερμοκρασία του δέρματος και να παρακολουθεί και να βελτιώνει τη διαδικασία θεραπείας», λέει.

Επίσης, τέτοιες ιδιότητες θα ήταν ανεκτίμητες σε διαστημόπλοια, για καλύτερη προστασία απέναντι στις θερμικές πιέσεις που υφίστανται οι δομές των σκαφών, ενώ μέσω της ρύθμισης/ελέγχου της δομικής θερμοκρασίας του υλικού στο σκάφος, θα μπορούσε να παραχθεί και ενέργεια ώστε να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς.

Ήταν στραβό το κλίμα

Ο κόσμος έχει στη διάθεσή του δύο χρόνια για να δράσει προκειμένου να αποφευχθεί η κλιματική αλλαγή και ο κίνδυνος ο πλανήτης να βρεθεί αντιμέτωπος με «καταστροφικές συνέπειες», προειδοποίησε ο Γενικός Γραμματέας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών Αντόνιο Γκουτέρες, καλώντας την κοινωνία των πολιτών να ζητήσει από τους ηγέτες του «να δώσουν λόγο»… «Αν δεν αλλάξουμε κατεύθυνση μέχρι το 2020, κινδυνεύουμε (…) να υπάρξουν καταστροφικές συνέπειες για τους ανθρώπους και για τα οικοσυστήματα που μας υποστηρίζουν», τόνισε ο Γκουτέρες.

Η ομιλία του Γκουτέρες στον ΟΗΕ καταγράφηκε τρεις ημέρες πριν από μια παγκόσμια σύνοδο για την κλιματική αλλαγή στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ με τη συμμετοχή χιλιάδων αιρετών, δημάρχων, στελεχών ΜΚΟ και επιχειρήσεων.

Σκιαγραφώντας με μελανά χρώματα τις απειλές για τη διατροφική αλυσίδα και την πρόσβαση στο νερό, ο γ.γ. του ΟΗΕ προειδοποίησε πως ο πλανήτης διατρέχει κίνδυνο να βρεθεί αντιμέτωπος με «μια υπαρξιακή απειλή». «Η κλιματική αλλαγή κινείται πιο γρήγορα απ’ ό,τι εμείς»… «Έχουμε τα εργαλεία για να κάνουμε αποτελεσματικές τις ενέργειές μας αλλά μας λείπει –ακόμη και μετά τη συμφωνία του Παρισιού– η ηγετική πρωτοβουλία κι η φιλοδοξία για να κάνουμε αυτό που οφείλουμε να κάνουμε», συνέχισε. «Πρέπει να σταματήσουμε την καταστροφή των δασών, να αποκαταστήσουμε τα δάση που έχουν αποψιλωθεί, να αλλάξουμε τον τρόπο που καλλιεργούμε», απαρίθμησε ο Γκουτέρες. Πρέπει επίσης να επανεξεταστεί «ο τρόπος που θερμαίνουμε, ψύχουμε και φωτίζουμε τα κτίριά μας για να σπαταλάμε λιγότερη ενέργεια».

Ο γ.γ. του ΟΗΕ υπενθύμισε ότι θα οργανώσει μια παγκόσμια σύνοδο για το κλίμα τον Σεπτέμβριο του 2019, έναν χρόνο πριν από την προθεσμία που είχε οριστεί στις χώρες που υπέγραψαν τη συμφωνία του Παρισιού για να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ,DPA

Υβριδικά οχήματα

Ένα βήμα πιο κοντά στην εποχή των Air-Taxi βρίσκονται οι μετακινήσεις, όπως διατείνεται η Boeing, σύμφωνα με την οποία ένα πρωτότυπο «ταξί του αέρα» θα ξεκινήσει τις πρώτες του διαδρομές το ερχόμενο έτος.

Η αμερικανική εταιρεία παραγωγής αεροσκαφών με έδρα το Σικάγο, συνεργάζεται επίσης με τις ρυθμιστικές αρχές για την ανάπτυξη ενός συστήματος διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.

«Σκεφθείτε ένα μέλλον στο οποίο τρισδιάστατοι αυτοκινητόδρομοι θα ανακουφίζουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing Ντένις Μούιλενμπερκ μιλώντας στην περασμένη Τετάρτη στο Bloomberg. Έκανε, δε, λόγο για μη επανδρωμένα ελικοφόρα, τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν ανθρώπους και εμπορεύματα σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές. Προς αυτήν την κατεύθυνση, η Boeing εξαγόρασε πέρυσι την Aurora Flight Sciences.

Η Boeing προχωρά, παράλληλα, τα σχέδιά της για την ανάπτυξη ενός υπερηχητικού αεροσκάφους που θα μειώσει τον χρόνο των αεροπορικών ταξιδιών. Το νέο υπερηχητικό αεροσκάφος θα μπορούσε να πετάξει σε μία δεκαετία, λίγο αργότερα από τα Air-Τaxi. Διευκρίνισε, δε, πως μένει να διαπιστωθεί εάν το επιβατηγό κοινό θα στηρίξει αυτήν την πρωτοβουλία, προκειμένου να γίνει απόσβεση της επένδυσης…

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!