Η κυβέρνηση παρέδωσε στις ΗΠΑ τα κλειδιά για τα εξοπλιστικά

του Γιώργου Πατέλη

 

Στον απόηχο της επίσκεψης του Αλέξη Τσίπρα στις Ηνωμένες Πολιτείες αναζωπυρώθηκε η συζήτηση για τα εξοπλιστικά. Με το σχετικό επικοινωνιακό παιχνίδι που –συνεχίζει να– παίζει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. επιχειρεί να συσκοτίσει σοβαρές πλευρές του θέματος. Αφού από τη μία ο Ντ. Τραμπ έκανε λόγο τρεις φορές στην ομιλία του για συμφωνία ύψους 2,4 δισ., ο πρωθυπουργός μαζί με τον υπουργό Άμυνας επιμένουν στο 1,1 δισ. δολάρια. Πλήρης εμπαιγμός. Με τις εταιρείες που βρίσκονται πίσω από τις διαπραγματεύσεις για τα εξοπλιστικά να έχουν αναλάβει και την προηγούμενη συμφωνία του 2015. Ενώ η ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο διαταράσσεται ιδιαιτέρως τον τελευταίο χρόνο από τις κινήσεις του «σουλτάνου» Ερντογάν ειδικά στον τομέα των αμυντικών δαπανών.

Πίσω από το deal που συζητήθηκε στις ΗΠΑ βρίσκονται κάποιοι «αόρατοι οπλάδες». Ο λόγος για τον Ντένη Πλέσσα, αντιπρόεδρο Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin και τον Κρίστιαν Χατζημηνά, πρόεδρο της ISI Hellas. Και οι δύο εταιρείες ενεπλάκησαν μεταξύ άλλων και με την ανακατασκευή αεροσκαφών του Πολεμικού Ναυτικού το 2015.

 

Πλέσσας και Χατζημηνάς

Ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin, Ντένη Πλέσσας, είναι άνθρωπος-κλειδί για την αμερικανική εταιρεία. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι υπό την ευθύνη του βρίσκονται η Ανατολική Μεσόγειος. Υπάρχει καλύτερη περιοχή για να κάνει μπίζνες μία εταιρεία όπλων αυτή την περίοδο; Ο Ντ. Πλέσσας βρίσκεται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις με τον Π. Καμμένο από τον Ιανουάριο –ίσως και νωρίτερα– με τον Ν. Φίλη και τότε να παίζει τον ρόλο της εσωτερικής αντιπολίτευσης, αφού βέβαια «ξηλώθηκε» από την καρέκλα του υπουργού Παιδείας.

Όπως προαναφέρθηκε, το 2015 η εταιρεία του Ντ. Πλέσσα ήταν η ανάδοχος της ανακατασκευής των αεροσκαφών P-3B του Πολεμικού Ναυτικού. Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι από το πρόγραμμα του 2015, που αφορούσε ανακατασκευή πτητικών μέσων ηλικίας πενήντα ετών, η εταιρεία του «συνεταίρου» Κρίστιαν Χατζημηνά εκταμίευσε το ποσό των 50 εκατ. ευρώ, ενώ από το 2009 μέχρι σήμερα οι τζίροι της ISI κυμαίνονται στα 3 εκατ. ευρώ.

 

Τα πιο ουσιαστικά ζητήματα

Τα ανησυχητικά δεδομένα είναι ότι οι Τουρκικές αεροδιαστημικές βιομηχανίες, μετά την κατασκευή του μη επανδρωμένου αεροσκάφους «Anka», το οποίο πλέον βρίσκεται στο τελικό στάδιο της δοκιμής του, προχωρούν ήδη από το 2011 στην κατασκευή του μαχητικού αεροσκάφους πέμπτης γενιάς «TAI TFX». Μάλιστα τον περασμένο Ιανουάριο, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης της Τερέζα Μέι στην Τουρκία, κλείστηκε συμφωνία ύψους 100 εκατ. λιρών Αγγλίας με βρετανική πολυεθνική για την παροχή μηχανολογικής βοήθειας στην ανάπτυξη του αεροσκάφους η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν το 2025.

Η κυβέρνηση θέλει να κλείσει τη συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό των F-16 προκειμένου να μπορέσει να ισορροπήσει τις εξοπλιστικές κινήσεις της Τουρκίας. Με την αναβάθμιση αυτή, τα F-16 που έχουμε θα γίνουν τα πλέον σύγχρονα μαχητικά τέταρτης γενιάς, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν ωστόσο από τεχνολογικής άποψης τα F-35 που ήδη έχουν παραγγελθεί από την πλευρά της Άγκυρας. Ενώ Τσίπρας και Καμμένος προχώρησαν «τυφλά» στην απόλυτη υπακοή στις επιθυμίες της Ουάσιγκτον χωρίς να κάνουν έστω κάποιες κινήσεις τακτικής πριν την επίσκεψή τους στον Λευκό Οίκο. Μαχητικά πέμπτης γενιάς διαθέτουν ήδη οι Κινέζοι και από το 2018, με το πέρας δηλαδή των τελικών δοκιμών, και οι Ρώσοι. Με τους τελευταίους πιθανά θα μπορούσε να συζητηθεί ακόμα και η αγορά S-400 για να υπάρξει σχετική εξοπλιστική εξισορρόπηση στο Αιγαίο. Οι επιλογές αυτές δεν εξετάστηκαν καν και οι δύο κυβερνητικοί συνέταιροι έτρεξαν στην αγκαλιά των ΗΠΑ, παραδίδοντας ουσιαστικά γη και ύδωρ στους Αμερικάνους.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!