Υπόμνημα της Διαδημοτικής Επιτροπής για την προστασία του Υμηττού

 

Κατατέθηκε την Πέμπτη 2/2 στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στη Γενική Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, καθώς και στη Διεύθυνση Σχεδιασμού Μητροπολιτικών, Αστικών και Περιαστικών Περιοχών, το νέο Υπόμνημα της Διαδημοτικής Επιτροπής για την προστασία του Υμηττού.

 

Σύντομο ιστορικό

Ο Υμηττός, εδώ και αρκετές δεκαετίες, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας συνολικής και γενικευμένης επίθεσης που στοχεύει στην εξαφάνιση του δημόσιου και δασικού χαρακτήρα του. Ιδιώτες, εκκλησία, κρατικοί φορείς και Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης καταπατούν συστηματικά εκτεταμένες εκτάσεις του βουνού, χτίζουν αυθαίρετα κτίσματα, μεθοδεύουν, σχεδιάζουν και προωθούν μια σειρά από κτιριακές εγκαταστάσεις και δραστηριότητες που έχουν ως αποτέλεσμα την αλλοίωση της φυσιογνωμίας του, ενώ οι αλλεπάλληλες πυρκαγιές και οι εμπρησμοί οδηγούν στη ραγδαία συρρίκνωση των δασικών εκτάσεων.

Με το Προεδρικό Διάταγμα (Π.Δ.) του 1978, επιχειρήθηκε η ανακοπή της επέκτασης υφιστάμενων αυθαίρετων οικισμών και δόμησης νέων κατοικιών στις Ζώνες προστασίας του Υμηττού (Α’ και Β’), ενώ δίνονταν η δυνατότητα κατασκευής κτιριακών εγκαταστάσεων για κοινωφελή έργα στην Β’ Ζώνη (σχολεία, νοσοκομεία, αθλητικές, πολιτιστικές, στρατιωτικές εγκαταστάσεις κλπ.). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη διάνοιξη νέων δρόμων και την κατασκευή ποικίλων ιδιωτικών και δημόσιων κτιρίων, σε διάφορα σημεία του Υμηττού, αλλά και την κατασκευή πολυτελών συνήθως κατοικιών οι οποίες αδειοδοτούνταν ως «πολιτιστικές εγκαταστάσεις», «αναψυκτήρια», κλπ.

Τον Ιούνιο του 2011, τροποποιήθηκε το, από το 1978, Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία του Υμηττού, ως αποτέλεσμα της διαπίστωσης ότι δεν επαρκούσε πλέον για την ανακοπή της συνεχιζόμενης επέλασης της αυθαίρετης και νομότυπης δόμησης.

Το Προεδρικό Διάταγμα (Π.Δ.) για την προστασία του Υμηττού (ΦΕΚ 187Δ’/16.6.2011) που καθόρισε το νέο πλαίσιο προστασίας του Υμηττού (επέκτεινε την Ζώνη Α’ απόλυτης προστασίας του βουνού), συνάντησε εξ’ αρχής τις έντονες αντιδράσεις εκατοντάδων αυθαιρετούχων – διεκδικητών – καταπατητών του βουνού, καθώς και κάποιων Δημάρχων όμορων δήμων (Κορωπίου, Παιανίας-Γλυκών Νερών, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γλυφάδας, Ηλιούπολης), οι οποίοι έχουν καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αιτήσεις ακύρωσης του Π.Δ., επικαλούμενοι προσχηματικά την «προστασία του περιβάλλοντος», διεκδικώντας ουσιαστικά την νομιμοποίηση περιοχών αυθαιρέτων, την προσθήκη νέων χρήσεων γης και, κυρίως, τη συρρίκνωση της Ζώνης Α’ απόλυτης προστασίας του βουνού.

Οι καταστροφικές πυρκαγιές και οι εμπρησμοί των τελευταίων ετών αποτελούν την τελευταία προειδοποίηση. Ας μην επιτρέψουμε να περάσουν τα νέα σχέδια για την λεηλασία του Υμηττού. Ας μην επιτρέψουμε την παραπέρα δόμηση του βουνού και τη συρρίκνωση της προστασίας του.

Σε αναμονή της τελικής απόφασης του ΣτΕ και με δεδομένη την προώθηση της διαδικασίας Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης, απαιτούμε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και από την κυβέρνηση να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα, ώστε να μην τεθεί σε κίνδυνο το ισχύον καθεστώς προστασίας του Υμηττού.

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ (ΣΜΠΕ) ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΥ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ

1 Να παραμείνουν τα όρια της Ζώνης Α΄ ως έχουν στο ισχύον Π.Δ, με εξαίρεση τα σημεία που διεισδύουν σε υφιστάμενα σχέδια πόλεως. Να μην επεκταθούν τα όρια της Ζώνης Β’ εντός της Ζώνης Α’.

2 Να παραμείνουν οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης στην Ζώνη Α’, ως έχουν στο ισχύον Π.Δ. και να εξακολουθήσει να ισχύει η απαγόρευση δόμησης κατοικιών σε όλες τις ζώνες προστασίας του Υμηττού.

3 Να μην επιτρέπεται στο νέο Π.Δ., όπως και στο ισχύον, η κατασκευή εντός της Ζώνης Β΄ κτιριακών εγκαταστάσεων υγείας, πρόνοιας, αθλητισμού, πολιτισμού, καθώς και σταθμοί επεξεργασίας – μεταφόρτωσης απορριμμάτων.

4 Να εναρμονιστεί με το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής, το άρθρο 4 του Π.Δ. (παρ. 6, εδάφιο η), ώστε να επιτρέπεται η χωροθέτηση μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων, αντί του προβλεπόμενου κεντρικού σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων.

5 Στο άρθρο 3, παράγραφος 1, εδάφιο (α) του Π.Δ. 187/2011 να προστεθούν στα έργα αντιπυρικής προστασίας τα πυροφυλάκια.

6 Να απαγορευτούν νέες κτιριακές εγκαταστάσεις εκπαίδευσης και στη Β’ Ζώνη προστασίας του βουνού.

7 Να μην επιτρέπεται η αλλαγή χρήσης πρώην στρατιωτικών εγκαταστάσεων (π.χ. Σακέτα Βύρωνα, Τερψιθέα Γλυφάδας κ.α.) και να απομακρυνθούν οι υφιστάμενοι εντός της Ζώνης Α΄ σταθμοί ανεφοδιασμού καυσίμων.

8 Να μην νομιμοποιηθούν υφιστάμενες παράνομες εγκαταστάσεις ενέργειας στον Υμηττό (π.χ. Κέντρο Υψηλής Τάσης της ΔΕΗ, στα όρια των Δήμων Ηλιούπολης-Αργυρούπολης)

9 Να απαγορευτούν ρητώς νέοι υπερτοπικής σημασίας αυτοκινητόδρομοι στον Υμηττό (π.χ. Αργυρούπολη-Κορωπί, Βύρωνας (Σακέτα) – Κορωπί).

10 Να καταργηθεί το καθεστώς των ανοικτών οικοδομικών τετραγώνων στα όρια των σχεδίων πόλεως με τις Ζώνες προστασίας (π.χ. Καρέας Βύρωνα)

11 Να χαρακτηριστούν ως Γ’ Ζώνη προστασίας και να οριοθετηθούν όλοι οι αρχαιολογικοί χώροι του Υμηττού. Να θεσμοθετηθούν αρχαιολογικές διαδρομές – περίπατοι ( π.χ. το μονοπάτι του Αιγέα).

12 Να οριοθετηθούν και να θεσμοθετηθούν μέτρα προστασίας των σημαντικών σπηλαίων του Υμηττού.

13 Να απαγορευτεί η επέκταση των υφιστάμενων δημοτικών νεκροταφείων και η δημιουργία νέων νεκροταφείων σε δασικές περιοχές (π.χ. Άνω Γλυφάδα).

14 Να καταγραφούν οι παράνομες χρήσεις γης (π.χ. οικιστικές χρήσεις σε γη παραχωρημένη ή χαρακτηρισμένη ως «γεωργική»).

15 Να καταγραφούν τα αυθαίρετα κτίσματα, όπως προβλέπεται και στο ισχύον Π.Δ και να εφαρμοστεί η σχετική νομοθεσία όπου υπάρχουν τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις. Να καταργηθεί οποιαδήποτε «ρύθμιση» που επιτρέπει την διατήρηση της αυθαίρετης δόμησης ( π.χ. ν.4178/2013).

16 Να υπάρξει αναλυτική καταγραφή του ισχύοντος ιδιοκτησιακού καθεστώτος στον Υμηττό, αλλά και των διεκδικούμενων – καταπατημένων – διακατεχόμενων δημόσιων δασικών εκτάσεων από Κρατικούς Φορείς, Δημόσιους Οργανισμούς, Ο.Τ.Α., Εκκλησία, ιδιώτες κ.ά.

17Να ενταχθούν όλες οι χαρακτηρισμένες περιοχές NATURA στην Α’ Ζώνη και να θεωρηθούν τα όριά τους (πλην ειδικών εξαιρέσεων) ως όρια της Α’ Ζώνης.

 

Σχετικά με το Πάρκο Γουδή, παραθέτουμε και προσυπογράφουμε τις προτάσεις της «Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή».

Η Επιτροπή σε περίπτωση αλλαγής του Π.Δ. 187/Δ/11 θεωρεί ότι πρέπει να ληφθούν υπ’ όψη τα εξής:

1. Το νέο Π.Δ. να περιλαμβάνει και το στρατόπεδο Πλέσσα το οποίο περιελάμβανε και η μελέτη του ΕΜΠ και να εντάσσει τα στρατόπεδα Ζορμπά και Φακίνου στο Μητροπολιτικό Πάρκο Γουδή (ΜΠΓ), να καθορίζεται δε χρονοδιάγραμμα για την απομάκρυνση όλων των στρατοπέδων που βρίσκονται στο χώρο αυτό.

2. Να περιγράφεται η λύση του ιδιοκτησιακού με σαφές χρονοδιάγραμμα καθώς και ο μηχανισμός παραχώρησης των εκτάσεων οι οποίες ανήκουν σε διαφορετικούς φορείς.

3. Να θεσμοθετηθεί η άμεση συγκρότηση δημόσιου φορέα διαχείρισης του Πάρκου.

4. Να προβλέπεται η άμεση απομάκρυνση και ο αποκλεισμός κάθε παράτασης λειτουργίας των ασύμβατων και ετερόκλητων κατασκευών, όπως του Badminton, σε εφαρμογή της απόφασης του ΣτΕ αρ.1970/2012 καθώς και της ΕΠΟ και να αποδοθούν με τον περιβάλλοντα χώρο τους στο Πάρκο.

5. Να περιληφθούν στον πυρήνα του Πάρκου και οι εκτάσεις που έχουν παραχωρηθεί στα Ολυμπιακά Ακίνητα (σημερινή ΕΤΑΔ). Προς τούτο να συμπεριληφθεί στη σελίδα 6 στο (α): «και τις εκτάσεις που έχουν παραχωρηθεί στα Ολυμπιακά Ακίνητα».

6. Να προβλέπεται στο Π.Δ. όχι μόνο η απαγόρευση της κίνησης των οχημάτων εντός του Πάρκου, αλλά και η κατάργηση των δρόμων οι οποίοι ευρίσκονται στον πυρήνα του. Εντός του πυρήνα να μην κατασκευαστεί κανένας χώρος στάθμευσης υπόγειος ή υπέργειος.

7. Το ποσοστό 5% το οποίο επιτρεπόταν σύμφωνα με Π.Δ. 187/Δ/11 για τις επεκτάσεις των υφιστάμενων κτιρίων να εφαρμόζεται μόνο για τις ανάγκες σταθερότητας των κτιρίων (θεμελιοδομή, υποστηλώσεις, αντισεισμικές μελέτες κλπ.).

8. Να απαγορευθεί οποιαδήποτε ανέγερση κτιρίου στον πυρήνα του Πάρκου.

9. Σε περίπτωση ακύρωσης του Π.Δ. 187/Δ/11, να απαγορευθεί κάθε είδους οικοδομική εργασία, καθώς και η έκδοση οικοδομικών αδειών στην προβλεπόμενη έκταση για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή μέχρι την έκδοση νέου Προεδρικού Διατάγματος.

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι

ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΣΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ

Σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από τον Δασικό κτηματολογικό Χάρτη του 1981-82, στον Υμηττό καταγράφονται ως δημόσιες εκτάσεις 40.822 στρέμματα. Ένα μεγάλο μέρος αυτών των δημόσιων δασικών εκτάσεων θεωρούνται σήμερα «διακατεχόμενες». Επισημαίνεται ότι, η μη ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης των δασικών χαρτών, παρέχει την δυνατότητα σε πολυποίκιλους φερόμενους ως ιδιοκτήτες να ασκούν πολλαπλές πιέσεις για την μεταβολή των επιτρεπόμενων χρήσεων γης και όρων δόμησης καθώς και για την μεταβολή των ορίων των Ζωνών προστασίας τού βουνού.

Ενδεικτικά αναφέρεται:

– Στους Δήμους Αγ. Παρασκευής, Χολαργού, Παπάγου, Ζωγράφου, Καισαριανής και Βύρωνα οι δασικές εκτάσεις του Υμηττού ήταν ανέκαθεν δημόσιες, όμως στη συνέχεια παραχωρήθηκαν σημαντικά τμήματα των εκτάσεων αυτών σε διάφορους φορείς κατά χρήση ή κυριότητα και έγιναν παράνομες καταλήψεις από δημόσιους φορείς ή ιδιώτες για οικιστικούς σκοπούς.

– Στους Δήμους Ηλιούπολης και Αργυρούπολης, σε τμήματα του δημόσιου δασικού χώρου του Υμηττού που διεκδικούνταν δικαστικά από τους κληρονόμους Νάστου και είναι χαρακτηρισμένα ως «διακατεχόμενα», εμφανίζονται σήμερα άνω των 100 «ιδιοκτητών» που ισχυρίζονται ότι αγόρασαν οικόπεδα από τους καταπατητές Νάστους.

– Στον δασικό χώρο του Υμηττού στο Κορωπί, το Δημόσιο δάσος έκτασης 12.250 στρ. διακατέχεται από τον Δήμο Κορωπίου. Ακόμη, εκτάσεις 5.600 στρ. διακατέχονται από τον ΟΔΕΠ

– Στον Δήμο Γλυφάδας, το ελληνικό δημόσιο βρίσκεται σε δικαστικούς αγώνες με τους δικαιοπάροχους Καραπάνου και τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό που διεκδικούν 13.530 στρ. Επίσης εκτάσεις 5.500 στρ. διεκδικούνται από τον ΟΔΕΠ.

– Στον Δήμο Βύρωνα 2.100στρ διεκδικούνται από τον ΟΔΕΠ.,

– Συνολικά ο ΟΔΕΠ διεκδικεί περίπου 14.000 στρ. στον Υμηττό.

 

Παράνομες καταλήψεις / διακατεχόμενες Δημόσιες δασικές εκτάσεις.

Δήμος Αγ. Παρασκευής: 3,2 στρ
Δήμος Ζωγράφου: 60,5 στρ
Δήμος Καισαριανής: 14, 3 στρ,
Δήμος Βύρωνα: 183 στρ, / 215,6 στρ
Δήμος Ηλιούπολης: 4 στρ / 328,5 στρ
Δήμος Αργυρούπολης: 2,3 στρ / 9,2 στρ
Δήμος Γλυφάδας: /12.796 στρ

 

1/2/2017

ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΥΜΗΤΤΟΥ

Για επικοινωνία: [email protected]

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!