Εικόνα αποσύνθεσης καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί. Τεράστιες οι ελλείψεις προσωπικού
Του Μάριου Διονέλλη
Εικόνες άλλων εποχών θυμίζει η κατάσταση με τις κενές θέσεις εκπαιδευτικών στα σχολεία όλης της χώρας καθώς η σχολική χρονιά ξεκίνησε με περίπου 25.000 κενά ενώ για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια υπήρξαν σχολεία που δεν άνοιξαν καν και περιμένουν το πρώτο κουδούνι να χτυπήσει μετά τις εκλογές.
Από την υπηρεσιακή κυβέρνηση ανακοινώθηκε πως βρέθηκαν οι πιστώσεις για την πρόσληψη 19.000 αναπληρωτών και ωρομίσθιων δασκάλων και καθηγητών, ενώ για τα υπόλοιπα 6.000 κενά στα σχολεία δεν υπάρχει η παραμικρή λύση. Ακόμα όμως και οι εκπαιδευτικοί που θα προσληφθούν ως αναπληρωτές θα φτάσουν στα σχολεία προς το τέλος Σεπτεμβρίου, αφού η όλη διαδικασία της προκήρυξης των θέσεων ακυρώθηκε, λόγω προσφυγών και ξεκίνησε από την αρχή. Μόνο που στη νέα προκήρυξη ως καταληκτική ημερομηνία για τον έλεγχο των δικαιολογητικών ήταν η 11η Σεπτεμβρίου, δηλαδή η μέρα του αγιασμού…
Το πρόβλημα, βέβαια, είναι πολύ βαθύτερο και όχι απλά γραφειοκρατικό. Η πρώτη αριστερή κυβέρνηση, οδηγούμενη σε μνημόνιο, αποδέχτηκε πλήρως τις μέχρι τώρα πρακτικές (με πρόσληψη αναπληρωτών) για την εκπαίδευση απεμπολώντας τον στόχο για μόνιμες (επιτέλους) προσλήψεις προσωπικού στην Παιδεία. Αν και η επαναπρόσληψη των καθηγητών Τεχνικής Εκπαίδευσης αλλά και των σχολικών φυλάκων ήταν στη σωστή κατεύθυνση, εν τούτοις η μνημονιακή επιλογή για φτηνό και ευέλικτο προσωπικό στα σχολειά δεν αμφισβητήθηκε στο παραμικρό. Ασφαλώς δεν μπορούσαν να γίνουν πολλά μέσα σε επτά μήνες αλλά η κατάληξη της… διαπραγμάτευσης δεν αφήνει το παραμικρό περιθώριο για αλλαγή της κατάστασης.
Συνεπώς το μόνο που έμενε, έστω και για επικοινωνιακούς λόγους, ήταν να επιταχυνθεί η διαδικασία των αναπληρωτών και να δοθεί επιτέλους η εικόνα της κατά το δυνατόν πλήρους λειτουργίας όλων των σχολείων από την πρώτη μέρα. Παρ’ όλα αυτά, ήταν η πρώτη φορά που αρκετά σχολεία έμειναν εντελώς κλειστά.
Οργή στην Κρήτη
Από τις πιο αδικημένες περιοχές είναι η Κρήτη, αλλά και τα νησιά του Αιγαίου. Στο Ηράκλειο παραμένουν ακόμα κλειστά δύο Δημοτικά (στις Καμάρες και στον Κρότο) και 35 νηπιαγωγεία ενώ συνολικά σε όλη την Κρήτη δεν άνοιξαν 61 σχολεία (6 δημοτικά και 55 νηπιαγωγεία). Στις περιοχές που δεν έγινε καν ο αγιασμός οι γονείς έφυγαν άπρακτοι με τη μόνη διαβεβαίωση ότι μέχρι το τέλος του μήνα θα εμφανιστεί έστω ένας δάσκαλος για να λειτουργήσει το σχολείο. Τα περισσότερα από αυτά τα σχολεία βρίσκονται σε δυσπρόσιτες περιοχές, γεγονός που κάνει τους κατοίκους να αισθάνονται πολίτες δεύτερης κατηγορίας ανοίγοντας και ζητήματα ίσων ευκαιριών για τα παιδιά τους.
Ακόμα όμως και για πολλά από τα σχολεία που άνοιξαν η κατάσταση δεν είναι καλύτερη. Σε δεκάδες περιπτώσεις εστάλη «δανεικός» εκπαιδευτικός από όμορη περιοχή, με υπηρεσιακό σημείωμα προσωρινής απόσπασης, μόνο και μόνο για να ανοίξει το σχολείο. Ωστόσο, από τη Δευτέρα μετά τον αγιασμό προέκυψε το πρόβλημα της φύλαξης των παιδιών, αφού ένας δάσκαλος δεν ήταν δυνατόν να προσέχει όλα τα παιδιά. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Δημοτικού Σχολείου στα Βορίζια Ηρακλείου. Ο δανεικός δάσκαλος που άνοιξε το σχολείο πρέπει να φροντίσει για την ασφάλεια 85 παιδιών και όπως ήταν φυσικό δήλωσε αδυναμία να ανταποκριθεί. Η λύση που προκρίθηκε από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας ήταν η εκ περιτροπής λειτουργία του σχολείου. Δηλαδή τη Δευτέρα πήγε για μάθημα η Πρώτη και η Δευτέρα τάξη του Δημοτικού, την Τρίτη η Τρίτη και η Τετάρτη κ.ο.κ. Και όλα αυτά στην Ελλάδα του 2015.
Ακόμα χειρότερη είναι η εικόνα με τις ελλείψεις καθηγητών ειδικής εκπαίδευσης στα ειδικά σχολεία όπου εδώ και χρόνια οι γονείς ξέρουν ότι το σχολικό έτος ξεκινά επί της ουσίας μετά τον Οκτώβρη, ενώ υπάρχουν και ιδιαίτερα προβλήματα με την καθυστέρηση πρόσληψης βοηθητικού προσωπικού που απαιτείται για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Την εικόνα εγκατάλειψης συμπληρώνει η καθυστέρηση στην υπογραφή συμβάσεων με καθαρίστριες, γεγονός που έκανε πολλούς γονείς να πιάσουν σκούπες και φαράσια προκειμένου να ανοίξουν αξιοπρεπώς τα σχολεία.
Δυσοίωνο μέλλον
Οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών μιλούν για εικόνες αποσύνθεσης, ενώ ζητούν την προσοχή της κοινής γνώμης και για το διάστημα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αφού η δουλειά τους θα γίνεται δυσκολότερη χρόνο με το χρόνο. «Ήδη ξέρουμε πως πολλά από τα κενά αυτά δεν πρόκειται να καλυφθούν ούτε μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς», λέει στον Δρόμο ο εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών στο Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, Θεόφιλος Λαμπρογιαννάκης. «Η λογική των υπεράριθμων τμημάτων και η ανυπαρξία βούλησης για μόνιμες θέσεις εκπαιδευτικών θα βυθίζουν όλο και πιο βαθιά την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στον τόπο μας, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των εκπαιδευτικών», τονίζει ο ίδιος.