Μπλοκάρουν τη διαδικασία ξεπουλήματος, ενώ Γερμανοί και Κοπελούζος ετοιμάζονται για κέρδη στην πλάτη των πολιτών
Tου Μάριου Διονέλλη
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσφεύγουν οι φορείς των Χανίων και της Δυτικής Κρήτης κατά της εκχώρησης του Aεροδρομίου «Ι. Δασκαλογιάννης» μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Στην αίτηση ακύρωσης αναφέρονται ρητά οι λόγοι για τους οποίους προκύπτει η αντισυνταγματικότητα της συγκεκριμένης απόφασης και πλήττεται το δημόσιο συμφέρον, ενώ οι τοπικοί φορείς στρέφονται κατά του Ελληνικού Δημοσίου και του εκπροσώπου του υπουργού Οικονομικών και του ΤΑΙΠΕΔ.
Ήδη από τις 24 Νοεμβρίου έχει ανακοινωθεί η καταρχήν παραχώρηση, συνολικά, 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με τον Όμιλο Κοπελούζου, ενώ για το φθινόπωρο του 2015 ετοιμάζεται η υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Οι εκπρόσωποι των Χανίων επιδιώκουν να μπλοκάρουν την όλη διαδικασία επικαλούμενοι λόγους δημοσίου συμφέροντος αλλά και παράβαση της κοινοτικής νομοθεσίας.
Την αίτηση ακύρωσης, που κατατέθηκε την Τρίτη, υπογράφουν οι αντιπεριφερειάρχες Χανίων και Ρεθύμνου, οι δήμαρχοι όλων των Δήμων της Δυτικής Κρήτης, οι Δικηγορικοί Σύλλογοι και τα Εμποροβιομηχανικά Επιμελητήρια Χανίων και Ρεθύμνου, ενώ στο πλευρό τους συντάσσονται πλήθος κοινωνικών και επαγγελματικών φορέων της περιοχής.
Βασικό σημείο στην αίτηση ακύρωσης είναι η παράβαση της κοινοτικής νομοθεσίας, καθώς στο Αεροδρόμιο των Χανίων εκτελούνται έργα επέκτασης 100 εκατ. ευρώ με κονδύλια ΕΣΠΑ και σύμφωνα με τις κοινοτικές οδηγίες το έργο δεν μπορεί να εκποιηθεί, αν δεν παρέλθει τουλάχιστον μια 5ετία από την παράδοσή του.
Επιπλέον, στο κείμενο της προσφυγής τονίζεται πως η παραχώρησή του θα δημιουργήσει μονοπώλιο σε μία σειρά από αεροδρόμια της χώρας, ενώ παράλληλα οι τοπικοί φορείς επισημαίνουν πως το «Ι. Δασκαλογιάννης» χρησιμοποιείται για στρατιωτικούς σκοπούς και υπάρχουν λόγοι εθνικής ασφάλειας που δεν επιτρέπουν την πώλησή του.
Τέλος, αναλύεται με νομική τεκμηρίωση το γεγονός ότι η σύμβαση παραχώρησης δε γίνεται για την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος και αντίκειται στο άρθρο 43 του Συντάγματος και ως εκ τούτου είναι αντισυνταγματική.
Ξεπούλημα σε όλη την Ελλάδα
Οι αντιδράσεις δεν επικεντρώνονται μόνο στα Χανιά αλλά αφορούν το σύνολο των προς παραχώρηση αεροδρομίων. Στα όργανα της Ε.Ε. και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ετοιμάζεται να προσφύγει και η Ομοσπονδία Συλλόγων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) καταγγέλλοντας πως η παραχώρηση των αεροδρομίων συνεπάγεται μεγάλες αυξήσεις στο πάρκινγκ αεροσκαφών, τις εμπορικές μισθώσεις και στα τέλη προσγείωσης που μέχρι σήμερα είναι δωρεάν σε όλα τα κρατικά αεροδρόμια. Τελικό θύμα των αυξήσεων αυτών θα είναι ο Έλληνας πολίτης αλλά και ο τουρίστας που θα κληθεί να πληρώνει πολύ ακριβότερα τις μετακινήσεις του στο προσεχές μέλλον, με προφανείς συνέπειες στα έσοδα των τουριστικών περιοχών.
Το κύμα αυξήσεων που έρχεται στα περιφερειακά αεροδρόμια προαναγγέλλει και η ίδια η σύμβαση παραχώρησης, έστω και αν διατυπώνεται από την… ανάποδη, δηλαδή ως «πλαφόν» επιπλέον χρέωσης (20 ευρώ) ανά αναχωρούντα επιβάτη, προκειμένου να παραμείνουν «ανταγωνιστικά» τα αεροδρόμια.
Τις σφοδρές της αντιρρήσεις στην ιδιωτικοποίηση του Αεροδρομίου Χανίων έχει εκφράσει και η τοπική Ένωση Ξενοδόχων, ενώ σε πρόσφατο έγγραφό της επισημαίνει τη σκόπιμη εγκατάλειψη την οποία έχει υποστεί ο αερολιμένας, παρά την αυξανόμενη τουριστική κίνηση και τα αντίστοιχα έσοδα που αποφέρει μέχρι σήμερα στο κράτος. Αντίστοιχες αντιδράσεις οργανώνονται και στις υπόλοιπες 13 περιοχές (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Κεφαλονιά, Άκτιο, Καβάλα, Ρόδος, Κως, Σκιάθος, Μύκονος, Σαντορίνη, Σάμος και Μυτιλήνη) που βλέπουν τα κρατικά αεροδρόμια να δίνονται δώρο στους ιδιώτες.