Συνεχίζεται με σταθερούς ρυθμούς η σταδιακή εξαφάνιση του λιανικού εμπορίου που περνάει κομμάτι-κομμάτι υπό τον έλεγχο των μεγάλων αλυσίδων. Αυτή η ανατριχιαστική εξολόθρευση του εμπόρου της συνοικίας και της οικογενειακής εταιρίας αποδεικνύεται σε κάθε νέα μέτρηση σε κάθε εποχή.
Στις καλοκαιριάτικες εκπτώσεις, η μείωση των πωλήσεων κυμάνθηκε πανελλαδικά γύρω από το 10% κατά μέσο όρο, αλλά αυτό αποδίδει μόνο ένα μέρος της πραγματικότητας. Το ποσοστό για τη ραχοκοκκαλιά του λιανικού εμπορίου είναι πολύ μεγαλύτερο, ξεπερνάει το 20%, και πολύ μικρότερο για τα μεγάλα πολυεθνικά εμπορικά κέντρα και πολυκαταστήματα, αποκαλύπτοντας τη συνεχιζόμενη διαρροή του πλούτου από την κοινωνία και τη συγκέντρωσή του σε όλο και λιγότερες μεγάλες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), ακόμα και στον Πειραιά που υποτίθεται ότι το καλοκαίρι ευνοείται από τους τουρίστες και τα κρουαζιερόπλοια η μείωση ήταν αισθητή, ενώ ακόμα πιο αισθητή ήταν στη Θεσσαλονίκη.
Το εκπληκτικό είναι ότι ακόμα και στις ναυαρχίδες του τουρισμού σημειώθηκε μεγάλη πτώση, όπως στο Ηράκλειο της Κρήτης που μπορεί να έφτασε το 20%, αλλά και στη Ρόδο που λένε ότι βούλιαξε από κόσμο! Εκεί, όμως, εκτός από τις μεγάλες αλυσίδες, ζημιά στις τοπικές κοινωνίες και στην ελληνική παραγωγή κάνει και το είδος του τουρισμού που επιβάλλεται στην Ελλάδα με το all inclusive, που δεν αφήνει ούτε λίγα ευρώ για ένα φτηνό κομπολόι στην αγορά, όπως λένε οι καταστηματάρχες στους υπερκορεσμένους τουριστικούς προορισμούς. Θα ήταν πολύ παράδοξο, όσο αυξάνει ο κόσμος τόσο να μειώνεται ο τζίρος, εάν δεν ήταν αποτέλεσμα ενός οικονομικού μοντέλου που εφαρμόζουν οι μητροπόλεις στην επαρχία τους, όπως θεωρούν την Ελλάδα, με τη συναίνεση και συνδρομή ακόμα και των «αριστερών» συντρόφων της επιχειρηματικότητας!
Μπ. Ροϊλός