Εκποίηση υποδομών από τον αγχωμένο Σαμαρά στους Κινέζους Ποια είναι η αλήθεια για την περιβόητη COSCO. Γράφει ο Ειδικός Συνεργάτης

«Αφέντης ψεύτης, μασκαράνθρωπος» λέει μια όχι και τόσο γνωστή ελληνική παροιμία και -αν μη τι άλλο- ταιριάζει γάντι στην πρώτη ημέρα ζωής της «νέας» δικομματικής κυβέρνησης, κατά τη διάρκεια της οποίας, ο «αφέντης ψεύτης» (βλ. Αν. Σαμαράς) ανακάλυψε μαζεμένες όλες τις… τεράστιες ξένες επενδύσεις στη χώρα, για να δώσει ακόμη ένα σόου προς τα ξένα Media, τα think tanks και τους αληθινούς αφέντες του της τρόικας, στην εναγώνια προσπάθειά του να πείσει ότι το κλίμα στη χώρα αλλάζει.
Τόσο άγχος έχει πλέον το κυβερνητικό ζεύγος Σαμαρά-Βενιζέλου να πείσει τους θιασώτες του για το έργο του, ώστε οργανώθηκε μια σούπερ φιέστα εγκαινίων στην ημιτελή ακόμη Προβλήτα ΙΙΙ του Πειραιά που διαχειρίζεται η ΣΕΠ (θυγατρική της COSCO) με παρουσία μάλιστα του Κινέζου Γουέι Τζιαφού, στον οποίο όχι μόνο τάζουν όλο το Λιμάνι και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά (για να φανεί λίγο και ο πολύς «αντιπρόεδρος» πλέον Βενιζέλος) παρασημοφορούν με το Μεγαλόσταυρο του Τάγματος του Φοίνικα, επειδή -λέει- επένδυσε στην ελληνική οικονομία.
Για να δούμε για τι τάξης επένδυση μιλάμε όμως στ’ αλήθεια… Παπαγάλισε ο Α. Σαμαράς όσα του έγραψαν οι επικεφαλής της ΣΕΠ στην προσφώνησή του πως «θα επενδυθούν επιπλέον 224 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα και θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας, καθώς και άλλες 200 κατά τα τρία χρόνια των κατασκευών» (από την αρχική σύμβαση με την COSCO προβλέπεται ότι ο Προβλήτας ΙΙΙ θα λειτουργήσει πλήρως το 2016) και συνέχισε λέγοντας «Σε πλήρη ανάπτυξη, το Λιμάνι του Πειραιά θα αποκτήσει δυναμικότητα 7 εκατ. τόνων, η επένδυση θα φτάσει τα 500 εκατ. ευρώ και οι θέσεις εργασίας θα ξεπεράσουν τις 3.000».  Θα γίνουμε κουραστικοί, αλλά -για να χρησιμοποιήσουμε άλλη μια παροιμία- επειδή «η επανάληψη είναι η μήτηρ της μάθησης» στην πραγματικότητα η «επένδυση» έχει ως εξής:
α) Τα περί νέας επένδυσης είναι απλώς παραμύθια, καθώς προβλέπονται στην αρχική σύμβαση παραχώρησης που είχε υπογράψει η COSCO και δεν αφορούν νέα χρήματα.
Ουσιαστικά δε, ο προβλήτας αυτός αποτελεί και τη Μοναδική επένδυση της εταιρίας για ίδιον όφελος βέβαια, στον Πειραιά, καθώς ο Προβλήτας ΙΙ που ήδη διαχειρίζεται ας μην λησμονούμε ότι ήταν έτοιμος και πληρωμένος με λεφτά του ελληνικού λαού από εποχής ΟΛΠ ακόμη.
β) Δεν ξέρουμε πώς προκύπτουν τα νούμερα για τις θέσεις εργασίας που ευαγγελίζεται ο Α. Σαμαράς και το υπ. Ναυτιλίας, αλλά τα πραγματικά νούμερα της Επιθεώρησης Εργασίας που έχουν πιστοποιηθεί και από την IDC, δείχνουν ότι η ΣΕΠ δεν απασχολεί στο σύνολό της περισσότερους από 260 εργαζόμενους, ενώ το 2012 που τριπλασίασε τα κέρδη της και διπλασίασε τους όγκους διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων (ε/κ) της, δημιούργησε το αστρονομικό νούμερο των 19 νέων θέσεων εργασίας… και βέβαια χωρίς ΣΣΕ, με ατομικές συμβάσεις. Όπως επιβεβαιώνει και η έκθεση «Port Labor in the E.U», που συντάχθηκε για λογαριασμό της Ε.Ε. (Πανεπιστήμιο Γάνδης), από τα 265 μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια στο μοναδικό που δεν υφίστανται εργασιακά δικαιώματα είναι ο Προβλήτας ΙΙ της COSCO (ΣΕΠ ΑΕ) στον Πειραιά.
γ) Όσο για τη δυναμικότητα του Πειραιά, ως εμπορευματικού λιμένα, δεν έχουμε κάτι να παρατηρήσουμε περισσότερο από όσο τα ίδια τα νούμερα αποδεικνύουν (βλ. σχεδιάγραμμα παρακάτω) για την «ψαλίδα» μεταξύ ανάπτυξης του Δημόσιου ΟΛΠ και της ιδιωτικής ΣΕΠ. Χαρακτηριστικά, ενώ το 2007 ο ΟΛΠ είχε έσοδα 171 εκατ. ευρώ από τη διακίνηση ε/κ, το 2012 είχε έσοδα μόλις 106 εκατ. ευρώ (μείωση δηλαδή 38%), ενώ την ίδια στιγμή τα ε/κ που διαχειριζόταν η COSCO μέσω του Προβλήτα της αυξήθηκαν κατά 77,4% μόνο την περασμένη χρονιά.

Πού πουλάμε;
Ο Α. Σαμαράς για να δείξει και καλό πρόσωπο μετά και το ταξίδι του στην Κίνα, προ μηνός, όπου είχε τάξει εκτός από ολόκληρο τον Πειραιά και κάποια περιφερειακά λιμάνια (βλ. Τυμπάκι Κρήτης) αλλά και τα δίκτυα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ο ίδιος ο Τζιαφού, άλλωστε, είπε στην ομιλία του ότι «η σιδηροδρομική μεταφορά είναι μια καλή επένδυση»… γιατί όχι άλλωστε επάνω σε έτοιμα δίκτυα πληρωμένα από τρίτους;), το επανέλαβε στην ομιλία του καλώντας τους Κινέζους να πάρουν λιμάνια, τρένα, μεταφορές και ναυπηγοεπισκεαυστική ζώνη(!). Ξέχασε βέβαια να πει στην ομιλία του ο πρωθυπουργός ότι την ίδια στιγμή που η COSCO εμφανίζεται έτοιμη για αστρονομικές επενδύσεις στην Ελλάδα, ζητά την κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου ενοικίου για τον Προβλήτα ΙΙ προς το Δημόσιο (32 εκατ. ευρώ μόνο για το 2012), ενώ σέρνει το Δημόσιο στα Δικαστήρια, ζητώντας επαναπαδιαπραγμάτευση του αρχικού τιμήματος που έδωσε για τον Πειραιά!
Στη ρητορική ή όχι ερώτηση «πού πουλάμε» παραθέτουμε μια σειρά ερωτημάτων που κατέθεσαν από κοινού η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος και η Ένωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών ΟΛΠ, που δίνουν ακόμη μεγαλύτερη διάσταση σκανδάλου στο θέμα:
• Είναι η ΣΕΠ Α.Ε. θυγατρική εταιρία εξωχώριας (offshore) εταιρίας με έδρα και
ελεγκτές στις Βερμούδες;
• Είναι γεγονός ότι η μητρική COSCO ανακοίνωσε το 2012 ζημιές 2 δισ. δολαρίων και το 2011 ζημιές 1,7 δισ. δολαρίων;
• Είναι γεγονός ότι η μετοχή της COSCO κατέβηκε από τον πίνακα διαπραγμάτευσης του Χρηματιστηρίου της Σαγκάης και υπήρξε οργή των μικροκαταθετών;
Και αν, εντέλει, όλα αυτά ισχύουν, τότε μήπως πουλήθηκε το πιο κερδοφόρο κομμάτι του ΟΛΠ σε εξωχώρια εταιρία θυγατρική της COSCO, που αποτελεί ένα ζημιογόνο κρατικό μονοπώλιο, του οποίου τις ζημιές καλύπτει το ελληνικό κράτος;

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!