του Ηρόστρατου
Η τέχνη μπορεί να είναι συμμετοχική!
Την ερχόμενη Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου στις 8 το απόγευμα εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη μια διαφορετική έκθεση. Η ΑΘΗΝΑ ΘΕΑ της Γιάννας Ανδρεάδη. Πρόκειται για ένα συμμετοχικό έργο που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της Ελληνίδας εικαστικού τον Ιανουάριο του 2013, μέσω του Facebook, καλώντας τους Αθηναίους να φωτογραφήσουν τη θέα της πόλης μέσα από το παράθυρό τους. Βασική προϋπόθεση, το παράθυρο, ή έστω τμήμα του, να πλαισιώνει την εικόνα έτσι ώστε η σχέση εσωτερικού και εξωτερικού χώρου, ιδιωτικού και δημόσιου, να είναι πάντα εμφανής.
Η συμμετοχή και το αποτέλεσμα ξεπέρασαν κάθε προσδοκία και περιδιαβαίνοντας τα έργα έχεις μια πραγματική εικόνα της πόλης με τις ομορφιές και τις ασχήμιες της. Μιας πόλης όπως την βλέπουν οι κάτοικοί της. Σπίτια, γραφεία και δημόσιοι χώροι. Φωτογραφίες σαν καρτ ποστάλ με την Ακρόπολη στο κάδρο, αλλά και παλιά εργοστάσια, φωταγωγοί, μηχανήματα, μια πόλη που ρημάζει σιγά- σιγά. Ηθελημένα ο τίτλος είναι με κεφαλαία κι ο καθένας από εμάς αποφασίζει αν πρόκειται για θέα ή Θεά.
Το συμμετοχικό φωτογραφικό έργο ΑΘΗΝΑ ΘΕΑ παρουσιάζει μία ανέκδοτη αλλά και οικεία όψη της Αθήνας μέσα από τα παράθυρα και τα διαφορετικά βλέμματα των κατοίκων της. Αποκαλύπτει τον ιδιαίτερο και πολύπλοκο χαρακτήρα της πόλης. συνθέτοντας μία συλλογική εικόνα μακριά από τα αναμενόμενα κλισέ.
Όπως σημειώνεται οι φωτογραφίες καλύπτουν «όλο το πολεοδομικό συγκρότημα των Αθηνών που περιβάλλεται από το όρος Αιγάλεω, την Πάρνηθα, την Πεντέλη, τον Υμηττό και τον Σαρωνικό κόλπο. Κάθε προσωπική θέα είναι αποκλειστική και εκφράζει την προσωπική σχέση του καθενός με τη πόλη. Εκθέτοντας αυτές τις νέες απρόσμενες όψεις δημιουργείται μια νέα καταγραφή της πόλης και συμπληρώνεται ένα ανεξάντλητο μωσαϊκό όπου ο καθένας είναι ταυτόχρονα συνδημιουργός αλλά και θεατής»
Αξιοσημείωτο ότι προηγήθηκε έκθεση στην Cité de l’Architecture et du Patrimoine του Παρισιού. Στο Μουσείο Μπενάκη εκτίθενται 110 φωτογραφίες ενώ θα προβληθούν και 400 εικόνες από 500 συμμετέχοντες που αναδεικνύουν τον πλούτο και την ποίηση της Αθήνας.
Αυτή η έκθεση αποδεικνύει δυο βασικά πράγματα:
– Το πρώτο είναι ότι όσοι δαιμονοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αδυνατούν να κατανοήσουν πως κάθε εργαλείο μπορεί να αξιοποιηθεί με δημιουργικό τρόπο. Όταν ανοίγει ένας δρόμος πολλοί είναι έτοιμοι να ακολουθήσουν ή να συνδράμουν.
– Το δεύτερο είναι πως η τέχνη μπορεί να γίνει μια συλλογική υπόθεση και να βγάλει το έργο στον δημόσιο χώρο. Ο καθένας από εμάς μπορεί να γίνει συμμέτοχος αφήνοντας την παθητική θέαση πίσω του. Οι εικόνες της έκθεσης παρακινούν και για άλλα έργα και μας δείχνουν την πόλη με όσα οφείλουμε να σώσουμε, αλλά και όσα πρέπει να αλλάξουμε. Κι έτσι η τέχνη κινητοποιεί. Δεν μένει απλώς ένα κάδρο σε κάποιο μουσείο!
Με την ευκαιρία της έκθεσης κυκλοφορεί το βιβλίο ΑΘΗΝΑ ΘΕΑ / Fenêtres sur Athènes από τις Εκδόσεις Άγρα με 180 φωτογραφίες και κείμενα των Jean-Christophe Bailly, Aude Mathé, Γιάννη Τσιώμη και Ντένη Ζαχαρόπουλου.
Η Γιάννα Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960 και ζει στην Γαλλία από το 1978. Εικαστικός, εκφράζεται με τη ζωγραφική, το σχέδιο, τη φωτογραφία, τα βιβλία και τα συμμετοχικά έργα.
Περισσότερα μπορείτε να βρείτε στη σελίδα https://ianna.online.fr
Μουσείο Μπενάκη
Κτήριο Οδού Πειραιώς
Διάρκεια έκθεσης 08/12/2016 – 29/01/2017 (Εγκαίνια: 07/12/2016, ώρα 20:00)
Τα Φαντάσματα του Θόδωρου Παπαγιάννη
Μένω στον χώρο των εικαστικών για να πω δυο λόγια για ένα εκπληκτικό βιβλιαράκι που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο. Η Έλσα Μυρογιάννη υπογράφει τα «Φαντάσματα του Θόδωρου Παπαγιάννη», ενός γλύπτη που με το έργο του έχει παρέμβει ενεργά στα δρώμενα της χώρας. Τα «φαντάσματά» του είναι έργα που δημιουργήθηκαν αρχικά από αποκαΐδια του εμπρησμού του Πολυτεχνείου. Ένας παράξενος στρατός, μια πομπή που έκτοτε ταξίδεψε σε πολλά μουσεία και εμπλουτίστηκε. Όμως ο πάντα ανήσυχος καλλιτέχνης το 2009. στο παλιό σχολείο του χωριού του (Ελληνικό). έφτιαξε ένα Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που είναι έκτοτε ένας ζωντανός οργανισμός. Στην αυλή του Μουσείου κάθε Αύγουστο οργανώνονται συμπόσια γλυπτικής και νέα έργα εμπλουτίζουν τη συλλογή.
Αξιέπαινη η προσπάθεια και η ανάδειξή της…