Τι και εάν τα όποια έργα ανάπλασης της Ε.Ο. έχουν σταματήσει εδώ και δέκα μήνες; Τι και εάν ο δρόμος έχει εγκαταλειφθεί πλήρως με σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης δυστυχημάτων για τους διερχόμενους οδηγούς; Τι και αν σε αυτό το διάστημα που τα έργα έχουν μείνει ημιτελή, οι κατασκευάστριες εταιρίες συνεχίζουν να εισπράττουν διόδια αυξάνοντας τα κέρδη τους για τις μηδενικές υπηρεσίες που παρέχουν; Η υπόδουλη, φοβισμένη και άνευρη κυβέρνηση των τραπεζιτών του Παπαδήμου, απαντά πως δεν μπορεί αν κάνει κάτι για τις ανακοινωθείσες αυξήσεις των διοδίων, καθώς αυτές αποτελούν «νόμιμο δικαίωμα των παραχωρησιούχων, βάσει των συμβάσεων που υπεγράφησαν το 2007», και προσπαθεί παράλληλα να προλάβει και όποια μορφή αντίδρασης παρουσιαστεί προσθέτοντας με επίσημη ανακοίνωση πως «η αθέτηση των όρων των συμβάσεων θα προκαλέσει αίτημα αποζημιώσεων από τις εταιρίες, που θα κληθούν να πληρώσουν ακριβά οι Έλληνες φορολογούμενοι»(!).
Την παράλογη, και παράλληλα παράνομη πρακτική που ακολουθούν οι ιδιώτες εργολάβοι των εθνικών οδών καταγγέλλουν ακόμη και οι… ημέτεροι, με την βουλευτή Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ Νάντια Γιαννακοπούλου να στέλνει ερώτηση προς τον υπ. Υποδομών Μ. Βορίδη, στην οποία αναρωτιέται τι προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση για να μην επιβαρυνθούν περισσότερο οι Έλληνες πολίτες και εάν είναι επαναδιαπραγματεύσιμες οι συμβάσεις παραχώρησης σε καιρό κρίσης. Ο περιφερειάρχης Δ. Ελλάδος, μάλιστα (προερχόμενος επίσης από το ΠΑΣΟΚ), Απ. Κατσιφάρας, ζητώντας μείωση της τιμής των διοδίων, αποστέλλει στον ίδιο υπουργό επιστολή στην οποία χαρακτηρίζει «προκλητική και αδικαιολόγητη» τη στάση της παραχωρησιούχου εταιρίας που ζητεί αυξήσεις, ενώ έχει παγώσει κάθε έργο, θέτοντας μάλιστα θέμα νομιμότητας της είσπραξης των διοδίων.
Μέχρι στιγμής το υπουργείο τηρεί σιγήν ιχθύος… Μπορεί ο κ. Βορίδης να μην δύναται να απαντήσει, αλλά το κίνημα κατά των διοδίων ξέρει…
Δόλιες πρακτικές με θύμα την Εγνατία Οδό και τους πολίτες
Και τη στιγμή που η κυβέρνηση δεν τολμά να σηκώσει κεφάλι μπροστά στους ιδιώτες… επενδυτές, μεθοδεύει και την απαξίωση της κρατικής –προς το παρόν- Εγνατίας Α.Ε. (που διαχειρίζεται τους σταθμούς διοδίων στο αντίστοιχο τμήμα της Οδού στη Β. Ελλάδα), η οποία έχει υπερχρεωθεί με δανειακές συμβάσεις στις τράπεζες που φτάνουν τα 720 εκατ. ευρώ, προκειμένου, όπως ο ίδιος ο διευθύνοντας σύμβουλος της εταιρίας, δηλώνει «να την ξεπουλήσουν κοψοχρονιά». Τα στοιχεία που έδωσε η διοίκηση της εταιρίας στη δημοσιότητα, σε συνάντηση προ μηνός με αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ παρουσία της βουλευτού, Ευ. Αμανατίδου, είναι άκρως αποκαλυπτικά:
• Η εταιρία έχει χρεωθεί 720 εκατ. ευρώ στις τράπεζες, από τα οποία 250 εκατ. ευρώ είναι το δάνειο προς την τρ. Πειραιώς με ενέχυρο την είσπραξη των διοδίων για 16 χρόνια και τόκους που προσεγγίζουν τα 2 εκατ. ευρώ το μήνα!
• Η εταιρία οφείλει περί τα 50 εκατ. ευρώ σε μελετητές, εργολάβους, συνεργάτες, προμηθευτές, οι οποίοι φτάνουν τα 270 άτομα έμμεσου προσωπικού.
• Τα χρέη του Δημοσίου προς την Εγνατία Α.Ε. από επιστροφές ΦΠΑ φτάνουν τα 350 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που η εταιρία οφείλει προς το Δημόσιο μόλις 40-50 εκατ. ευρώ, και για τα οποία έχει απαγορευθεί η έξοδος του δ/ντος συμβούλου της από τη χώρα.
• Το τίμημα των διοδίων (5 σταθμοί σε όλο το μήκος της οδού) για μια απόσταση 660 χλμ. είναι 12,4 ευρώ ανά Ι.Χ., που αντιστοιχεί σε 1,8 λεπτά του ευρώ ανά χλμ., τη στιγμή που το αντίστοιχο κόστος για την Ε.Ο. Αθηνών-Θεσσαλονίκης ανέρχεται σε 5,2 λεπτά του ευρώ ανά χλμ., και τη στιγμή που το «βιώσιμο» κόστος θα ήταν περίπου 2,20 λεπτά του ευρώ ανά χλμ. Συστηματικά, λοιπόν, το κράτος βάζει μέσα την κρατική Εγνατία Οδό, που δεν μπορεί να καλύψει το κόστος της.
Από τα παραπάνω, εγείρονται μια σειρά εύλογα ερωτήματα:
– Γιατί βιάζεται η κυβέρνηση να ιδιωτικοποιήσει την εταιρία;
– Αν γίνει παραχώρηση θα κληθούν οι ιδιώτες να καταβάλουν το μισό του κόστους κατασκευής (που φτάνει τα 3,5 δισ. ευρώ) ή θα τα πληρώσουν όλα οι Έλληνες φορολογούμενοι και ο ιδιώτης θα απολαμβάνει υπερκέρδη από μια επένδυση που δεν έκανε;
– Ακόμη και με την υπόθεση της επένδυσης μέσω ΣΔΙΤ, τι θα γίνει με τις τραπεζικές ρήτρες για όσα χρωστά η Εγνατία Α.Ε.; Πόσα θα χάσει το Δημόσιο;