Eπιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, οι υποδομές θεωρούνται άμεσα υπεύθυνες για το 9% έως το 17% της αποψίλωσης σε τροπικές και υποτροπικές δασικές χώρες τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Έτσι, ενώ οι εξορύξεις καθίστανται ζωτικής σημασίας για την πρόσβαση σε βασικά μέταλλα, που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (όπως οι σπάνιες γαίες), η ανάπτυξη υποδομών μέσα σε δάση –ως αναγκαία προϋπόθεση για την εξόρυξή τους– μπορεί επίσης να οδηγήσει σε αποψίλωση δασών, απώλεια της βιοποικιλότητας, ρύπανση και υποβάθμιση της γης.

Δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα δρόμων και σιδηρόδρομων σχεδιάζονται παράλληλα με ορυχεία και φράγματα, ανοίγοντας την πρόσβαση στα δάση της Νότιας Αμερικής, της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Κεντρικής Αφρικής και τον δρόμο προς την καταστροφή, σύμφωνα με την έκθεση ενός συνασπισμού 25 οργανισμών έρευνας και προστασίας της φύσης που αποκαλείται New York Declarationon Forests Assessment Partners (NYDF).

Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, 1.539 ορυχεία μεγάλης κλίμακας λειτουργούν σήμερα μέσα σε δάση, αριθμός που αντιπροσωπεύει το 44% όλων των εν λειτουργία ορυχείων. Το 2014, 50 χώρες και 50 από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου δεσμεύθηκαν να μειώσουν την αποψίλωση των δασών κατά 50% έως το 2020 και να τερματίσουν την καταστροφή των δασών έως το 2030. Ωστόσο, οι στόχοι για το 2020 έχουν χαθεί και η αποψίλωση των δασών αυξάνεται.

Στην έκθεση διαπιστώνεται ότι πολλές χώρες και επιχειρήσεις είχαν εισαγάγει κανονισμούς και σχέδια, αλλά η εφαρμογή τους παρέμεινε κακή. Δεν είναι τυχαίο ότι μόνο το 10% των 225 εταιρειών που εξορύσσουν στα δάση ανταποκρίθηκαν στο αίτημα των συγγραφέων της έκθεσης για πληροφορίες σχετικά με τις δεσμεύσεις τους για τη βιοποικιλότητα.

Η έκθεση του NYDF διαπίστωσε ότι μεγάλα έργα που αφορούν οδικούς άξονες σχεδιάστηκαν ή βρίσκονται υπό ανάπτυξη στις περισσότερες από τις κρίσιμες περιοχές των τροπικών δασών. Οι κυβερνήσεις πέντε χωρών του Αμαζονίου επενδύουν 27 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα πέντε χρόνια για να κατασκευάσουν ή να αναβαθμίσουν περισσότερα από 12.000 χιλιόμετρα δρόμων, αναφέρει η έκθεση, η οποία θα οδηγήσει σε αποψίλωση περίπου 2,4 εκατομμυρίων εκταρίων δασικής γης.

Στην Ινδονησία, ο συνολικού μήκους 4.325 χιλιομέτρων αυτοκινητόδρομος Trans-Papua θα διασχίσει το Εθνικό Πάρκο Lorentz, αυξάνοντας την πρόσβαση σε περισσότερα από 50.000 εκτάρια που έχουν παραχωρηθεί για εξορύξεις εντός του πάρκου, ενώ ένας σιδηροδρομικός σχεδιασμός για το Καλιμαντάν θα ανοίξει περιοχές για εξόρυξη άνθρακα και παραγωγή φοινικέλαιου.

Στην Παπούα Νέα Γουινέα, το οδικό δίκτυο αυξήθηκε κατά 44% από το 2001 έως το 2018, με πάνω από 12.000 επιπλέον χιλιόμετρα ασφάλτου. Για την κατασκευή των δρόμων εκκαθαρίστηκαν πάνω από 86.000 εκτάρια που αντιστοιχούν στο 12% της ολικής αποψίλωσης στην περιοχή κατά την ίδια χρονική περίοδο. Επιπλέον, δρομολογείται ο διπλασιασμός του μήκους του οδικού δικτύου της χώρας μέχρι τα τέλη του 2022, αναφέρει η έκθεση.

Τάσος Σαραντής, Εφημερίδα των Συντακτών

Whale: Νορβηγική αρκτική ατραξιόν

Στόχος της ομάδας που ετοιμάζει το επονομαζόμενο «The Whale» είναι η δημιουργία ενός «κτιρίου» που θα αφορά τις φάλαινες και τη ζωή πάνω στη γη. Μια ατραξιόν «όπου άνθρωποι θα μπορούν να μάθουν γι’ αυτές αλλά και τους ωκεανούς», όπως εξηγεί, μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων από τη μακρινή Νορβηγία, η Camilla Ilmoni, υπεύθυνη επικοινωνίας και προβολής του έργου. Πρόκειται για ένα από τα εντυπωσιακότερα πρότζεκτ δημιουργίας παρατηρητηρίου της άγριας φύσης στον πλανήτη. Το μακρινό, ακριτικό νησί Andøy της Νορβηγίας θεωρείται ένα από τα καλύτερα σημεία στη Γη για να δει κανείς από πολύ κοντά φάλαινες στο φυσικό τους περιβάλλον και σύντομα θα διαθέτει ένα ανεπανάληπτο τοπόσημο.

«Ελπίζουμε πως θα φέρουμε πιο κοντά και σε καλύτερη σύνδεση τους ανθρώπους με τη φύση αλλά και πως θα τους προσφέρουμε νέα γνώση. Θέλουμε να εμπνεύσουμε τους επισκέπτες ώστε να πλουτίσουν τις γνώσεις τους πάνω σε σημαντικά θέματα που αφορούν το μέλλον τους, να εκκινήσουμε μια “συνομιλία” για θέματα όπως ο φυσικός κόσμος, η κλιματική αλλαγή και όχι μόνο», αναφέρει η συνδημιουργός του «The Whale».

«Το “The Whale” θα αφορά τη σχέση των ανθρώπων με τις φάλαινες μέσα στο πέρασμα του χρόνου και στο μέλλον. Εστιάζουμε κυρίως στη “συνάντηση” των ανθρώπινων όντων με τον φυσικό κόσμο και στη δυνατή εμπειρία που κερδίζουμε, όταν βρεθούμε πολύ κοντά με τη φύση και τα ζώα», προσθέτει.

«Αποστολή μας είναι να εμπνεύσουμε μια διαδικασία μάθησης σε σχέση με τη φροντίδα των φαλαινών και του περιβάλλοντός τους, μέσα από μια αξέχαστη, ανεπανάληπτη εμπειρία», εξηγεί.

Οι δημιουργοί της ατραξιόν του νησιού Andøya σχεδιάζουν γι’ αυτόν τον σκοπό και κάτι ακόμη. Μια ψηφιακή διάσταση του «The Whale», που αν και δεν θα είναι ισάξια με την εμπειρία της φυσικής παρουσίας «θα συνθέτει ψηφιακές εμπειρίες, δυνατότητες συμμετοχής, διάδρασης και μάθησης», ενώ θα δίνει και τη δυνατότητα σε όλους μας, σε κάθε σημείο τον πλανήτη να συμμετέχουμε εικονικά σε δραστηριότητες παρατήρησης των φαλαινών μακριά από την περιοχή Andenes και τη Νορβηγία.

Θα «ενέκρινε», όμως, το πιο μεγαλειώδες θηλαστικό του πλανήτη μας το σχέδιο της ατραξιόν και την ενσωμάτωση του κτιρίου στον φυσικό χώρο; «Είναι μια πολύ ωραία… ερώτηση! Ελπίζω πως μια ημέρα θα μπορέσουμε να “καταλάβουμε” ο ένας τον άλλο αρκετά καλά, θα μπορέσουμε ίσως να επικοινωνήσουμε μέσα από τους φραγμούς των ειδών και μετά να ρωτήσουμε τις φάλαινες πώς τους φαίνεται αυτό που κατασκευάσαμε! Σε κάθε περίπτωση ελπίζω πως θα μπορέσουμε να δώσουμε ως άνθρωποι στις φάλαινες μια καλύτερη ζωή», απαντά η Camilla Ilmoni.

«Τις θαυμάζουμε. Πρόκειται για καταπληκτικούς πρεσβευτές των ωκεανών του πλανήτη μας και θέλουμε να τους δώσουμε έναν τόπο όπου θα μπορούν να μας “διδάξουν” πράγματα για τη ζωή τους», καταλήγει η υπεύθυνη επικοινωνίας του «The Whale»…

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ρόδος: Υπερπληθυσμός ελαφιών

Τα ελάφια της Ρόδου ανήκουν στο προστατευόμενο είδος ελαφιού Πλατώνι ή αλλιώς Dama-dama που είναι συνυφασμένο με το νησί της Ρόδου, καθώς αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του φυσικού της πλούτου και της εγχώριας πανίδας. Το Πλατώνι απαντάται αποκλειστικά στη Ρόδο και είναι πια άρρηκτα συνδεδεμένο με την πολιτιστική κληρονομιά του νησιού, αφού η παρουσία του, στον συγκεκριμένο αυτόν χώρο, χρονολογείται εδώ και χιλιάδες χρόνια και όπως μαρτυρούν οι ειδικοί, δεν έχει υποστεί καμία ανάμειξη με άλλα είδη από την αρχαιότητα έως και σήμερα. Εντούτοις, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί στο νησί μια αρκετά μεγάλη αύξηση του πληθυσμού των ελαφιών. Εκτιμάται μάλιστα ότι από διακόσια, που ήταν ο ελάχιστος αριθμός τους μερικά χρόνια πριν, σήμερα έχει ανέλθει σε χιλιάδες.

Η αύξηση του πληθυσμού, σε συνδυασμό με τον περιορισμό του φυσικού τους χώρου, εξαιτίας των πυρκαγιών, της ανομβρία και της έλλειψης τροφής, έχει ως αποτέλεσμα συχνά να παρατηρούνται φαινόμενα «μαζικής καθόδου» των ζώων, από τις δασικές εκτάσεις, στις κατοικημένες περιοχές της Ρόδου, μιας και το συγκεκριμένο είδος είναι αρκετά εξοικειωμένο με τον άνθρωπο. Δυστυχώς, το φαινόμενο της παρουσίας κοπαδιών ελαφιών σε κατοικημένες περιοχές, έχει σημαντικές επιπτώσεις στην καθημερινότητα του νησιού και των πολιτών.

Συγκεκριμένα, πληθώρα τροχαίων ατυχημάτων, με εμπλοκή ελαφιού, έχουν λάβει χώρα, πολλά εκ των οποίων, σοβαρά, ενώ σημαντικές είναι και οι φθορές που προκαλούνται στη δημόσια και ιδιωτική περιουσία (φράχτες κ.ά.).

Πηγή: Το Ποντίκι

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!