Πρώτα έγκριση από τη Βουλή και μετά αναθεώρηση ανάλογα με τις βουλές της τρόικας. Του Ζαχαρία Ρουστάνη

Με κακόγουστη φάρσα… διπλής όψεως παρομοιάστηκε ο Προϋπολογισμός του 2014 που κατατέθηκε από την κυβέρνηση. Από τη μια, έρχεται σε μια χώρα μαστιζόμενη από την κρίση και την ύφεση να εξαντλήσει τα όρια της σκληρότητας και της αναλγησίας: αυξάνει κατά 11,5% τους φόρους, μειώνει τις λειτουργικές δαπάνες των κρατικών υπηρεσιών κατά 443 εκατ. ευρώ, περικόπτει κατά 3,14 δισ. ευρώ τις βασικές λειτουργίες του κράτους στην κοινωνική πολιτική και την ανάπτυξη, την ίδια στιγμή που το ΑΕΠ της χώρας έχει συρρικνωθεί και έχει μειωθεί δραματικά η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών. Από την άλλη, η συγκυβέρνηση εγκαινιάζει τώρα μια νέα εξοργιστική μέθοδο, παραβιάζοντας ακόμα και τα τελευταία προσχήματα της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και της νομιμότητας: φέρνει προς ψήφιση στη Βουλή έναν νόμο εξ ορισμού πλαστό και υπό αίρεση, ένα προσχέδιο Προϋπολογισμού που θα… του λείπει η τελική έγκριση ακόμα και μετά την έγκριση του ελληνικού Κοινοβουλίου και θα αφήνει ανοιχτά όλα τα παράθυρα στους δανειστές να συνεχίσουν να παίζουν με τις αντοχές της ελληνικής κοινωνίας.
Αρκετά στελέχη της αντιπολίτευσης, οργανώσεων και κοινωνικών φορέων εξέφρασαν την αγανάκτησή τους, χαρακτηρίζοντάς τον εκτός τόπου και χρόνου, οικονομικό τερατούργημα, εξοντωτικό, κοινωνιοκτόνο, μισθοκτόνο, κ.ά.

Τσακαλώτος: «Παγίδα χρέους»  
Ως «Προσχέδιο Νο. 2» και «κείμενο υπό αίρεση» χαρακτήρισε ο βουλευτής και υπεύθυνος Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ, Ευκλείδης Τσακαλώτος, τον Προϋπολογισμό του 2014: «Κι αυτό, διότι ακόμα δεν έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με την τρόικα, ούτε έχει κατατεθεί το νέο Μεσοπρόθεσμο. Είναι, έτσι, βέβαιο ότι πολύ σύντομα θα έχουμε ένα διαφορετικό κείμενο για τα δημοσιονομικά μεγέθη».
«Αν αγνοήσουμε αυτό το γεγονός -δηλώνει-, ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2014 συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο. Αποκλειστικός στόχος παραμένει η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, ανεξαρτήτως κόστους. Συγκεκριμένα:  
– Για το 2014, στο σκέλος των εσόδων, οι φόροι στην ακίνητη περιουσία θα φτάσουν τα 4 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 41% σε σχέση με φέτος. Όταν οι φόροι στην ακίνητη περιουσία αντιστοιχούν σχεδόν στο 1/3 του φόρου εισοδήματος (όλων των κατηγοριών), η αρχή της φοροδοτικής ικανότητας «πάει περίπατο».
– Από την πλευρά των δαπανών, για το 2014 αναμένεται περαιτέρω μείωση κατά 3 δισ. ευρώ. Αυτό που έχει σημασία, όμως, είναι σε ποια υπουργεία γίνονται αυτές οι περικοπές. Ειδικότερα, οι δαπάνες του Υπ. Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης θα μειωθούν κατά 1,2 δισ. ευρώ, του Υπ. Υγείας κατά 1 δισ. ευρώ και του Υπ. Παιδείας κατά 300 εκατ. ευρώ – πάνω από το 80% των περικοπών προέρχεται από αυτά τα τρία υπουργεία. Με άλλα λόγια, τα υπολείμματα του κοινωνικού κράτους θυσιάζονται και πάλι στον βωμό της δημοσιονομικής προσαρμογής. Συμπερασματικά, με την υφιστάμενη πολιτική, όπως αποτυπώνεται και στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2014, η χώρα παραμένει βαθιά μέσα στην παγίδα χρέους».  

Από πού θα έρθουν τα έσοδα
Ο μηχανισμός από τον οποίο θα προέλθουν τα έσοδα του κράτους για το 2014 φαίνεται καθαρά από τις ρυθμίσεις του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, όπου προβλέπεται:
Αύξηση συντελεστών φορολογίας εισοδήματος σε όλες τις επιχειρήσεις για τα εισοδήματα του 2013, από το 20% στο 26%. Κατάργηση του αφορολογήτου ορίου των 5.000 ευρώ και των πρόσθετων αφορολογήτων για τα τέκνα. Επιβολή φόρου 26% από το πρώτο ευρώ στα εισοδήματα που αποκτούν οι αυτοαπασχολούμενοι. Εισοδήματα πάνω από 50.000 ευρώ θα φορολογούνται με 33% για το άνω των 50.000 ευρώ τμήμα τους. Επιβολή φόρου 10% στα εισοδήματα από ακίνητα που δεν υπερβαίνουν τις 12.000 ευρώ τον χρόνο. Τα άνω των 12.000 ευρώ ποσά θα φορολογούνται με 33% για το άνω των 12.000 ευρώ τμήμα τους. Εφαρμογή νέου, αυστηρότερου πλαισίου τεκμαρτού προσδιορισμού των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων.
Από την 1.1.2014 όλες οι δαπάνες που πραγματοποιούν τα φυσικά πρόσωπα για την αγορά ακινήτων, την ανέγερση οικοδομών, τη σύσταση νέων επιχειρήσεων, την αγορά μετοχών ή εταιρικών μεριδίων, τη συμμετοχή τους σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου ανωνύμων εταιριών και την αγορά ομολόγων και εντόκων γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου θα αποτελούν για την εφορία «τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων» που θα προσδιορίζουν τα εισοδήματά τους. Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να δικαιολογούν τυχόν πρόσθετες διαφορές μεταξύ των πολύ υψηλών τεκμαρτών εισοδημάτων που θα προσδιορίζονται με βάση τα νέα τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων και των χαμηλότερων πραγματικών εισοδημάτων τους, επικαλούμενοι άλλες νόμιμες πηγές εισοδημάτων και εσόδων. Κατάργηση όλων σχεδόν των διατάξεων που προβλέπουν εκπτώσεις δαπανών από τον φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων. Οι ρυθμίσεις του ισχύοντος σήμερα Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, οι οποίες προβλέπουν ότι εκπίπτει από τον αναλογούντα φόρο εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου ποσοστό μέχρι 10% από τις ετήσιες δαπάνες του για ενοίκια, δίδακτρα φροντιστηρίων, ασφάλιστρα ζωής, τόκους στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας, νοσήλια, ιατρικές επισκέψεις ή εξετάσεις, δωρεές-χορηγίες χρηματικών ποσών και διατροφή λόγω διαζυγίου, καταργούνται από το επόμενο έτος.
Ειδικά για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, θα εξακολουθούν να ισχύουν μόνο οι διατάξεις που προβλέπουν την έκπτωση ποσοστού έως 10% των δαπανών για δωρεές και διατροφή λόγω διαζυγίου. Επίσης από το φόρο εισοδήματος των μισθωτών και των συνταξιούχων θα αφαιρείται το 10% από το ποσό των δαπανών για νοσήλια, ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, το οποίο υπερβαίνει το 5% του συνολικού ετησίου εισοδήματος.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!