Επεκτείνεται η παράδοση της δημόσιας περιουσίας στο ιδιωτικό κεφάλαιο

Του Γιώργου Τοζίδη

 

Η παρουσία του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ στη Θεσσαλονίκη, στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, ήταν καταλυτική. Όχι γιατί στις συνεντεύξεις του και στη συνάντηση με τους «κοινωνικούς» φορείς της πόλης είπε κάτι που δεν ήταν ήδη γνωστό, αλλά γιατί για πρώτη φορά τέθηκαν με ωμό τρόπο τα θέματα της ιδιωτικοποίησης της δημόσιας περιουσίας της πόλης. Συγκεκριμένα, πρόκειται να πωληθούν:

1. Το 67% της ΟΛΘ Α.Ε. στην οποία έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της Χερσαίας Λιµενικής Ζώνης του Λιµένος της Θεσσαλονίκης. Τα οικονομικά στοιχεία της εταιρίας είναι εξαιρετικά (ίσως τα καλύτερα από όλες τις εισηγμένες εταιρίες του ΧΑΑ) παρά τη συνεχή υπονόμευσή της από το ΤΑΙΠΕΔ (ματαίωση επέκτασης του έκτου προβλήτα το 2012, διανομή μερισμάτων ύψους σαράντα εκατομμυρίων το 2014, σημερινή αμφισβήτηση υλοποίησης επενδύσεων). Το Λιµάνι της Θεσσαλονίκης έχει μεγάλη γεωστρατηγική σημασία καθώς είναι το πλησιέστερο λιµάνι της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις χώρες των Βαλκανίων και της Παρευξείνιας Ζώνης και είναι ενταγμένο στους διευρωπαϊκούς άξονες μεταφοράς

2. Η ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ, που αποτράπηκε μετά τη μαζική κινητοποίηση των πολιτών της Θεσσαλονίκης που εκφράσθηκε με τη συμμετοχή διακοσίων χιλιάδων και πλέον συμπολιτών μας στο δημοψήφισμα, μπαίνει σε νέα φάση με την εξαγγελθείσα πώληση ποσοστού 23% του μετοχικού κεφαλαίου που, πιθανότητα, θα συνοδεύεται και από την παραχώρηση της Διοίκησης και διαχείρισης της εταιρίας.

3. Παραχώρηση της εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού για τριάντα χρόνια: πρόκειται για ένα καθαρά δημόσιο έργο το οποίο κόστισε συνολικά 6,5 δισεκ. ευρώ και η δαπάνη του καλύφθηκε αποκλειστικά από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Είναι ο σημαντικότερος οδικός άξονας στη Βόρεια Ελλάδα, με τεράστια γεωπολιτική σημασία. Η παράδοση στο ιδιωτικό κεφάλαιο θα στερήσει σημαντικά έσοδα από το Ελληνικό Δημόσιο και θα επιφέρει πολλαπλασιασμό των διοδίων, με αποτέλεσμα τη σημαντική επιβάρυνση των κατοίκων της περιοχής.

4. Το Στρατόπεδο Γκόνου: έχει έκταση 672 στρεμμάτων και σε αυτό προβλέπεται να δημιουργηθεί κέντρο αποθήκευσης και διαλογής ή επιχειρηματικό / εμπορευματικό πάρκο με συνέργεια των ιδιωτικοποιημένων ΟΛΘ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

5. Το Στρατόπεδο Μεγάλου Αλεξάνδρου: έχει έκταση 231 στρεμμάτων και προβλέπεται να δημιουργηθούν σε αυτό συνεδριακοί χώροι, εμπορικά πολυκαταστήματα κ.ά.

6. Το Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Θέρμης: έχει έκταση 1.360 στρεμμάτων και προβλέπεται, σύμφωνα με τη σχετική ανάρτηση στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, να δημιουργηθούν γήπεδα γκολφ, ξενοδοχεία και συγκροτήματα κατοικιών.

7. Ανάλογη πρόβλεψη υπάρχει και για την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου στην περιοχή της Μίκρας (δύο ακίνητα έκτασης 652,1 και 760,8 στρεμμάτων) όπου, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, θα δημιουργηθούν θεματικά πάρκα, εμπορικά κέντρα, μαρίνες σκαφών και ξενοδοχεία.

8. Ακίνητο στην Επανωμή: έχει έκταση 3.210,1 στρεμμάτων και προβλέπεται η ανέγερση παραθεριστικών κατοικιών, ξενοδοχείων και η δημιουργία γηπέδων γκολφ και μαρίνας σκαφών.

9. Στο Camping Αγίας Τριάδας (έκτασης 132,5 στρεμμάτων) προβλέπεται να ανεγερθούν κύριες και παραθεριστικές κατοικίες και εμπορικά καταστήματα).

Εάν υλοποιηθούν οι παραπάνω ιδιωτικοποιήσεις και η πώληση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, σύμφωνα με τις επιλογές του ΤΑΙΠΕΔ, οι συνέπειες θα είναι:

1. Όλες οι υποδομές μεταφορών (ΟΛΘ, Εγνατία Οδός, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Αεροδρόμιο Μακεδονία) θα ελέγχονται από μονοπωλιακά ιδιωτικά κεφάλαια με πλήρη αδυναμία παρέμβασης και ελέγχου από το Ελληνικό Δημόσιο.

2. Η πλήρης «τσιμεντοποίηση» της δημόσιας ακίνητης περιουσίας στη βάση ενός αποτυχημένου οικονομικού υποδείγματος (real estate).

Η ανατροπή των παραπάνω σχεδίων είναι όρος για την παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής, τη δημιουργία θέσεων σταθερής και αξιοπρεπούς εργασίας και την αναστροφή της φυγής των νέων στο εξωτερικό.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!