Του Βασίλη Κεχαγιά.

Όταν πιάνεις το τεφτέρι για να κάνεις την ετήσια σούμα για τον πολιτισμό, σε μια χρόνια όπως το 2010, με την οικονομική ξηρασία απλωμένη σε όλη την επικράτεια, το άθροισμα δεν μπορεί παρά να έχει παρόμοιο αποτέλεσμα. Ο θεωρούμενος ως περιττή πολυτέλεια χώρος του πολιτισμού έμεινε φυσικά απότιστος από ευρώ και στήριξε όλες τις ελπίδες του στις φρέσκες ιδέες, στις ανάλογες παρουσίες, όταν αυτό ήταν δυνατό.
Στις περισσότερες περιπτώσεις κυριάρχησαν οι απρόσωπες αναπαραγωγές δοκιμασμένων συνταγών με την γκρίνια να γέρνει την πλάστιγγα του απολογισμού προς τη μεριά του αρνητικού πρόσημου. Βέβαια ανακοινώθηκε επανειλημμένως από τον υπουργό πολιτισμού Παύλο Γερουλάνο η επιθυμία του να γίνει η Θεσσαλονίκη «σταυροδρόμι πολιτισμών». Σύμφωνα με ένα σχέδιο ετήσιας προσέγγισης μιας περιοχής του πλανήτη με γέφυρα τον πολιτισμό και στόχο την άσκηση τουριστικής έλξης προς την περιοχή αυτή, ο πρώτος καλεσμένος θα είναι η Μέση Ανατολή και οι χώρες της. Ωστόσο, η πρακτική απόδοση του σχεδίου θα μετρηθεί την επόμενη χρονιά.
Προς το παρόν τα πράγματα κύλησαν με τους ηθοποιούς του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος να σηκώνουν μαύρες σημαίες για τις περικοπές της τάξεως του 35% στον προϋπολογισμό του φορέα. Διαδήλωσαν, ξαναδιαδήλωσαν, αλλά τίποτα δεν άλλαξε, αφού οι περικοπές αυτές ίσχυσαν για τους πολιτιστικούς φορείς ολόκληρης της χώρας. Εδώ δεν ίδρωσε το κυβερνητικό αυτί στις φωνές των εργαζομένων, από τους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ θα «δακρύσει»; Έτσι, όλοι γύρισαν στις θέσεις τους, ακόμη και ο διευθυντής του Κρατικού Σωτήρης Χατζάκης, ο οποίος αντικατέστησε τον Νικήτα Τσακίρογλου, τον Ιούνιο του 2009 και φέτος προέκυψε ανανέωση της θητείας του. Πέρα όμως από τις επίσημες προσπάθειες, η θεατρική ομάδα Ούγκα Κλάρα συνέχισε κι αυτή για τρίτη χρόνια το «Μικρό Φεστιβάλ» της, όπως το ονομάζει, στο θέατρο του 3ου ορόφου (καταλαβαίνεται γιατί…) και έδωσε ένα μικρό δείγμα εύχυμων ιδεών.
Με ανάλογα λίγα χρήματα πορεύτηκε και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου (αφού τα χρέη του ανέρχονται σε 7.000.000 ευρώ). Και όμως… Αποδείχτηκε , αυτό που για χρόνια φωνάζαμε, ότι δεν χρειάζονται σπατάλες για να κάνεις ένα φεστιβάλ, αλλά άποψη. Με αισθητά λιγότερους προσκεκλημένους και με αισθητά λιγότερες ταινίες το Φεστιβάλ δεν προδόθηκε από τα χρήματα, αλλά από την απουσία της ελληνικής ταινίας. Ο νέος νόμος για τον κινηματογράφο είναι πλέον γεγονός, αλλά η Θεσσαλονίκη είδε τους φορείς της (Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Μουσείο Κινηματογράφου) να συγχωνεύονται αναίτια.
Το πρώτο περιμένει πίσω την «επίσημη αγαπημένη» του, την ελληνική ταινία, ενώ το δεύτερο πρόλαβε να οργανώσει την τελευταία έκθεσή του με τίτλο «Θοδωρή, φέρε και τους δίσκους σου», μια διαδρομή στη μουσική του ελληνικού σινεμά, με όχημα το βινύλιο του κριτικού Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου.
Στο Μέγαρο Μουσικής ο μαέστρος Νίκος Αθηναίος παραιτήθηκε από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, θεωρώντας ότι «με πορδές δεν βάφουν αβγά» (εννοούμε την έλλειψη χρημάτων), ενώ ο αντικαταστάτης του Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης προσπαθεί να αποδείξει ότι «όλα γίνονται, αρκεί να το θέλεις πολύ». Ίδωμεν…
Στην άλλη μουσική, την εναλλακτική, τη ροκ και την έντεχνη, νέες φωνές δεν ακούστηκαν, αλλά οι παλιές επιβεβαίωσαν τη φόρμα τους σε σκηνές όπως το Block 33, το Stage, αλλά και την αυθεντική ρεμπέτικη «Πριγκηπέσα».
Μέσα σε όλα και οι θάνατοι. Ο φυσικός θάνατος της μορφής των βιβλιοπωλών, του Μανώλη Μπαρμπουνάκη και ο «καλλιτεχνικός» της γκαλερί Ζ-Μ, που μετά από 40 χρόνια άφησε την τελευταία της πνοή.
Μία γέννηση: ο Σπύρος Πέγκας θα είναι ο νέος αντιδήμαρχος πολιτισμού. Η αθέατη παρουσία του Γιώργου Κορδομενίδη στα μετόπισθεν της αντιδημαρχίας αποτελεί έναν καλό οιωνό, σε γκρίζο ουρανό.

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!