Καθηγητές σύρθηκαν στα δικαστήρια και κρίθηκαν ένοχοι επειδή «τόλμησαν» να βοηθήσουν τους μαθητές τους.

Μήνυμα εκφοβισμού και τρομοκράτησης της εκπαιδευτικής κοινότητας στέλνει η σημερινή Κυβέρνηση και το αρμόδιο Υπουργείο, μετά την δικαστική απόφαση εναντίον καθηγητών οι οποίοι δεν έχουν μάθει να είναι γραφειοκράτες, αλλά παιδαγωγοί.
Την ώρα που σχολεία συγχωνεύονται, μαθητές στοιβάζονται κατά δεκάδες στις αίθουσες, οι ελλείψεις στα βιβλία και στο προσωπικό αυξάνονται και η εμπορευματοποίηση της παιδείας έχει πλέον τροχοδρομήσει για τα καλά στις ράγες του ιδιωτικού σχολείου, το «Πρώτα ο Μαθητής» που ευαγγελίζεται με περισσό θράσος η Άννα Διαμαντοπούλου πολύ εύκολα ερμηνεύεται στο «Πρώτα ο Δικαστής και ο Παιδονόμος».
Η ιστορία του 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών, αγγίζει τα όρια της παράνοιας, αφού αποτυπώνει περίτρανα το θολό νομοθετικό τοπίο που διέπει την εκπαίδευση, καθιστώντας καθηγητές σε εγκληματίες!
Θυμίζοντας μέρες σκοταδισμού και μίσους, ένας διευθυντής, που όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο Δρόμος, ξεχωρίζει για τις…ιδιορρυθμίες του, έσυρε στα δικαστήρια ολόκληρο Σύλλογο Καθηγητών για παράβαση καθήκοντος, διότι όπως ο ίδιος ισχυρίζεται, δικαιολόγησαν παράνομα απουσίες μαθητών. Δυστυχώς ωστόσο, άξιος συνεχιστής του μηνυτή-εκπαιδευτικού, αποδείχτηκε το δικαστήριο, το οποίο καταδίκασε με ποινές που αρχίζουν από τους 12 μήνες και φτάνουν τα 2 χρόνια με αναστολή, καθηγητές, γιατρούς και μία μητέρα για συνέργεια στην έκδοση ψευδούς δικαιολογητικού.
Ότι συνέβη στα Γιαννιτσά είναι αποτέλεσμα μιας προβληματικής σχέσης που υπήρχε ανάμεσα στο πρώην πλέον διευθυντή του 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών και του Συλλόγου Διδασκόντων.  Είναι γνωστό άλλωστε ότι ο συγκεκριμένος έλκεται από τις δικαστικές αίθουσες. Πως αλλιώς να εξηγηθεί το γεγονός ότι παράλληλα με τη δίκη εναντίον των…κακοποιών καθηγητών έπρεπε να βρίσκεται και σε μία άλλη δίκη με μία μητέρα μαθητή;!

Παιδαγωγός ή τυπολάτρης;
Το χρονικό της καταδίκης των καθηγητών έχει αφετηρία το Μάιο του 2008, όταν περίπου 15 καθηγητές ζήτησαν, σύμφωνα με το νόμο και μετά από απόφαση του Συλλόγου των Διδασκόντων, τις προφορικές βαθμολογίες δύο μαθητών προκειμένου να μετατρέψουν τη βαθμολογία τους για να μην χάσουν τη χρονιά λόγω απουσιών.
Και οι δύο μαθητές αντιμετωπίζουν σοβαρότατα προβλήματα υγείας (είναι φανερό και δια γυμνού οφθαλμού) οπότε και οι καθηγητές, πράττοντας το αυτονόητο και ακολουθώντας την εκπαιδευτική συνείδηση και ευαισθησία τους, ζήτησαν την τροποποίηση των προφορικών εξετάσεων για να ανέβει ο αριθμός των απουσιών και οι μαθητές να προαχθούν στην Γ’ Λυκείου: «Στην προκειμένη περίπτωση όλα έγιναν για παιδαγωγικούς λόγους, ύστερα από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και μετά από υποβολή αίτησης που πρωτοκολλήθηκε», υπογραμμίζει στο Δρόμο ο κ. Παναγιώτης Χατζημωισιάδης, ένας εκ καταδικασθέντων καθηγητών του 2ου ΓΕΛ.
Η κίνηση των καθηγητών τελικά δικαιώθηκε, αφού η κατηγορία για τη συγκεκριμένη περίπτωση έπεσε στη δικαστική αίθουσα. Δεν συνέβη όμως το ίδιο και για το ζήτημα της έγκρισης των δικαιολογητικών των απουσιών. Το ζήτημα αφορούσε 4 μαθητές (από τους 208 συνολικά) εκ των οποίων οι 2 που «εμπλέκονται» και στη παραπάνω υπόθεση και 2 ακόμη μαθήτριες (η μία με επίσης σοβαρά προβλήματα υγείας, η άλλη με αδυναμία προσαρμογής) από τις οποίες, για τη μία, αθωώθηκαν.
Ποια ήταν η μηνύσιμη πράξη των καθηγητών; Κάτι που συμβαίνει σε όλα τα σχολεία της χώρας και μάλιστα κατά συρροή: Οι καθηγητές, δέχτηκαν δικαιολογητικά απουσιών που ξεπερνούσαν το τυπικό χρονικό όριο προσκόμισης, όπως θολά προβλέπει ο νόμος. Πιο συγκεκριμένα, αν ένα παιδί λείψει από το σχολείο για λόγους υγείας π.χ. θα πρέπει ο γονιός να προσκομίσει τα δικαιολογητικά των απουσιών εντός 10 ημερών. Αυτό σπάνια συμβαίνει καθώς πρόκειται για μια πρακτική που έχει ξεπεραστεί. Δεν είναι άλλωστε δυνατόν, ειδικά στη σύγχρονη κοινωνία, με τα ανεξέλεγκτα εργασιακά ωράρια, την αμέλεια ή την αδυναμία των γονιών να την πληρώνουν οι μαθητές.
Γι αυτό όμως ακριβώς καταδικάστηκαν οι καθηγητές! Διότι δέχτηκαν δικαιολογητικά που δεν είχαν ισχύ, επειδή είχε περάσει το χρονικό όριο. Η απόφαση παράλληλα, πάτησε πάνω στο αιτιολογικό ότι τα δικαιολογητικά από τους γιατρούς ήταν παραποιημένα, «ψευδείς βεβαιώσεις». Που σημαίνει ότι ο ο νόμος ζητά από το σύγχρονο καθηγητή, να κάνει τον γιατρό, δηλαδή να αξιολογεί τις ιατρικές γνωματεύσεις, να διαπιστώνει αν ανταποκρίνονται ή όχι στην πραγματικότητα και επίσης από την άλλη πλευρά και τον στρατοδίκη! Δηλαδή να δικάζει και να απορρίπτει τις γνωματεύσεις όταν αυτές ξεπερνούν το 10ήμερο.

Τι λέει όμως ο νόμος
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του 1986 τα εκπρόθεσμα δικαιολογητικά (για τα γενικά Λύκεια), πρωτοκολλούνται και τίθενται υπ’ όψιν του συλλόγου διδασκόντων «σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις». Και εδώ συναντάμε την αποθέωση του γραφειοκράτη νομοθέτη ο οποίος ορίζει μεν ως παράνομα τα εκπρόθεσμα δικαιολογητικά, καλεί δε τους καθηγητές να προχωρούν στη διαδικασία με την πρωτοκόλληση και την ενημέρωση του συλλόγου!
Και ενώ νομίζεις πως τα έχεις διαβάσει όλα, η ρύθμιση για τα ΕΠΑΛ που θεωρούνται ισότιμα των ΓΕΛ έρχεται να ολοκληρώσει το δαιδαλώδες τοπίο. Για τα επαγγελματικά Λύκεια λοιπόν, η εγκύκλιος του 2008 αναφέρει ακριβώς το ίδιο πράγμα (ότι πρωτοκολλούνται και τίθενται υπ’ όψιν του συλλόγου) αλλά εδώ ο νομοθέτης αφαιρεί τη φράση «σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».
Οπότε για τα ΕΠΑΛ, η ίδια ακριβώς κατάσταση, μπορεί να γίνει δεχτή από το σύλλογο των καθηγητών, όχι όμως για τα γενικά Λύκεια! Το δικαστήριο λοιπόν αποφάσισε πως τα εκπρόθεσμα δικαιολογητικά, ναι μεν πρωτοκολλούνται, ναι μεν τίθενται υπ’ όψιν του συλλόγου αλλά απορρίπτονται διότι έτσι λέει η κείμενη νομοθεσία! Στο λογικό ερώτημα τότε γιατί γίνεται όλη αυτή η διαδικασία κανείς δεν μπορεί να απαντήσει.

Αντιδράσεις και πορείες
Η καταδίκη των καθηγητών έχει ήδη πυροδοτήσει αντιδράσεις στην εκπαιδευτική και στη μαθητική κοινότητα. Όλοι γνωρίζουν και αναγνωρίζουν το δίκαιο των καθηγητών και τους λόγους που αρνούνται να είναι τυπολάτρες, όπως τους καλούν να γίνουν κυβέρνηση και δικαιοσύνη. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί πορείες κατά της απόφασης, ενώ δεκάδες ψηφίσματα από τις ΕΛΜΕ της χώρας καταδικάζουν την ποινικοποίηση της εκπαίδευσης.
Ας μην λησμονούμε πως η συγκεκριμένη απόφαση -μεταξύ άλλων- έχει ως στόχο τη δημιουργία κλίματος εκφοβισμού στα σχολεία με τον κίνδυνο εκπαιδευτικοί να οδηγηθούν σε συμπεριφορές τυπολατρίας, γεγονός που θα πλήξει ακόμη περισσότερο τη λειτουργία του σχολείου και τις ανάγκες των μαθητών.
Να σημειωθεί ότι ο πρωταγωνιστής της υπόθεσης, ο πρώην διευθυντής του 2ου ΓΕΛ Γιαννιτσών, έχει προαχθεί στη θέση του σχολικού συμβούλου, ενώ από την άλλη πλευρά ανάμεσα στους καθηγητές που καταδικάστηκαν, 5 εξ αυτών αδυνατούν να βγουν στη σύνταξη, ενώ άλλοι θα αντιμετωπίσουν προβλήματα με το διορισμό τους.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!