Διογκώνεται το ρεύμα ανυπακοής ενώ την επόμενη Κυριακή οι πολίτες ανοίγουν τους δρόμους σε όλη τη χώρα.

Της Μαρίας Γασπαρινάτου.

Κάθε μέρα όλο και περισσότεροι οδηγοί αρνούνται να πληρώσουν το χαράτσι των διοδίων. Το μαζικό ρεύμα ανυπακοής εξαπλώνεται στους αυτοκινητόδρομους της χώρας αλλά αποτελεί και αφετηρία για τη γέννηση του κινήματος Δεν Πληρώνω. Δεν πληρώνουμε τα χαράτσια που μας φόρτωσαν οι κυβερνήσεις, οι τράπεζες, οι μεγαλοεργολάβοι. Αρνούμαστε τις αυξήσεις που επιβάλλει το Μνημόνιο. Στην πράξη, πλέον, ο λαός αμφισβητεί τη νομιμότητα μιας πολιτικής που παίρνει τα πάντα από τους πολλούς και τα δίνει όλα στους λίγους.

Δεν υποκύπτουμε στους εκβιασμούς
Την ίδια στιγμή, για μια ακόμη φορά, η κυβέρνηση είναι έτοιμη να ικανοποιήσει τις νέες αυξημένες απαιτήσεις των εταιριών. Η εταιρία Vinci ανακοινώνει μαζικές απολύσεις εργαζομένων στην κατασκευή του άξονα της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα-Τσακώνα), οι παραχωρησιούχοι αυξάνουν τα αντίτιμα των διοδίων για μια ακόμα φορά σε όλο το εθνικό δίκτυο, ενώ γίνονται διαπραγματεύσεις για την αναθεώρηση των συμβάσεων μεταξύ κοινοπραξιών και κυβέρνησης. Το τυράκι που ρίχνει το υπουργείο Μεταφορών προς το κίνημα Διόδια-STOP είναι η παροχή καρτών ελεύθερης διέλευσης και η χιλιομετρική χρέωση των διοδίων. Ακόμα και αν αυτά τα μέτρα μπορέσουν να εφαρμοστούν (πράγμα τεχνικά δύσκολο), ακόμα και αν σημάνουν συνολικά μείωση της τιμής των διοδίων, αυτό θα γίνει με επαχθείς όρους για το Δημόσιο και για τους φορολογούμενους –οδηγούς και μη– και με παροχή μεγαλύτερων διευκολύνσεων προς τις κοινοπραξίες που εκμεταλλεύονται τους πρώην εθνικούς δρόμους. Σε αυτήν την κατεύθυνση από πλευράς κυβέρνησης θα γίνει και η όποια αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης, συνοδευόμενη από σοβαρές συνέπειες όπως η μη ολοκλήρωση των έργων και, τελικά, η μεγαλύτερη εκμετάλλευση της δημόσιας περιουσίας από το ιδιωτικό κεφάλαιο. Το Πανελλαδικό Συντονιστικό Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων στην τελευταία του συνέλευση στις 15 Γενάρη, απέρριψε τις λογικές των καρτών και της χιλιομετρικής χρέωσης και επιβεβαίωσε κατηγορηματικά ότι αγωνίζεται για την κατάργηση των αποικιοκρατικών συμβάσεων παραχώρησης και όλων των διοδίων και τη συνέχιση των έργων επέκτασης ή βελτίωσης των εθνικών δικτύων με ευθύνη ενός δημόσιου φορέα με κοινωνικό έλεγχο.

Στις 6 Φλεβάρη ανοίγουμε και την Αττική Οδό
Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 26/1 με συμμετοχή δημοτικών κινήσεων, επιτροπών και του Πανελλαδικού Συντονιστικού κατά των Διοδίων, αποφασίστηκε ότι στα πλαίσια του πανελλαδικού ανοίγματος διοδίων στις 6/2, οι κινήσεις και επιτροπές της Αττικής θα ανοίξουν τα διόδια της Αττικής Οδού. Όπως συζητήθηκε και στη σύσκεψη, στόχος μας είναι η ανάδειξη του σκανδάλου της σύμβασης της Αττικής Οδού (με βασικό μέτοχο τον «εθνικό» εργολάβο Μπόμπολα) και ο αγώνας για να μεταβιβαστεί η Α.Ο. στο Δημόσιο.
Η κατασκευή της Αττικής Οδού έγινε με χρήματα του ελληνικού λαού. Από τα 1,3 δισ. που κόστισε η κατασκευή της η κοινοπραξία συμμετείχε με μόλις 175 εκ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα αντλήθηκαν από κρατικές επιχορηγήσεις και δάνεια με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Η κοινοπραξία έχει έσοδα περίπου 300.000.000 ευρώ το χρόνο από διόδια και το δικαίωμα να εκμεταλλεύεται το έργο μέχρι το 2024 ενώ σήμερα διαπραγματεύεται την παράταση της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού.
Το κίνημα κατά των διοδίων θα απαντήσει και σε αυτό το σκάνδαλο που βρίσκει εμπλεκόμενο για μια ακόμα φορά τον «εθνικό» εργολάβο.

* Η Μαρία Γασπαρινάτου είναι μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!