του Ηρόστρατου

 

 

Αντρέ Μπρινκ: Ένας μεγάλος «άγνωστος»;

 

Διαβάζω πως είχε χαρακτηριστεί ως ο Αλμπέρ Καμύ της Νότιας Αφρικής. Οι περισσότεροι αναφέρονται στο συγγραφέα που πολέμησε το απαρτχάιντ. Για το φίλο του Μαντέλα. Ο Αντρέ Μπρινκ δεν είναι πια εδώ. Έφυγε λίγο πριν κλείσει τα 80 του χρόνια, αφήνοντας πίσω του ένα πολύ σημαντικό έργο. Κατά την ταπεινή μου γνώμη υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς του 20ού αιώνα κι ακόμη αναρωτιέμαι για το πώς η ελληνική κριτική -που είναι έτοιμη να γράψει απίστευτους διθυράμβους για το πιο μέτριο μυθιστόρημα- κατάφερε, επί της ουσίας, να τον αγνοήσει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι στη βάση της Βιβλιονέτ υπάρχουν μόνο δυο κριτικές για το τελευταίο του βιβλίο που κυκλοφόρησε στα ελληνικά, το συγκλονιστικό Η άλλη πλευρά της σιωπής (η μία γραμμένη από τον υπογράφοντα στον Δρόμο). Για να κάνετε τις συγκρίσεις σας, για τις Πενήντα αποχρώσεις του γκρι υπάρχουν 34(!) κείμενα.

Όπως κι αν έχουν, όμως, τα πράγματα, οφείλουμε μεγάλη ευγνωμοσύνη στην Ιωάννα Χατζηνικολή που τον σύστησε στο ελληνικό κοινό μέσα από εξαιρετικές εκδόσεις και μας έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσουμε σχεδόν το σύνολο του έργου του

Ο Αντρέ Μπρινκ υπήρξε ο μαχητικός διανοούμενος σε μια πολύ δύσκολη εποχή. Ο θαρραλέος λευκός που ύψωσε το ανάστημά του σε ένα απάνθρωπο καθεστώς. Ένας συγγραφέας που η ζωή και το έργο του δέθηκαν σε ένα ενιαίο σύνολο. Που απέδειξε ότι η «στρατευμένη λογοτεχνία» μπορεί να μας χαρίσει και αριστουργήματα.

Έχοντας διαβάσει όλα τα βιβλία του που κυκλοφορούν στα ελληνικά, θα ήθελα να σας παροτρύνω, έστω και με τη θλιβερή αφορμή του θανάτου του, να τα ανακαλύψετε. Να γνωρίσετε μια άλλη όψη της Αφρικής, να ταξιδέψετε όχι μόνο στα πολιτικά τεκταινόμενα, αλλά στις ανθρώπινες σχέσεις, στον έρωτα.

Δεν πήρε ούτε το Νόμπελ, ούτε το Βooker, αν και προτάθηκε. Οι περισσότεροι γνωρίζουν μόνο το Μια ξερή λευκή εποχή που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με πρωταγωνιστή τον Μάρλον Μπράντο. Είναι, όμως, από τα πιο αδύναμα έργα του. Θα σας πρότεινα, για αρχή, το Μια στιγμή στον άνεμο, το Τείχος της Πανούκλας, το Κοιτάζοντας το σκοτάδι και το Λένε πως θα βρέξει που νομίζω είναι τα αριστουργήματά του και συμπυκνώνουν τη φιλοσοφία του.

Ενδιαφέρον έχει και το Δικαίωμα του πόθου που είναι ένα μυθιστόρημα του «μετά». Και μ’ αυτό εννοώ το μετά τη νίκη και την ήττα του απαρτχάιντ. Σε ποια νέα αδιέξοδα και αντιφάσεις θα βρεθούν οι διανοούμενοι; Τι συμβαίνει όταν μεγαλώνουμε και νικητής βγαίνει, τελικά, ο «παναδαμάτωρ χρόνος»;

Ο καθένας μας θα βρει στο έργο του ένα κομμάτι από τον εαυτό του. Η Νότια Αφρική δεν είναι και τόσο μακριά.

 

 

 

Το Αϊβαλί σε μια ξεχωριστή έκθεση

 

Με αφορμή την κυκλοφορία του graphic novel Αϊβαλί του Soloúp, το Μουσείο Μπενάκη, το Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς Αθήνας και οι Εκδόσεις Κέδρος συνδιοργανώνουν την έκθεση με τίτλο Soloúp. Αϊβαλί: Ένα ταξίδι στο χρόνο στο Μουσείο Μπενάκη-Πειραιώς 138.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 8 Μαρτίου.

Στην έκθεση παρουσιάζονται εικαστικά από τις σελίδες του graphic novel, καθώς προσχέδια και πρωτότυπες σελίδες με μολύβι. Παράλληλα, εκτίθεται υλικό – φωτογραφίες, σκίτσα, παλιές καρτ ποστάλ και άλλα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν για την τεκμηρίωση και την απόδοση των εικόνων.

Την έκθεση συμπληρώνουν πολύτιμα έγγραφα προσφύγων, σπάνιες φωτογραφίες από την καταστροφή και εκτυπώσεις εφημερίδων με την πρώτη δημοσίευση του βιβλίου Ηλία Βενέζη Νούμερο 31328, καθώς και άγνωστα σκίτσα του Φώτη Κόντογλου, τα οποία βρέθηκαν κατά την έρευνα του βιβλίου.

Αρχειακό υλικό παραχώρησαν, ειδικά για τη συγκεκριμένη ενότητα το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ και η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Μυτιλήνης.

Αύριο (Κυριακή, 15/2) στις 12, η Λυδία Κονιόρδου, θα αφηγηθεί το κείμενο Οι Αποκριές και οι Δώδεκα Θεοί του Φώτη Κόντογλου από το βιβλίο του Το Αϊβαλί, η πατρίδα μου.

Την αφήγηση συνοδεύει στο νέυ ο Χάρης Λαμπράκης, ενώ θα προβάλλονται σκίτσα από τις αποκριές του Κυρ Φώτη, όπως έχουν καταγραφεί στο graphic novel .

 

 

Η βυζαντινή ζωγραφική συναντά την ψυχανάλυση

 

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα όσο και πρωτότυπη προσέγγιση της βυζαντινής ζωγραφικής από τη σκοπιά της ψυχανάλυσης υλοποιείται από τις Εκδόσεις Πορφύρα σε μια σειρά πέντε συναντήσεων, όπου σύγχρονοι εικαστικοί καλλιτέχνες που το έργο τους αντλείται και εμπνέεται από την αρχαία ελληνική ή τη βυζαντινή ζωγραφική και εκτείνεται στην σύγχρονη Ελληνική ζωγραφική συνομιλούν με επιστήμονες από τον χώρο της ψυχανάλυσης.

Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιείται στις 28 Φεβρουαρίου. Ο εικαστικός π. Σταμάτης Σκλήρης συζητά με τον ψυχίατρο-ψυχαναλυτή Κώστα Εμμανουηλίδη.

Οι συναντήσεις θα πραγματοποιούνται Σάββατο μεσημέρι, ώρες 12.00-14.00 στο Πατάρι των Εκδόσεων Αρμός, Μαυροκορδάτου 11, Αθήνα.

Πληροφορίες: Εκδόσεις Πορφύρα, τηλ.: 213-0291224.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!