Τίποτε δεν αξίζει όσο μια ζωή
Του Κώστα Καραγιάννη*
Η Ημαθία και η πόλη της Βέροιας ιδιαίτερα, συγκλονίζονται αυτές τις ημέρες από το πολύνεκρο τροχαίο επί της Εγνατίας Οδού. Εκείνο που απασχολεί όλους τους απλούς πολίτες και δεν πρέπει με κανένα τρόπο να μείνει αναπάντητο είναι:
– Πάρθηκαν όλα τα προβλεπόμενα και απαραίτητα μέτρα προκειμένου να μην συμβεί μια τέτοιου τύπου τραγωδία;
– Πού βρίσκονται οι ευθύνες;
– Περιορίζονται μόνον σε ένα ασυνείδητο ή αμελή οδηγό, σε ένα όχημα με προβληματικά φρένα, στον εργολάβο που με δύο υπαλλήλους(!) θέλησε να σταματήσει την κίνηση σε ολόκληρη εθνική οδό, στην τροχαία που απουσίαζε, στην Εγνατία Οδός Α.Ε. που δεν φροντίζει την ασφάλεια των οδηγών και επιβατών παρά τα υψηλά διόδια που εισπράττονται, ή σε όλα μαζί τα παραπάνω;
Κάποιοι ζητούν ευκαιρία να απαντήσουν και σ’ αυτά τα ερωτήματα µε τρόπο που συµφέρει στην υπάρχουσα εξουσία. Στην εξουσία που έχουν ορισμένοι να καταστρέφουν ζωές καλυπτόμενοι πίσω από έναν οδηγό –αλλοδαπό μάλιστα– ή από ένα προβληματικό όχημα ή… προβάλλοντας σε τόσο ζοφερές στιγμές πράξεις και πολιτικές τους και κρύβοντας επιμελώς τις παραλείψεις και τις ευθύνες τους.
Ας δούμε πώς απαντούν οι εμπλεκόμενοι:
– Σιγή ιχθύος από τη ΔΕΔΔΗΕ και την ανάδοχο εταιρία που είχε αναλάβει το έργο και την εντολή για δεκάλεπτο κλείσιμο του δρόμου. Εντολή που δεν τηρήθηκε ούτε από την αστυνομία, ούτε από την εταιρία, αφού η μοιραία νταλίκα σκόρπισε το θάνατο 50 λεπτά αργότερα από την ώρα που προβλεπόταν το κλείσιμο του δρόμου.
– Η ΓΑΔΑ Θεσσαλονίκης αναφέρεται «στο ατύχημα στο οποίο ενεπλάκησαν περισσότερα από 30 οχήματα, είχε ως αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό 4 ατόμων και τον τραυματισμό άλλων 30 ατόμων», στην «άμεση κινητοποίηση της Αστυνομίας…» κ.λπ.
– Από την Εγνατία Οδός Α.Ε. καμία εξήγηση για το πολύνεκρο δυστύχημα. Σύμφωνα με την εταιρία, τα έργα έγιναν με απόφαση της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ημαθίας. Παραμένει αδιευκρίνιστο ποιος είχε την ευθύνη για την ελλιπή –όπως καταγγέλλουν αυτόπτες μάρτυρες– σήμανση στα τελευταία χιλιόμετρα πριν από το σημείο της φονικής καραμπόλας. Την κατάσταση που επικρατεί αυτή την περίοδο στην Εγνατία Οδός Α.Ε., περιγράφει κείμενο του Συλλόγου Εργαζομένων που κυκλοφόρησε λίγες μέρες πριν (1/10): «Με την παραίτηση του Προέδρου η εταιρία μένει ουσιαστικά χωρίς διοίκηση».
– Ο Σύλλογος Υπαλλήλων Π.Ε. Ημαθίας καταγγέλλει «την αδιαφορία κάποιων» που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια γυναίκας μέλους του, ενώ αποκαλυπτικά είναι τα ερωτήματα του Συνδικάτου Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών, που κατηγορεί τα συναρμόδια υπουργεία για ηθική αυτουργία ενώ αφήνει υπονοούμενα για τον τρόπο που οι αρχές επέρριψαν όλες τις ευθύνες στον οδηγό: Γιατί δεν υπήρχε σήμανση εκ μέρους της Εγνατίας Οδού; Γιατί δεν βρισκόταν η Τροχαία στο σημείο; Ο εργολάβος ποια μέτρα είχε πάρει για την εκτέλεση του έργου; Γιατί η Εγνατία Οδός, η Τροχαία και ο εργολάβος δεν έκαναν εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων, στον παράπλευρο δρόμο;
Χάνονται ζωές
Στην Ελλάδα της κρίσης και των μνημονίων που χάνονται ζωές από τις αυτοκτονίες ανθρώπων σε απόγνωση, από έλλειψη θέρμανσης, από πυρκαγιές που προκαλούνται από τζάκια, προστέθηκαν και αυτές των θυμάτων του τροχαίου της Ημαθίας.
Θα επιτρέψουμε να συμβεί αυτό που συμβαίνει σε πλήθος τομέων ενός ανάλγητου κράτους για το οποίο «Μια ζωή δεν αξίζει τίποτα»; Δηλαδή, αφού αποπροσανατολιστεί ο κόσμος που παρακολουθεί εμβρόντητος και ανασφαλής –διότι στη θέση των θυμάτων μπορούσε να βρεθεί ο καθένας– να αφεθεί στη λήθη του χρόνου και κάποιοι να πέσουν στα μαλακά; Με τους κατεξοχήν υπεύθυνους να ασχοληθούν από ελάχιστοι έως κανένας και να συνεχίσει να βασιλεύει η αυθαιρεσία, η προχειρότητα και η επιδίωξη του μέγιστου κέρδους με το ελάχιστο κόστος;
Εμείς θα επιμείνουμε. Να αποδοθούν ευθύνες σε κάθε κατεύθυνση. Να αυξηθούν τα μέτρα πρόληψης στην Εγνατία Οδό, διότι δεν είναι το πρώτο δυστύχημα παρόμοιου τύπου που γίνεται επί αυτής.
Επιτέλους, όχι άλλο αθώο και άδικο αίμα στην άσφαλτο και παντού, γιατί «τίποτα δεν αξίζει όσο μια ανθρώπινη ζωή».
* Ο Κώστας Καραγιάννης είναι μέλος Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ Ημαθίας