Ως χρηματοδοτικά εργαλεία προτείνονται η μέθοδος ΣΔΙΤ, οι συμβάσεις παραχώρησης, η αξιοποίηση του Προγράμματος Jessica, ενώ το Μητροπολιτικό Πάρκο θα γίνει με δημόσια δαπάνη. Υιοθετούνται, βέβαια, οι διαδικασίες επιτάχυνσης στρατηγικών επενδύσεων(fast track).
Βασικά ερωτήματα επί της μελέτης:
• Σε ποια αναπτυξιακά στρατηγικά σχέδια για την πόλη και σε ποια εκθεσιακή πολιτική εντάσσεται αυτή η πρόταση, διότι το επικαιροποιημένο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης που εγκρίθηκε πριν από 6 μήνες προβλέπει για το σύνολο του χώρου Μητροπολιτικό Πάρκο. Η ίδια η μελέτη της ΔΕΘ-HELEXPO ΑΕ αναφέρει ότι «το έργο σχεδιάζεται σήμερα σε “κενό” αναπτυξιακού σχεδιασμού για την πόλη». Επίσης «οι λεπτομέρειες και οι χρήσεις υπολογίζονται με αφετηρία τη σημερινή κατάσταση αλλά με προοπτική επεκτασιμότητας και ευελιξίας».
Επομένως:
• Η «συνύπαρξη» εκθεσιακών-εμπορικών χρήσεων και πρασίνου, αργά ή γρήγορα, θα αποβεί σε βάρος του δεύτερου, διότι δεν θα υπάρχει αποτελεσματική αντίσταση με την κατάλληλη θεσμική θωράκιση, στις πιέσεις επεκτάσεων δόμησης. Πρόκειται περί «λεόντειας συνύπαρξης» με αναμενόμενα αποτελέσματα. Η κατασκευή του ξενοδοχείου, «αν και δεν εντοπίζεται έλλειμμα μεγεθών στην πόλη» κατά τη μελέτη, η απαράδεκτη συγκοινωνιακά κατασκευή πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης και οι συνοδευτικές επιχειρηματικές λειτουργίες μαρτυρούν τις προθέσεις τους: Business as usual.
• Δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν η δυνατότητα επεκτασιμότητας χωρίς περιβαλλοντικά και πολεοδομικά προβλήματα στη Σίνδο, που μπορεί «να λειτουργήσει ως κινητήρας ανάπτυξης ενός “δυτικού πόλου” του πολεοδομικού συγκροτήματος» και τέλος
• Η μεγάλη διαφορά στα κόστη (284 εκατ. ευρώ για Σίνδο και 125 εκατ. ευρώ για ανάπλαση υφιστάμενης ΔΕΘ), προκύπτει από το μεγαλύτερο μέγεθος των εγκαταστάσεων στη Σίνδο και από το κόστος των υποστηρικτικών υποδομών (συνδέσεις με δίκτυα, κόμβος οδικής σύνδεσης με ΠΑΘΕ, σύνδεση με προαστιακό, κ.λπ.) που είναι όμως υποδομές αναπτυξιακές και κοινωνικές για την ευρύτερη περιοχή (ΒΙΠΕΘ, οικισμός Σίνδου).
Η οικονομική κρίση ως πρόσχημα καταστρατήγησης του σχεδιασμού και ευκαιρία προώθησης της εμπορευματοποίησης του δημόσιου χώρου ακυρώνει τη μοναδική δυνατότητα αναβάθμισης του περιβάλλοντος στο κέντρο της πόλης και υπονομεύει την προοπτική διεθνοποίησης των εκθεσιακών δραστηριοτήτων της Θεσσαλονίκης.
Μπορούμε να τους σταματήσουμε.
Γιάννης Γρηγοριάδης
Μέλος γραμματείας τμήματος
Οικολογίας-Περιβάλλοντος ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ