Κάνουν λάθος όσοι δεν έχουν παρακολουθήσει ακόμα το ντοκιμαντέρ «Το Κοινωνικό Δίλημμα» – συγχωρούνται μόνο όσοι δεν γνώριζαν για την ύπαρξη του. Πρόκειται για μια παραγωγή του Netflix, που σκηνοθετήθηκε από τον Jeff Orlowski, γράφτηκε από τον σκηνοθέτη αλλά και τους Davis Coombe και Vickie Curtis και με παραγωγό τη Larissa Rhodes. Ασχολείται με την άνοδο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και το πως αυτά εκμεταλλεύονται και χειραγωγούν τους χρήστες τους για οικονομικό όφελος μέσω της επιτήρησης και της εξόρυξης δεδομένων. Το ντοκιμαντέρ αναλύει σε βάθος πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν σχεδιαστεί για να δημιουργούν και να διατηρούν εξάρτηση σε όσους τα χρησιμοποιούν. Εντύπωση δημιουργεί η φράση που λέγεται στο φιλμ για να καταδείξει ακριβώς αυτή την εξάρτηση: «Δύο βιομηχανίες παγκοσμίως χρησιμοποιούν τη λέξη “χρήστης” για τους πελάτες τους: το εμπόριο ναρκωτικών και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.» Επίσης αναλύεται πως χρησιμοποιούνται τα social media για πολιτικούς σκοπούς και πως χειραγωγείται η κοινή γνώμη από αυτά. Ακόμα το ντοκιμαντέρ δείχνει το πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν την ψυχική υγεία των χρηστών τους, ιδιαίτερα των εφήβων, και πόσο ρόλο παίζουν στην αύξηση των αυτοκτονιών στις νεανικές ηλικίες.

Στο φιλμ μιλάνε πολλοί πρώην υπάλληλοι, πρώην διευθυντικά στελέχη και άλλοι επαγγελματίες από εταιρίες τεχνολογίας αιχμής και πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, η Google και η Apple. Αυτές οι συνεντεύξεις παρουσιάζουν από πρώτο χέρι τις εμπειρίες όσων δουλεύουν μέσα ή γύρω από τη βιομηχανία τεχνολογίας. Οι περισσότεροι από αυτούς δηλώνουν ότι αυτές οι πλατφόρμες έχουν σοβαρές κοινωνικές, πολιτικές και πολιτιστικές συνέπειες στους ανθρώπους και στις κοινωνίες. Επίσης εντύπωση προκαλεί ότι οι περισσότεροι από αυτούς δεν αφήνουν τα παιδιά τους να εκτίθενται στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μέχρι να πάνε στο λύκειο.

«Όταν κάτι σου προσφέρεται δωρεάν, να ξέρεις ότι το προϊόν είσαι εσύ»

Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον φιλμ που πρέπει να δουν όλοι όσοι έχουν προοδευτική ματιά, και όχι μόνο, πάνω στα πράγματα. Στο ντοκιμαντέρ μιλάνε: ο Tristan Harris –πρώην σύμβουλος σχεδιαστικής ηθικής της Google (2013-2016), συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Apture (2007), συνιδρυτής του Center for Humane Technology–, ο Tim Kendall –πρώην διευθυντικό στέλεχος του Facebook (2006-2010), πρώην πρόεδρος του Pinterest, διευθύνων σύμβουλος του Moment, μιας εφαρμογής για κινητές συσκευές που μετράει πόσο χρόνο βλέπεις την οθόνη–, ο Jaron Lanier –συγγραφέας του «10 επιχειρήματα για να διαγράψεις του λογαριασμούς σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αμέσως» (2018)–, ο Roger McNamee –από τους πρώτους επενδυτές στο Facebook–, ο Aza Raskin –υπάλληλος της Firefox & Mozilla Labs, συνιδρυτής του Center for Humane Technology, ιδρυτής του Massive Health, εφευρέτης της διαρκούς κύλισης περιεχομένου–, ο Justin Rosenstei –μηχανικός στο Facebook (2007-2008) και στη Google, συνιδρυτής του Asana–, η Shoshana Zuboff, ομότιμη καθηγήτρια στο Harvard School of Business, συγγραφέας του βιβλίου «Η εποχή του Κατασκοπευτικού Καπιταλισμού»–, ο Jeff Seibert –πρώην διευθυντικό στέλεχος του Twitter, συνιδρυτής του Digits–, ο Chamath Palihapitiya –πρώην αντιπρόεδρος Ανάπτυξης του Facebook (2007-2011)–, ο Sean Parker –πρώην πρόεδρος του Facebook–, η Anna Lembke –διευθύντρια της Ιατρικής Εθισμού του Stanford University–, ο Jonathan Haidt –κοινωνικός ψυχολόγος στο New York University, συγγραφέας του «Ο Ορθός Νους» (2012)–, ο Sandy Parakilas –πρώην διευθυντής επιχειρήσεων στο Facebook (2011-2012), πρώην διευθυντής προϊόντων στην Uber–, η Cathy O’Neil –επιστήμονας δεδομένων, συγγραφέας του «Όπλα Μαθηματικής καταστροφής» (2016), ο Randima Fernando –πρώην διευθυντής προϊόντων της NVIDIA, πρώην εκτελεστικός διευθυντής του Mindful Schools, συνιδρυτής του Center For Humane Technology–, ο Joe Toscano –πρώην σύμβουλος σχεδιασμού εμπειριών στη Google και συγγραφέας του «Αυτοματοποίηση της Ανθρωπότητας»–, ο Bailey Richardson –αρχική ομάδα στο Instagram (2012-2014)–, η Rashida Richardson –επίκουρη καθηγήτρια στο New York University, διευθύντρια έρευνας του AI Now Institute–, ο Guillaume Chaslot –πρώην μηχανικός στο YouTube (2010-2013), διευθύνων σύμβουλος στο Intuitive AI, ιδρυτής του AlgoTransparency–, η Renée Diresta –διευθύντρια έρευνας στο Stanford Internet Observatory και πρώην επικεφαλής πολιτικής στο Data for Democracy–, και η Cynthia M. Wong –πρώην ανώτερη ερευνήτρια διαδικτύου στο Human Rights Watch.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!