Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Μία από τις μεγαλύτερες εκδηλώσεις που διοργανώνεται κάθε χρόνο στη Σαντορίνη είναι η αναπαράσταση της έκρηξης του ηφαιστείου. Ο ουρανός γεμίζει από χιλιάδες βεγγαλικά και φωτοβολίδες, συνοδευόμενα από εκκωφαντικούς θορύβους, έτσι ώστε να δώσουν την αίσθηση της πραγματικής έκρηξης του ηφαιστείου. Χιλιάδες επισκέπτες σπεύδουν στο νησί για να παρακολουθήσουν το μοναδικό αυτό θέαμα, που προκαλεί φόβο και δέος.

Τα «Ηφαίστεια» πραγματοποιήθηκαν φέτος στις 15 Σεπτεμβρίου και στέφθηκαν με επιτυχία. Το υπερθέαμα ήταν μοναδικό και οι εικόνες με τις ρίψεις των πυροτεχνημάτων από τη Νέα Καμένη εντυπωσιακές.

Πριν από περίπου 3.600 έτη το ηφαίστειο της Σαντορίνης εξερράγη προκαλώντας μια καταστροφή όχι μόνο σε τοπικό αλλά ευρύτερο επίπεδο. Ήταν μία έκρηξη τόσο ισχυρή, που κατέστρεψε την αρχαία πόλη της Σαντορίνης, το Ακρωτήρι, και επέφερε θανάσιμο πλήγμα στον ναυτικό μινωικό πολιτισμό που, εκείνη την εποχή, ανέπτυσσε δραστηριότητα στο νησί. Κάποιες μελέτες μάλιστα έχουν υποδείξει σημαντικές αρνητικές συνέπειες που υπήρξαν και στην αρχαία Αίγυπτο.

Πρόσφατο αφιέρωμα στη Σαντορίνη έκανε το CNN, το οποίο, μάλιστα, χαρακτηρίζει «θέμα χρόνου» μία μεγάλη έκρηξη του ηφαιστείου στο κυκλαδίτικο νησί. Όπως γράφει, «όπου κι αν γυρίσετε το βλέμμα σας στη Σαντορίνη –στα σεληνιακά τοπία, τις μαύρες και κόκκινες παραλίες, ή τα βότσαλα από στερεοποιημένη λάβα– θυμάστε ότι βρίσκεστε σε ένα ηφαίστειο».

Στο ίδιο ρεπορτάζ επισημαίνεται ότι το νησί αποτελεί μέρος ενός από τα σημαντικότερα ηφαιστειακά πεδία στην Ευρώπη, του Ελληνικού Ηφαιστειακού Τόξου. Αυτό, τα τελευταία 400.000 χρόνια έχει δει πάνω από 100 εκρήξεις. Μέρος του ίδιου ηφαιστειακού συστήματος αποτελεί το Κολούμπο, το πιο ενεργό υποθαλάσσιο, και δυνητικά επικίνδυνο, ηφαίστειο της Ανατολικής Μεσογείου. Βρίσκεται περίπου 9 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Σαντορίνης και αποτελεί μέρος του ίδιου ηφαιστειακού συστήματος.

«Το Κολούμπο, βυθισμένο Αιγαίο Πέλαγος, είναι ήσυχο εδώ και σχεδόν 400 χρόνια. Αλλά δε “κοιμάται”. Την τελευταία φορά που εξερράγη, το 1650, σκότωσε 70 ανθρώπους και προκάλεσε τσουνάμι ύψους 40 μέτρων. Ισχυροί σεισμοί και μετασεισμοί σημειώθηκαν, ενώ απελευθερώθηκαν τοξικά αέρια και καπνοί. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι μία πιθανή έκρηξη του Κολούμπο θα μπορούσε να προκαλέσει όλεθρο. Το ηφαίστειο έχουν επισκεφθεί μερικές από τις μεγαλύτερες ωκεανογραφικές αποστολές του κόσμου ενώ, τα τελευταία 20 χρόνια, έχει αυξηθεί η παρακολούθησή του», τονίζεται σχετικά.

Όταν εκραγεί το Κολούμπο μπορεί να δημιουργήσει πίδακα λάβας δεκάδων χιλιομέτρων σε ύψος ενώ εξίσου πιθανή είναι και η πρόκληση τσουνάμι. Η έννοια του χρόνου, όμως, στη γεωλογία είναι εντελώς διαφορετική από την πραγματική ζωή.


Η Κίνα θα προσφέρει εναλλακτική λύση

Η Κίνα σχεδιάζει να διπλασιάσει το μέγεθος του διαστημικού σταθμού της ώστε να προσφέρει στους αστροναύτες άλλων χωρών μια εναλλακτική λύση για αποστολές σε χαμηλή γήινη τροχιά καθώς ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός (ISS) πλησιάζει το τέλος της ζωής του.

Το κινεζικό τροχιακό συγκρότημα, το οποίο αποτελείται σήμερα από τρεις υπομονάδες, θα επεκταθεί στις έξι τα επόμενα χρόνια και θα παραμείνει σε λειτουργία για περισσότερο από 15 χρόνια, αντί για 10 όπως είχε ανακοινωθεί προηγουμένως, ανακοίνωσε η Κινεζική Ακαδημία Διαστημικής Τεχνολογίας (CAST).

Ο κινεζικός σταθμός Tiangong («Ουράνιο Παλάτι» στα κινεζικά), ο οποίος κινείται σε ύψος περίπου 450 χιλιομέτρων, τέθηκε σε πλήρη λειτουργία στα τέλη του 2022 και μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι τρεις αστροναύτες.

Με μάζα 180 τόνων όταν επεκταθεί στις έξι υπομονάδες, ο Tiangong έχει μόλις το 40% της μάζας του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, ο οποίος φιλοξενεί μέχρι επτά αστροναύτες.

Ο ISS είναι μια συνεργασία των ΗΠΑ με τον Καναδά, τη Ρωσία, την Ιαπωνία και την ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία ESA. Η Κίνα ουδέποτε έγινε δεκτή στο πρόγραμμα λόγω της αμερικανικής νομοθεσίας που απαγορεύει οποιαδήποτε συνεργασία της NASA με την Κίνα.

Όμως ο ISS, ο οποίος παραμένει σε τροχιά εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες, πρόκειται να παροπλιστεί μετά το 2030, περίπου την ίδια περίοδο που η Κίνα αναμένει να αναδειχθεί σε «μείζονα διαστημική δύναμη».Όπως αναφέρει το Reuters, κινεζικά μέσα ανέφεραν πέρυσι πως «αρκετές χώρες» έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να στείλουν αστροναύτες στον Tiangong.

Ωστόσο η κινεζική διαστημική διπλωματία υπέστη ένα πλήγμα φέτος όταν η ESA ανακοίνωσε ότι δεν έχει τα κονδύλια ή το «πολιτικό» πράσινο φως για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα του Tiangong όπως προέβλεπε νωρίτερα.

«Η εγκατάλειψη της συνεργασίας με την Κίνα στον τομέα των επανδρωμένων διαστημικών αποστολών είναι ξεκάθαρα κοντόφθαλμη και αποκαλύπτει ότι η αντιπαράθεση της οποίας ηγούνται οι ΗΠΑ έχει οδηγήσει σε μια νέα διαστημική κούρσα» έγραφε τότε η κινεζική εφημερίδα Global Times.

Δικό της διαστημικό σταθμό σχεδιάζει και η Ρωσία, παρά το γεγονός ότι συμμετέχει στο πρόγραμμα του ISS.

Η ρωσική διαστημική υπηρεσία Roscosmos παρουσίασε πέρυσι σχέδια για διαστημικό συγκρότημα έξι υπομονάδων που θα φιλοξενεί μέχρι τέσσερα άτομα. Σύμφωνα με ρωσικές πηγές, στην κατασκευή του μπορεί να συμμετάσχουν οι εταίροι της Μόσχας στην ομάδα BRICS – Βραζιλία, Ινδία, Κίνα και Νότια Αφρική.


Τρένο υδρογόνου στην Ιταλία

Το τρένο Coradia Stream που κινείται με κυψέλες υδρογόνου παρουσίασαν από κοινού η FNM, όμιλος που δραστηριοποιείται στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας, και ο μεγάλος κατασκευαστής τρένων Alstom. Η σχετική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της EXPO Ferroviaria 2023.Το τρένο θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία στη Valcamonica στο διάστημα μεταξύ του τέλους του 2024 και των αρχών του 2025, κατά μήκος της μη ηλεκτροδοτούμενης γραμμής Brescia-Iseo-Edolo της Ferrovienord.

Στη γραμμή αυτή η σιδηροδρομική υπηρεσία λειτουργεί από την Trenord, στο πλαίσιο του έργου H2iseO, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία της πρώτης κοιλάδας υδρογόνου της Ιταλίας στην περιοχή της Brescia.

Το υδρογονοκίνητο Coradia Stream ανταποκρίνεται στον ευρωπαϊκό στόχο για μηδενισμό των εκπομπών CO2 έως το 2050 και είναι το πρώτο τρένο μηδενικών άμεσων εκπομπών για την Ιταλία, με συνολική χωρητικότητα 260 θέσεων και εμβέλεια άνω των 600 χιλιομέτρων.

Η εκδήλωση έλαβε χώρα σε συνέχεια της συμφωνίας που υπέγραψαν η FNM και η Alstom τον Νοέμβριο του 2020 για την προμήθεια έξι τρένων με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου στην Trenord, με δικαίωμα προαίρεσης για οκτώ επιπλέον τρένα. Η εισαγωγή του τρένου υδρογόνου αποτελεί μέρος του έργου H2iseO Hydrogen Valley.

Με την υποστήριξη της FNM, της Ferrovienord και της Trenord, το H2iseO αποσκοπεί στην ανάπτυξη μιας οικονομικής και βιομηχανικής εφοδιαστικής αλυσίδας υδρογόνου στη Valcamonica, ξεκινώντας από τον τομέα της κινητικότητας, στην έναρξη της ενεργειακής μετάβασης της περιοχής και στη συμβολή στην απαλλαγή από τον άνθρακα ενός σημαντικού μέρους των τοπικών δημόσιων μεταφορών.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά καινοτόμο έργο, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή 3 εργοστασίων για την παραγωγή, αποθήκευση και διανομή ανανεώσιμου υδρογόνου χωρίς εκπομπές CO2 (στην Brescia, το Ιseo και το Edolo), καθώς και τη λειτουργία 40 λεωφορείων υδρογόνου σε αντικατάσταση ολόκληρου του στόλου που χρησιμοποιεί σήμερα η FNM Autoservizi.

Οι νέοι υδρογονοκίνητοι συρμοί βασίζονται στο μοντέλο του μονώροφου τρένου Coradia Stream της Alstom, που απευθύνεται στην ευρωπαϊκή αγορά και παράγεται ήδη από την Alstom στην Ιταλία.Το υδρογονοκίνητο Coradia Stream μπορεί να λειτουργήσει σε μη ηλεκτροδοτούμενες γραμμές ως υποκατάστατο των τρένων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα προσφέροντας χαρακτηριστικά άνεσης και χαμηλού θορύβου συγκρίσιμα με άλλα ηλεκτρικά μοντέλα Coradia, με εμβέλεια άνω των 600 χιλιομέτρων.

Το ενδιάμεσο σιδηροδρομικό βαγόνι που ονομάζεται «Power Car», στο οποίο βρίσκεται η καρδιά της τεχνολογίας υδρογόνου, είναι η κύρια πηγή ενέργειας. Η ενέργεια παρέχεται από τον συνδυασμό υδρογόνου (αποθηκευμένου σε δεξαμενές) με οξυγόνο από τον εξωτερικό αέρα, χωρίς να εκπέμπεται CO2 στην ατμόσφαιρα. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής απόδοσης αποθηκεύουν την ενέργεια, η οποία αργότερα αξιοποιείται κατά τις φάσεις επιτάχυνσης για να υποστηρίξει τη δράση των κυψελών υδρογόνου και να εξασφαλίσει οικονομία καυσίμου.

Πηγή: OT.gr

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!