Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Ερυθρός νάνος

Ο περί ου ο λόγος είναι ερυθρός νάνος – μικρότερος φυσικά από το μισό του ήλιου, «κορακοζώητος» σε σχέση με τα άλλα ουράνια σώματα, που πλειοψηφούν μέσα στο γαλαξιακό στερέωμα. Ο συγκεκριμένος βρίσκεται σε απόσταση 39 ετών φωτός και το ηλιακό του σύστημα ονομάζεται Trappist-1, ανακαλύφθηκε πέρυσι και διαθέτει επτά πλανήτες που όλοι έχουν περίπου το μέγεθος της Γης. Το γεγονός έχει δημιουργήσει έκτοτε μεγάλο ενδιαφέρον στην επιστημονική κοινότητα, καθώς είναι η πρώτη φορά που βρέθηκαν τόσοι «γήινοι» πλανήτες γύρω από το ίδιο άστρο.

Η νέα μελέτη, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, με επικεφαλής την Έιμι Μπαρ του Ινστιτούτου Πλανητικής Επιστήμης των ΗΠΑ, που θα δημοσιευθεί στο περιοδικό αστρονομίας και αστροφυσικής Astronomy & Astrophysics, εκτιμά –με βάση μαθηματικούς υπολογισμούς– ότι οι πλανήτες Trappist-1 d και e είναι οι πιθανότεροι να είναι κατοικήσιμοι λόγω των ήπιων θερμοκρασιών τους και γενικότερα των πιο ευνοϊκών κλιματολογικών συνθηκών τους.

Έξι από τους επτά πλανήτες έχουν πιθανώς νερό με μορφή υγρή ή πάγου. Ο d είναι πιθανό να είναι ένας υδάτινος κόσμος, καλυπτόμενος όλος από έναν παγκόσμιο ωκεανό, με θερμοκρασία γύρω στους 15 βαθμούς Κελσίου. Ο e είναι πιο κρύος, με πιθανές θερμοκρασίες όπως της Ανταρκτικής.

Ο c είναι ο πιθανότερος να έχει στερεά βραχώδη επιφάνεια, αλλά πολύ λίγο έως καθόλου νερό.

Οι γραμμές Νάσκα

Οι γραμμές της Νάσκα στην παραλιακή έρημο του νότιου Περού, παράγουν γεωμετρικά σχήματα, σχήματα πουλιών κλπ. τα οποία είναι ορατά μόνον από μεγάλο ύψος – κάτι πραγματικά εντυπωσιακό για την «τεχνολογία» των πρωτόγονων φυλών… Το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης εστιάστηκε επάνω τους πριν λίγα χρόνια, όταν η Greenpeace χρησιμοποίησε το ίδιο πεδίο για να προωθήσει τα συνθήματα της – πράγμα που προκάλεσε τη διεθνή αποδοκιμασία της οργάνωσης. Από ό,τι φαίνεται οι γραμμές Νάσκα θα συνεχίσουν να προκαλούν το ενδιαφέρον των αρχαιολόγων και του κοινού καθώς μόλις πριν ένα μήνα αποκαλύφθηκαν, με την βοήθεια drones, 25 άγνωστα μέχρι σήμερα γεωγλυφικά.

Τα σχέδια δημιουργήθηκαν από τους Παράκας, έναν πολιτισμό που αναπτύχθηκε στην περιοχή πριν 2.000 χρόνια και, κατά συνέπεια, εκατοντάδες χρόνια πριν τους «ανθρώπους της Νάσκα», που έδρασαν σε κοντινή απόσταση και δημιούργησαν με τη σειρά τους τα δικά τους σχέδια.

Εξτρήμ πράσινη διατροφή

Οι vegans έχουν επιλέξει να βγάλουν από τη ζωή τους οποιοδήποτε προϊόν ζωικής προέλευσης. Η νέα αυτή παγκόσμια τάση τελευταία ανθεί και στην Ελλάδα. Η φέτα με βάση το αμύγδαλο, το καπνιστό τσένταρ από ρεβίθια και η παρμεζάνα από κάσιους είναι μερικά από τα vegan υποκατάστατα τυριού από 100% φυτικές πρώτες ύλες. Βασικό συστατικό για την παρασκευή vegan εναλλακτικών τυριού, θεωρείται το αγάρ ή αλλιώς η ζελατίνη των χορτοφάγων. Παράγεται από φύκια και έχει ακριβώς τις ίδιες ιδιότητες με τη ζελατίνη αφού βοηθά στο να πήξουν γρήγορα τα υδαρή μείγματα. Πωλείται σε μορφή σκόνης ή σε νιφάδες και κοστίζει περίπου 60 ευρώ/κιλό. Τα προϊόντα με φυτικά λιπαρά υποκατάστατα τυριού προέρχονται από σόγια (τοφού) και από άμυλο πατάτας.

Κ. Δράκου, cheeselovers.gr, 24/6/2018.

«Μακεδονικά» κρασιά

Η εφαρμογή της συγκεκριμένης συμφωνίας θα αποτελέσει την ταφόπλακά μας, σύμφωνα με παραγωγούς της Βόρειας Ελλάδας. Δεν είναι ορατός μόνο ο κίνδυνος να απαιτήσουν να αφαιρεθεί κάθε λέξη «μακεδονικός» από τα 11 εκ των 16 συνολικά κρασιών μας που εξάγουμε σε συνολικά 30 χώρες ως ΒΑΕΝΙ και φέρουν τον όρο Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη Μακεδονίας, αλλά ελλοχεύει το ενδεχόμενο να πωλούν στις διεθνείς αγορές και οι Σκοπιανοί κρασί με το συγκεκριμένο τίτλο.

Γ. Φουντούλης, ΒΑΕΝΙ ΝΑΟΥΣΑ. agrocapital.gr, texnologosgeoponos.gr, 20/6/2018.

Το πιο έξυπνο ρομπότ

Τον τίτλο του πιο «επιδέξιου ρομπότ που έχει φτιαχτεί ποτέ» διεκδικεί ρομπότ που έφτιαξε ο Κεν Γκόλντμπεργκ, καθηγητής στο UC Berkeley και οι φοιτητής του. Το ρομπότ παρουσιάστηκε στην EmTech Digital, εκδήλωση στο Σαν Φρανσίσκο υπό την αιγίδα του MIT Technology Review για την τεχνητή νοημοσύνη.

Το «κλειδί», όπως σημειώνει το MIT Technology Review, δεν είναι τα μηχανικά του τμήματα, αλλά ο «εγκέφαλός» του, καθώς χρησιμοποιεί εξελιγμένο λογισμικό, ονόματι Dex-Net, για να πιάνει αποτελεσματικά ακόμα και τα πιο περίεργα αντικείμενα. Το ρομπότ του Γκόλντμπεργκ είναι πολύ πιο κοντά στην επιδεξιότητα που επιδεικνύουν οι άνθρωποι σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο ρομπότ έχει αναπτυχθεί στο παρελθόν, ανοίγοντας τον δρόμο για ρομπότ με υψηλή ακρίβεια, που θα φαίνονταν ιδιαίτερα χρήσιμα σε αποθήκες και εργοστάσια, αλλά και σπίτια και νοσοκομεία.

Η τελευταία έκδοση του συστήματος περιλαμβάνει 3D αισθητήρα υψηλής ανάλυσης και δύο βραχίονες, ο καθένας από τους οποίους ελέγχεται από διαφορετικό νευρωνικό δίκτυο. Ο ένας βραχίονας διαθέτει μια κλασική «δαγκάνα» και ο άλλος ένα σύστημα αναρρόφησης. Το λογισμικό του ρομπότ σαρώνει ένα αντικείμενο και μετά εξετάζει και τα δύο δίκτυα για να αποφασίσει επί τόπου εάν έχει νόημα να το σηκώσει πιάνοντάς το ή να το «βεντουζώσει».

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο Γκόλντμπεργκ είπε πως μέσα σε πέντε χρόνια αναμένει τα ρομπότ να φτάσουν σε ανθρώπινα επίπεδα όσον αφορά στη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Νέοι κανόνες για τα drones

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες που θα εξασφαλίζουν την ασφαλή χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών-drones και επικαιροποιούν τους κανόνες αεροπορικής ασφάλειας.

Οι νέοι κανόνες, είχαν συμφωνηθεί τον Νοέμβριο του 2017 και αφορούν τη θέσπιση βασικών πανευρωπαϊκών αρχών για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και των χειριστών τους προκειμένου να εξασφαλιστεί ένα κοινό επίπεδο ασφάλειας και να δοθεί στους χειριστές και στους κατασκευαστές η δυνατότητα προβλεψιμότητας αναφορικά με την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών.

Μέχρι στιγμής, η νομοθεσία για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ρυθμίζεται σε εθνικό επίπεδο, γεγονός το οποίο μπορεί να παρεμποδίσει την ανάπτυξη της αγοράς.

Με την εφαρμογή των νέων κανόνων, τα drones θα πρέπει να σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να λειτουργούν χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπους. Με βάση τον βαθμό κινδύνου που ενέχει το κάθε drone π.χ. βάσει του βάρους ή της περιοχής λειτουργίας του, τότε το drone θα χρειάζεται πρόσθετα χαρακτηριστικά, όπως η αυτόματη προσγείωσή του σε περίπτωση που ο χειριστής χάσει την επαφή με αυτό ή συστήματα αποφυγής συγκρούσεων.

Οι χειριστές drones θα πρέπει να γνωρίζουν όλους τους κανόνες που τα διέπουν, ορισμένοι δε από αυτούς θα πρέπει να περάσουν από εκπαίδευση προκειμένου να είναι σε θέση να τα λειτουργήσουν.

Για να διευκολυνθεί ο εντοπισμός τους σε περίπτωση ατυχήματος, οι χειριστές drones θα πρέπει να καταγράφονται σε εθνικά μητρώα και τα αεροσκάφη τους να ταυτοποιούνται. Αυτό δεν θα ισχύει για τους χειριστές των μικρότερων μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

Σύμφωνα με τις βασικές αρχές, η Επιτροπή επιφορτίζεται να ετοιμάσει πιο λεπτομερείς πανευρωπαϊκούς κανόνες, που θα ορίζουν για παράδειγμα τα ανώτατα όρια ύψους και τα όρια απόστασης για την πτήση με drones, αλλά και ποια drones θα πρέπει να πιστοποιούνται με βάση τον κίνδυνο που ενέχουν.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!