ΠΑΣΟΚ-Ν.Δ.-ΛΑΟΣ-ΔΗΣΥ σταθερά στον δρόμο του μνημονίου. Του Γιώργου Πασσαλίδη.

Στη νέα καθεστωτική φάση που έχει εισέλθει η χώρα, στην προσπάθεια διάλυσης της κοινωνίας και στο ξεπούλημα των πάντων που επιχειρείται από την κυβέρνηση υπό τις επιταγές της τρόικα και του ΔΝΤ δεν υπάρχει χώρος για δημόσια δωρεάν παιδεία και για ακαδημαϊκές ελευθερίες. Μετά από ένα έντονο διήμερο συζητήσεων, παλινωδιών, πισωγυρισμάτων, τηλεφωνικών επικοινωνιών και με αρκετή δόση «συναίνεσης» ολοκληρώθηκε στη Βουλή η συζήτηση επί του νόμου Διαμαντοπούλου για τη λειτουργία των ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας. Την Τετάρτη στις 24/8 ψηφίστηκε επί της αρχής ο νέος νόμος στη Βουλή με ισχυρή πλειοψηφία. Υπέρ ψήφισαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, της Ν.Δ., του ΛΑΟΣ και της ΔΗΣΥ, ενώ τα κόμματα της αριστεράς (ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ, ΔΗΜΑΡ) καταψήφισαν το νομοσχέδιο.

Επετεύχθη η εθνική συναίνεση…
Ένα τηλεφώνημα του πρωθυπουργού προς τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήταν αρκετό για να υπάρξει «εθνική συνεννόηση» σ’ ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως αυτό της παιδείας. Είχε προηγηθεί η επικοινωνιακή αντιπαράθεση εντός Βουλής και στο διάλλειμα λίγο πριν την κρίσιμη ψηφοφορία στην τηλεφωνική συνομιλία μεταξύ των δύο αρχηγών, ο κ. Σαμαράς ζήτησε από τον πρωθυπουργό να υπάρξουν μερικές τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο ούτως ώστε να το ψηφίσει, επί της αρχής, και το κόμμα του. Ζήτησε να αλλάξει ο τρόπος εκλογής των διοικήσεων των ιδρυμάτων (να μην διορίζονται οι πρυτάνεις από το συμβούλιο του ιδρύματος, όπως προέβλεπε αρχικά ο νόμος, αλλά να εκλέγονται από τους καθηγητές) και να καταργηθεί το άσυλο. Για να οδηγηθούμε όμως στη συμφωνία υπήρξαν έντονες διεργασίες και στο παρασκήνιο. Αρκετά κυβερνητικά στελέχη μεταξύ των οποίων η Λούκα Κατσέλη, ο Σπύρος Βούγιας, η Άννα Νταλάρα κ.ά., είχαν εκφράσει αμφιβολίες σε επιμέρους πλευρές του νόμου, όπως το διορισμό των οργάνων διοίκησης, τη διατήρηση των τμημάτων ως βασικές ακαδημαϊκές μονάδες κ.λπ., ενώ από τη Ν.Δ. υπήρχαν στελέχη που είχαν εκφραστεί θετικά για το νομοσχέδιο όπως ο Κ. Μητσοτάκης, ο Ν. Δένδιας κι ο Α. Σπηλιωτόπουλος. Εν μία νυκτί και από κοινού ευθυγραμμισμένες κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση αποφάσισαν να γράψουν το τέλος εποχής για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Το πανεπιστήμιο της μεταπολίτευσης, των ακαδημαϊκών ελευθεριών, των κοινωνικών αγώνων, της αναζήτησης, της αμφισβήτησης, της μόρφωσης, των δωρεάν σπουδών μετατρέπεται σε ένα νέου τύπου εκπαιδευτήριο αμφιβόλου ποιότητας, πλήρως αντιστοιχισμένο στους νόμους της αγοράς.

Εισηγητής του νομοσχεδίου το ΛΑΟΣ
Πριν ακόμα τη συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης, το ΛΑΟΣ λειτουργώντας ως λαγός της κυβερνητικής πολιτικής είχε δηλώσει μέσω του προέδρου και των βουλευτών του ότι θα υπερψηφίσει το νομοσχέδιο. Επιμένοντας σταθερά στη γραμμή της εθνικής συνεννόησης και των συγκυβερνήσεων το ΛΑΟΣ αναδεικνύεται στον πιο σταθερό σύμμαχο της κυβέρνησης. Ο Άδωνις Γεωργιάδης (εισηγητής του κόμματος στη συζήτηση στη Βουλή) υπερθεμάτισε για την ανάγκη σύνδεσης της αξιολόγησης με τη χρηματοδότηση των ιδρυμάτων και στήριξε σθεναρά τον νέο τρόπο διορισμού των διοικήσεων. Συνεχίζοντας την ακροδεξιά ρητορεία (που μας έχει συνηθίσει) επιτέθηκε στο πανεπιστημιακό άσυλο που όπως υποστήριξε αποτελεί εστία παράνομων πράξεων και αντιδημοκρατικών συμπεριφορών. Έφτασε μάλιστα στο σημείο να καταφέρεται με χυδαίες εκφράσεις από το βήμα της Βουλής εναντίον φοιτητικών παρατάξεων της Αριστεράς (ΕΑΑΚ).

Καταψήφισε η Αριστερά…
Το ΚΚΕ διαφώνησε με το νομοσχέδιο δηλώνοντας πως με το πρόσχημα της κάθαρσης στην παιδεία θωρακίζεται η κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου. Η υπουργός κ. Διαμαντοπούλου και η Ντόρα Μπακογιάννη κατηγόρησαν το ΚΚΕ για αντιδημοκρατική εκτροπή λόγω της θέσης του να παλέψει να μην εφαρμοστεί ο νόμος.
Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήγγειλε το νομοσχέδιο τονίζοντας ότι η υπαγωγή της εκπαίδευσης στους νόμους της αγοράς, η κατάργηση της ακαδημαϊκής ελευθερίας, η μετατροπή του πανεπιστημίου σε εργαστήρι ημιμαθών και επισφαλών εργαζομένων είναι συστατικά στοιχεία της μετα-μνημονιακής Ελλάδας.
Η ΔΗΜΑΡ  δήλωσε πως το νομοσχέδιο κινείται στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας και επέμεινε στη διασφάλιση πόρων για την έρευνα που διεξάγουν τα ιδρύματα.

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!