Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Η αεροπορική εταιρεία United Airlines ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην αγορά υπερηχητικών επιβατικών αεροσκαφών από την αεροδιαστημική εταιρεία Boom Supersonic που έχει την έδρα της στο Ντένβερ.

Θα τα δρομολογήσει σε υπερηχητικές πτήσεις επιβατικών αεροσκαφών που εγκαταλείφθηκαν μετά την απόσυρση από την ενεργό υπηρεσία του αγγλογαλλικού αεροσκάφους Concorde το 2003.

Η συμφωνία προβλέπει ότι η United θα προχωρήσει στην αγορά 15 αεροσκαφών «Overture» που παράγει η Boom, μετά την εκπλήρωση από τον αναφερόμενο τύπο αεροσκάφους των προϋποθέσεων ασφαλείας, λειτουργικότητας, αλλά και βιώσιμης χρήσης, που έχει η αναφερόμενη αεροπορική εταιρεία, ενώ υπάρχει πρόβλεψη για την αγορά επιπλέον 35 αεροσκαφών.

Η ανακοίνωση γίνεται σε χρονικό διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων μετά την εγκατάλειψη των σχεδίων της Aerion για την παραγωγή ενός επιχειρηματικού υπερηχητικού αεροσκάφους, εξαιτίας της έλλειψης χρηματοδότησης για την παραγωγή του.

Τα υπερηχητικά αεροσκάφη έχουν δεχτεί κριτική από τους υποστηρικτές του περιβάλλοντος για την κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμων ανά επιβάτη, σε σύγκριση με τις πτήσεις των υποηχητικών αεροσκαφών.

Η United, που έχει δεσμευτεί για τη μείωση των εκπομπών βλαβερών αερίων κατά 100% μέχρι το 2050, ανακοίνωσε ότι το αναφερόμενο αεροσκάφος θα ενσωματώνει βελτιώσεις για την κατανάλωση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) σε ποσοστό 100% από την είσοδό του σε υπηρεσία, η οποία προβλέπεται να γίνει το 2029.

Την περίοδο που διανύουμε οι κινητήρες των αεροσκαφών επιβατικής-εμπορικής χρήσης έχουν πιστοποιηθεί για πτήσεις με την κατανάλωση εναλλακτικών καυσίμων σε ποσοστό 50%, με το υπόλοιπο ποσοστό να καλύπτεται από κοινό αεροπορικό καύσιμο (κηροζίνη), αλλά το επίπεδο διαθεσιμότητας του νέου τύπου καυσίμου να είναι κατά πολύ μικρότερο από το ποσοστό αυτό.

Το αεροσκάφος Overture της Boom, είναι υπερηχητικό, με δυνατότητα διαμόρφωσης 65 ως 88 επιβατικών θέσεων, η τιμή εισιτηρίου των οποίων θα είναι αρχικά στο επίπεδο της διακεκριμένης θέσης των αεροσκαφών συμβατικής τεχνολογίας. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος θα μειώσει το χρόνο των υπερατλαντικών πτήσεων κατά 50%, περίπου στις 3,5 ώρες.

Η εποχή των συμβατικών εμπορικών υπερηχητικών πτήσεων έληξε το 2003, όταν αποσύρθηκε από την ενεργό υπηρεσία το αεροσκάφος Concorde που πετούσε με τις αεροπορικές εταιρείες Air France και British Airways, συμπληρώνοντας 27 χρόνια ενεργού πτητικής παρουσίας.

Το θορυβώδες ηχητικό αποτύπωμα, που είχε το Concorde, ήταν απαγορευτικό για τις πτήσεις του πάνω από το έδαφος, ενώ υπέστη ένα διπλό πλήγμα για τη συνέχιση της χρήσης του από μία τραγική συντριβή ενός Concorde στο Παρίσι το 2000, αλλά και από τη μείωση της αεροπορικής επιβατικής κίνησης μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 στις ΗΠΑ.

Η επιστροφή των υπερηχητικών επιβατικών αεροσκαφών αντιμετωπίζει προβλήματα από τις αρμόδιες υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας, όπως η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), η έγκριση της οποίας για την πραγματοποίηση υπερηχητικών πτήσεων πάνω από το έδαφος θα πρέπει να προηγηθεί.

Παράλληλα, υπάρχουν πιέσεις και από άλλους φορείς της αεροπορικής αγοράς, όπως τα αεροδρόμια που επιθυμούν τα αεροπλάνα να μην είναι πιο θορυβώδη από ανάλογα υποηχητικά αεροσκάφη.

Με πληροφορίες από Reuters μέσω ΑΠΕ-ΜΠΕ // Ν.Χ.

Δύο νέες αποστολές στην Αφροδίτη

Η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) ανακοίνωσε ότι επέλεξε, έπειτα από 30 χρόνια απουσίας, να πραγματοποιήσει δύο νέες αποστολές στην Αφροδίτη, τον κοντινότερο πλανήτη στη Γη, αλλά αγνοημένο μέχρι σήμερα εξαιτίας του άκρως αφιλόξενου περιβάλλοντός του.

Οι νέες αποστολές θα ρίξουν φως στο πώς η Αφροδίτη έγινε μια καυτή και πνιγηρή «κόλαση», με θερμοκρασίες που λιώνουν ακόμη και μέταλλα, παρόλο που κατά τα άλλα έχει πολλές ομοιότητες με τη Γη και κάποτε υπήρξε πιθανώς ο πρώτος κατοικήσιμος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος, με ωκεανό και «γήινο» κλίμα. Όμως κάτι συνέβη και, σύμφωνα με την κυρίαρχη επιστημονική υπόθεση, η Αφροδίτη έπεσε θύμα ενός εκτός ελέγχου «φαινομένου του θερμοκηπίου», κάτι που μερικοί προειδοποιούν ότι μπορεί να αποτελεί το μακρινό μέλλον και της ίδια της Γης, αν δεν τεθεί υπό έλεγχο η κλιματική αλλαγή.

Οι δύο αποστολές, που θα αποτελέσουν μέρος του ευρύτερου προγράμματος Discovery της NASA και προγραμματίζεται να εκτοξευθούν τη διετία 2028-2030, ονομάσθηκαν DAVINCI+ (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry and Imaging) και VERITAS (Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography and Spectroscopy).

Η πρώτη αποστολή θα μελετήσει τη σύνθεση της ατμόσφαιρας της Αφροδίτης για να κατανοήσει την εξέλιξή της και να προσδιορίσει με βεβαιότητα αν όντως κάποτε ο πλανήτης διέθετε ωκεανό. Θα πρόκειται για μια σφαιρική διαστημοσυσκευή που θα «βουτήξει» μέσα στην πυκνή ατμόσφαιρα κυρίως από νέφη θειικού οξέος και διοξείδιο του άνθρακα και θα κάνει ακριβείς μετρήσεις. Επίσης θα τραβήξει τις πρώτες υψηλής ανάλυσης φωτογραφίες μοναδικών γεωλογικών χαρακτηριστικών της Αφροδίτης.

Η δεύτερη αποστολή VERITAS θα χαρτογραφήσει την επιφάνεια της Αφροδίτης για να ρίξει φως στη γεωλογική ιστορία της Αφροδίτης και γιατί εξελίχθηκε τόσο διαφορετικά από εκείνη της Γης. Μια διαστημοσυσκευή θα τεθεί σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη, διαθέτοντας νέας τεχνολογίας ραντάρ που θα δημιουργήσει τρισδιάστατες αναπαραστάσεις της τοπογραφίας του πλανήτη και θα επιβεβαιώσει ότι υπάρχει τεκτονική των πλακών και ηφαιστειακή δραστηριότητα. Επίσης θα καταγράψει τις υπέρυθρες εκπομπές από την επιφάνεια. Την επιστημονική ευθύνη της αποστολής θα έχει το Εργαστήριο Αεριώθησης (JPL) στην Καλιφόρνια, ενώ θα συμβάλουν και οι τρεις ευρωπαϊκές διαστημικές υπηρεσίες (γερμανική, γαλλική, ιταλική), κατασκευάζοντας διάφορα επιστημονικά όργανα για το σκάφος.

«Τα συνδυασμένα αποτελέσματα των δύο αποστολών θα μας πουν πολλά για τον πλανήτη, από τα σύννεφα στον ουρανό μέχρι τα ηφαίστεια στην επιφάνειά του και τον ίδιο τον πυρήνα του. Θα είναι σαν να ανακαλύπτουμε ξανά τον πλανήτη», δήλωσε ο Τομ Βάγκνερ, επιστήμονας του προγράμματος Discovery της NASA.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ 

Βλέννα στη θάλασσα του Μαρμαρά

Ένα πυκνό, γλοιώδες στρώμα της οργανικής ύλης, γνωστής ως θαλάσσια βλέννα, έχει εξαπλωθεί στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κωνσταντινούπολης, συνιστώντας απειλή για τη θαλάσσια ζωή και για την αλιευτική βιομηχανία.

Λιμάνια, ακτογραμμές και θαλάσσια τμήματα έχουν καλυφθεί με αυτή την παχύρρευστη γκρι ουσία, ποσότητα της οποίας έχει βυθιστεί και κάτω από τα κύματα, καταστρέφοντας τη ζωή στον πυθμένα της θάλασσας.

«Καλώς εχόντων των πραγμάτων θα προστατεύσουμε τον Μαρμαρά μας εντός του πλαισίου ενός σχεδίου διαχείρισης καταστροφών», είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος Μουράτ Κουρούμ μιλώντας από ένα πλοίο θαλάσσιων ερευνών, το οποίο συλλέγει δείγματα της γλοιώδους ουσίας.

«Θα λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα εντός τριών ετών και θα υλοποιήσουμε μαζί τα σχέδια, τα οποία θα σώσουν όχι μόνο το παρόν, αλλά και το μέλλον», είπε ο Κουρούμ και πρόσθεσε ότι σύντομα θα δημοσιοποιήσει και λεπτομέρειες από το σχέδιο δράσης.

Οι επιστήμονες λένε ότι η κλιματική αλλαγή και η μόλυνση έχουν συμβάλει στην ταχεία εξάπλωση της οργανικής ύλης, η οποία περιέχει μια ευρεία ποικιλία μικροοργανισμών και μπορεί να αναπτυχθεί όταν ανθρώπινα λύματα διαρρέουν στη θάλασσα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!