Και το Λιμάνι Θεσσαλονίκης ξεπουλάμε και δώρο στον αγοραστή η σύνδεση με το δίκτυο του ΟΣΕ
Της Δέσποινας Χαραλαμπίδου*
Την προηγούμενη βδομάδα ήρθε ως θέμα στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης η έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης του έργου: Σιδηροδρομική σύνδεση του 6oυ προβλήτα του ΟΛΘ με το υφιστάμενο δίκτυο του ΟΣΕ.
Το έργο που, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, υπολογίζεται να ολοκληρωθεί έως το 2022, θα αναβαθμίσει την υπάρχουσα σιδηροδρομική σύνδεση και φυσικά θα αυξήσει το σιδηροδρομικό μεταφορικό έργο που εκτελείται μέσω του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού. Η σύνταξη της μελέτης εκπονήθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ, η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από ευρωπαϊκά κονδύλια και το ύψος του έργου ανέρχεται στο ποσό των 15 εκατομμυρίων ευρώ.
Τρεις παρατηρήσεις:
1η παρατήρηση: Για την πλήρη σιδηροδρομική σύνδεση ΟΛΘ-ΟΣΕ, αίτημα όλων των φορέων της πόλης μας, έχουν εκπονηθεί μέχρι τώρα άπειρες μελέτες και έχουν ξοδευτεί κάμποσα εκατομμύρια. Η τελευταία μελέτη έγινε το 2000, το έργο ήταν έτοιμο για δημοπράτηση, αλλά έγινε παρέμβαση από τον Λάτση και το έργο δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Για όλα όσα δεν έγιναν αλλά και για όλα τα χρήματα που ξοδεύτηκαν σε μελέτες και σε μελετητικά γραφεία θα αναζητηθούν ευθύνες ποινικές και πολιτικές;
2η παρατήρηση: Εντοπίστηκε και από τους μελετητές ότι κατά τη διαδικασία εκτέλεσης του έργου, υπάρχουν χρονίζοντα προβλήματα περιβαλλοντολογικής φύσης που δεν αντιμετωπίζονται (π.χ. το έργο θα διέρχεται από την περιοχή των βυρσοδεψείων, υπάρχει αναγκαιότητα δημιουργίας οχετού όμβριων υδάτων με μεγάλο άνοιγμα για να μην εγκλωβίζεται η εκεί ρύπανση κ.ά.).
3η παρατήρηση: Έχει ήδη δρομολογηθεί η ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, παρά τις περί αντιθέτου ρητές δεσμεύσεις από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τους αγώνες που δόθηκαν από τους εργαζόμενους αλλά και τον προ μνημονίου τοπικό ΣΥΡΙΖΑ. Με την έγκριση της σύνδεσης του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον ΟΣΕ, είναι απόλυτα σαφές ότι μαζί με το λιμάνι, ο ιδιώτης επενδυτής θα πάρει και δώρο τη σύνδεση που, φυσικά, θα πληρωθεί από τα χρήματα των Ευρωπαίων πολιτών.
Επανειλημμένα έχουμε τονίσει ότι η πώληση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης που συνοδεύεται και από μπόνους (τη σύνδεση με τον ΟΣΕ) σημαίνει:
– Παράδοση κρίσιμων δραστηριοτήτων για την οικονομική ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, όπως ο τουρισμός, η ανάπτυξη της κρουαζιέρας, η Ακτοπλοΐα και η σύνδεση με τα ελληνικά νησιά, το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο σε σχεδιασμούς ξένων μονοπωλιακών ομίλων.
– Παράδοση στην εξουσία κερδοσκοπικών συμφερόντων του σχεδιασμού ανάπτυξης του ΟΛΘ αλλά της ευρύτερης περιοχής σε τρίτους, χωρίς καμία δυνατότητα παρέμβασης της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Ο τρόπος λειτουργίας της ΣΕΠ (COSCO) στο Λιμάνι του Πειραιά επιβεβαιώνει την εκτίμηση αυτή.
– Παράδοση της διαμόρφωσης τιμολογιακής πολιτικής αλλά και της περιβαλλοντικής προστασίας σε ιδιωτικά συμφέροντα.
– Μετατροπή του Λιμανιού σε μονοπώλιο συμφερόντων ξένων κρατικών επιχειρηματικών ομίλων, σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος αλλά και της εθνικής κυριαρχίας.
Για τους λόγους αυτούς χρειάζεται να ενταθεί ο αγώνας για την κατάργηση του ΤΑΙΠΕΔ, του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, για το σταμάτημα της ιδιωτικοποίησης δημόσιων επιχειρήσεων και υποδομών στρατηγικής σημασίας και για την ανασυγκρότησή τους, ώστε με δημόσια ιδιοκτησία και μάνατζμεντ και με λαϊκό και εργατικό έλεγχο να συμβάλουν ως μοχλοί ανάπτυξης για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Ακριβώς λοιπόν επειδή το έργο της σύνδεσης του ΟΛΘ με τον ΟΣΕ μελετάται στο φόντο της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ αλλά και του ΟΣΕ, η ψήφος μας ήταν αρνητική.
*Η Δέσποινα Χαραλαμπίδου είναι περιφερειακή σύμβουλος ΠΚΜ – επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας, πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής