Η συστηματική απαξίωση και ο ρόλος του Ομίλου Μυτιληναίου
Διάσπαση της ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) με επίσης διατήρηση μόνο του στρατιωτικού σκέλους και εν λειτουργία εκκαθάριση του υπόλοιπου τμήματος, ανακοίνωσε η κυβέρνηση, ταυτιζόμενη πλήρως με τα σχέδια της τρόικας.
Στην πραγματικότητα η αμυντική βιομηχανία διαθέτει μόνο στρατιωτικά τμήματα, τα οποία είναι νόμιμα επιδοτούμενα και έχουν σίγουρα κέρδη. Αντίθετα, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, η παραγωγή πολιτικών οχημάτων ήταν αισθητά περιορισμένη, καθώς ιδιώτες ανταγωνιστές είχαν τον πρώτο λόγο στους σχετικούς διαγωνισμούς. Ο διαχωρισμός αυτός, όμως, επιτρέπει την περαιτέρω συρρίκνωση των επιχειρήσεων εν λειτουργία, χωρίς να φαίνεται ότι μπαίνει πραγματικό λουκέτο.
Με βάση, δηλαδή, τις τρέχουσες εργασίες -μετά και τη συστηματική απαξίωση των επιχειρήσεων- οι εργαζόμενοι που λογαριάζονται στον στρατιωτικό τομέα είναι ελάχιστοι. Οι υπόλοιποι θα θεωρηθούν «πολιτικό» προσωπικό και θα απολυθούν άμεσα, όπως προβλέπει η τρόικα. Συγκεκριμένα, στην ΕΛΒΟ εκκρεμεί η επισκευή 70 φορτηγών του Ελληνικού Στρατού που συνδέεται με αντίστοιχες ποινικές ρήτρες.
Έτσι θα παραμείνουν μόλις 80 εργαζόμενοι -ένα συνεργείο- για να ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη εργασία και να απολυθούν και αυτοί. Άλλωστε, αυτό ήταν ένα σενάριο που προετοιμάστηκε τα τελευταία χρόνια, με τη συνεχή απαξίωση της εταιρίας.
Η αρχή έγινε όταν ο Όμιλος Μυτιληναίου απέκτησε το 43% της ΕΛΒΟ, το 2000, έναντι 4 δισ. δραχμών. Τότε η ΕΛΒΟ ήταν μια κερδοφόρα επιχείρηση με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους. Ο Μυτιληναίος κατάφερε, μέσα σε μερικά χρόνια, να αφήσει χρέη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, να μειώσει το προσωπικό κατά 40% και κατόπιν να αποχωρήσει, παραδίνοντας το μάνατζμεντ στο Ελληνικό Δημόσιο.
Τα στελέχη, όμως, του Ομίλου Μυτιληναίου παρέμειναν στη διοίκηση της ΕΛΒΟ, χωρίς όμως να σημαίνει αυτό πως εξυπηρετούσαν και τα συμφέροντα της επιχείρησης. Δεν είναι λίγες οι φορές που η ΕΛΒΟ έχασε διαγωνισμούς τα τελευταία χρόνια, μετά από λάθη στελεχών της εταιρίας που πλέον εργάζονται για τον Όμιλο Μυτιληναίου. Μάλιστα, οι διαγωνισμοί αυτοί, σε πολλές περιπτώσεις, κατέληγαν στα χέρια του επιχειρηματία σε τιμές πολύ υψηλότερες από την προσφορά της ΕΛΒΟ.
Το εντυπωσιακό στην περίπτωση αυτή ήταν πως το Ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό 51% ήταν ο βασικός συνέταιρος του επιχειρηματία στην εταιρία, ενώ παράλληλα και ως ο βασικός πελάτης έδινε πολλές δουλειές αλλού. Σε άλλες επιχειρήσεις του συνεταίρου με μεγαλύτερο τίμημα.
Λ.Αρβ.