από τον Δημήτρη Ουλή
([email protected])
Στις 22 Φεβρουαρίου 2016 ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κύριος Φίλης διαβίβασε προς όλους τους συλλόγους διδασκόντων των σχολικών μονάδων της χώρας δισέλιδη ανοικτή επιστολή, με θέμα τον εθνικό και κοινωνικό διάλογο για την παιδεία. Η επιστολή υποστηρίζει ότι «η ελληνική κοινωνία αξίζει μία ποιοτικά καλύτερη παιδεία», για την ευόδωση της οποίας απαιτείται συλλογική δράση και η μεγαλύτερη, κατά το δυνατόν, κοινωνική συναίνεση. Καμία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να τελεσφορήσει «μόνο με την εφαρμογή κανόνων». Εξ ου και η επιτακτική ανάγκη για την κινητοποίηση και τη «δημιουργική συμμετοχή» των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων. Ως πρώτο τεκμήριο μιας τέτοιας συμμετοχής, ο κύριος υπουργός προτείνει την προκαταρκτική κατάθεση προτάσεων και απόψεων από τους συλλόγους διδασκόντων και τους εκπαιδευτικούς της χώρας, επί θεμάτων που αφορούν είτε στο σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, είτε σε επιμέρους θεματικές της. Οι προτάσεις θα πρέπει να κατατεθούν στην ιστοσελίδα του Διαλόγου, https://dialogos.minedu.gov.gr. Κλείνοντας, η επιστολή επισημαίνει ότι «η παιδεία είναι υπόθεση όλων μας» και ότι μέσω του εθνικού διαλόγου είναι ευκαιρία να «τη βάλουμε ψηλά όλοι μαζί, στις προτεραιότητες της ζωής μας».
Θα ήταν κρίμα κι άδικο μία τέτοια πρωτοβουλία να μην τύχει της πρέπουσας ανταπόκρισης. Σπεύδω λοιπόν αμέσως να καταθέσω τις προτάσεις μου, με την ελπίδα ότι η κίνησή μου θα βρει και άλλους μιμητές. Πρώτη πρόταση: να καλυφθούν το ταχύτερο δυνατό με μόνιμους διορισμούς τα είκοσι χιλιάδες εκπαιδευτικά κενά που ταλανίζουν επί δεκαετίες τώρα τη σχολική μας συνθήκη –και να δοθεί έτσι διέξοδος στις στρατιές των προσοντούχων ανέργων που αναγκάζονται να δουλεύουν σε πεντάμηνα και σε τηλεφωνικά Κέντρα. «Καλημέρα σας, ονομάζομαι Ουλής, θέση 117, πώς μπορώ να σας εξυπηρετήσω;». Δεύτερη πρόταση: να εδραιωθεί η ιεραρχική ανέλιξη των εκπαιδευτικών επί αυστηρά αξιοκρατικής βάσης και να τους δοθούν ισχυρά κίνητρα επιμόρφωσης, μέσα από την άμεση επαναφορά των εκπαιδευτικών αδειών. Τρίτη πρόταση: να δημιουργηθεί το κατάλληλο θεσμικό και νομικό πλαίσιο το οποίο θα καταργεί εν τοις πράγμασι την μαθητική αποστήθιση. Συνακόλουθα, να επιβληθούν βαρύτατες κυρώσεις σε όλα τα δημοσιογραφικά παπαγαλάκια που εξακολουθούν να αναπαράγουν τον τρόμο και τον πανικό της αποτυχίας στις πανελλήνιες εξετάσεις. Τέταρτη πρόταση: να δοθεί ένα τέλος στο όνειδος και την αισχροκέρδεια της φροντιστηριακής παραπαιδείας. Να γίνει το σχολείο πραγματικά δημοκρατικό, ανοιχτό και αξιοκρατικό, προσφέροντας ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά της αποικίας –συγχωρέστε με, της χώρας ήθελα να πω.
Και τέλος, πέμπτη πρόταση: Να σταματήσετε να μας κοροϊδεύετε. Να πάψετε να θέλετε συνένοχους στην υποκρισία και την ανικανότητά σας. Να βάλετε φραγμό στο ρεντίκολο του «κοινωνικού» σας διαλόγου, ενόσω γνωρίζετε (και γνωρίζουμε) ότι υπάρχει μια πληθώρα θεμάτων «ταμπού» γύρω από το χώρο της παιδείας, τα οποία ούτε θέλετε, ούτε μπορείτε να τα αλλάξετε. Κι αν αυτό που σας λέω, νομίζετε ότι σας αδικεί, τότε ρωτήστε τους «θεσμούς». Εκείνοι μπορούν να σας κατατοπίσουν σχετικά.