Όταν ήμουν νεώτερος άκουγα και διάβαζα για το «χάσμα των γενεών», αλλά δεν έδινα ιδιαίτερη προσοχή, διότι αντιθέτως διαπίστωνα ότι

η παράδοση

η πολιτική

και η Ιστορία 

περνούσαν από γενεά σε γενεά. Όχι βεβαίως με τον ίδιο τρόπο,αλλά με πολυποίκιλους καθορισμούς, ιδεολογικούς, οικογενειακούς, εκπαιδευτικούς και άλλους, με αποτέλεσμα

 κάθε γενιά να παρουσιάζει τις δικές της ιδιομορφίες, ιδιομορφίες όμως αναγνώσιμες, αντιληπτές και πάντως τέτοιες που δεν διέκοπταν το νήμα της επικοινωνίας των γενεών μεταξύ τους και κάθε γενεάς στο εσωτερικό της.

*** 

Για πρώτη φορά νιώθω, χωρίς να γνωρίζω ακριβώς και κινδυνεύοντας να χαρακτηρισθώ «μπούμερ» (άλλωστε μόλις προσφάτως έμαθα τι σημαίνει αυτή η λέξη), νιώθω λοιπόν ότι η καινούργια γενιά, εκεί γύρω στα 20, 25 χρόνια της, μου είναι tera incognita.

………………………..

Το πράγμα θα είχε πλάκα (για μένα), θα μπορούσε να ήταν μια περιπέτεια εξερεύνησης, αν τα στοιχεία που φαίνεται ότι καθορίζουν αυτή τη γενιά δεν μου προκαλούσαν φόβο.

Πώς είναι να μην έχεις διαβάσει ούτε ένα βιβλίο;

Πώς είναι να έχεις μεγαλώσει σε μια κρίση που εμπλουτίζεται με αλλεπάλληλες κρίσεις;

Πώς γίνεται να ενημερώνεσαι από μέσα που δεν περιέχουν καμιά ενημέρωση (instagram) ή αναπαράγουν παρακμιακούς τρόπους (twitter) ή απέραντες φλυαρίες (faceBook) – βεβαίως, όλα αυτά με εξαιρέσεις που όμως δεν αναιρούν τον κανόντα, έναν κανόνα μη ενημέρωσης.

Πώς γίνεται η εκπαίδευση να βγάζει ξύλα απελέκητα ή μονοσήμαντους ανθρώπους; (Μη με αναγκάσετε να αναφερθώ πάλι σε εξαιρέσεις).

Πώς γίνεται να κατασκευάζεται απρόσκοπτα και σωρηδόν το μεγαλύτερο πλήθος οπαδών της άγνοιας (τους) σε όλη την Ιστορία;

Εξηγήσεις υπάρχουν, μπορεί η ταπεινότης μου να αρχίσει να τις καταγράφει (σωστές και λάθος), αλλά τι νόημα θα είχε κάτι τέτοιος αν θα ήταν αδιάφορο σε αυτούς που τους αφορά;

Τους αφορά;

Δεν ξέρω.

Πώς να ξέρω τι αφορά κάποιον που είναι 28 ετών και δεν γνωρίζει ότι η Γη είναι στρογγυλή. Όχι επειδή είναι συνωμοσιολόγος, αλλά επειδή είναι αδαής. Απλώς αδαής. Μα

είναι δυνατόν; θα μου πείτε!

Ωραία! ας το μεταθέσουμε σε εκείνους που δεν ξέρουν τι είναι ο Κολοκοτρώνης ή ότι το φεγγάρι έχει μια σκοτεινή πλευρά μονίμως σκοτεινή. Τώρα σας φαίνεται πιο πιθανόν να συμβαίνει έτσι; Προσοχή

δεν δικάζω κανέναν

δεν οικτίρω

περιγράφω (αδέξια)

αυτό που δεν καταλαβαίνω

κι εκείνο δεν με καταλαβαίνει. 

*** 

Έχουν περάσει πάνω από 30 χρόνια απ’ όταν έγινε ευρέως γνωστός ο «λειτουργικός αναλφαβητισμός», όπως περιέγραψαν οι επιστήμονες.

Φοβάμαι ότι έχουμε την πρώτη γενιά που η πλειονότητά της (σε τρομακτικό ποσοστό) δεν καταλαβαίνει καν τι σημαίνει λειτουργικός αναλφαβητισμός, δεν θέλει να μάθει και δεν μπορεί.

…………………

Το σύστημα έκανε «θαυμαστή γενναία» δουλειά, προκαλώντας ίσως την ανήκεστο βλάβη που επεδίωκε στη διαδοχή των γενεών.

Ούτως ώστε

η παράδοση

η πολιτική

η Ιστορία

να περνάνε από Ιερατείο σε Ιερατείο, και, μακριά από τις μάζες.

Είθε και μακάρι να κάνω λάθος, να είμαι υπερβολικός και να μην καταλαβαίνω…

ΣΤΑΘΗΣ Σ.
14•IV•2022

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!