Ανακοίνωση της Συντονιστικής Επιτροπής εργαζομένων ΑΔΜΗΕ

Με Σχέδιο Νόμου η συγκυβέρνηση προχωρά άμεσα στην ιδιωτικοποίηση του 66% του ΑΔΜΗΕ (θυγατρική του Ομίλου ΔΕΗ) και εκποιεί το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Το Σχέδιο Νόμου εντάσσεται στο πλαίσιο της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ Α.Ε., μέσω της πώλησης του 30% των μονάδων παραγωγής (μικρή ΔΕΗ).  Σε ανακοίνωσή της η Συντονιστική Επιτροπή Εργαζομένων ΑΔΜΗΕ τονίζει ότι «η απόφαση ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ και της ΔΕΗ είναι επιταγή του μνημονίου και καθαρά πολιτική απόφαση που δεν απορρέει από τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες». Επισημαίνει επίσης ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι «μια κερδοφόρα επιχείρηση που το 2012 είχε €325 εκ. κύκλο εργασιών, κέρδη προ φόρων (EBITDA) €114,1 εκ. και απέδωσε στη χειμαζόμενη ελληνική οικονομία 103,7 εκατ. €. Το ίδιο έτος, επένδυσε στο σύστημα μεταφοράς και την πραγματική οικονομία €253 εκατ., ενώ έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την υλοποίηση μεγάλων έργων, όπως η διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα».
Η ίδια η πώληση του ΑΔΜΗΕ διαφαίνεται σκανδαλώδης: Θα γίνει με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ (Άρθρο 2α), ενώ στο Άρθρο 4 του νομοσχεδίου ορίζεται εμμέσως ότι το τίμημα θα καθοριστεί από τον αγοραστή. Σύμφωνα με όσα διαρρέουν, το ποσό θα κυμανθεί στα 300-400 εκατ. €, όσες περίπου οι επενδύσεις που ο ΑΔΜΗΕ πραγματοποιεί σε ένα χρόνο.  Τα περί ελέγχου του νέου ιδιοκτήτη από δήθεν καταστατικές μειοψηφίες του Δημοσίου και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) είναι υποκριτικά. Αφενός, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη στο νόμο που να εμποδίζει την περαιτέρω αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Αφετέρου, ο ρόλος της ΡΑΕ είναι γνωστός τοις πάσι στην ενεργειακή αγορά: «λαγός» κάθε ιδιωτικοποίησης, «δικαστής» υπέρ των ιδιωτών σε κάθε αντιδικία με τη ΔΕΗ, συνυπεύθυνη για την αποτυχία του ενεργειακού σχεδιασμού της τελευταίας δεκαετίας που έχει οδηγήσει σε χρεοκοπία την αγορά ηλεκτρισμού. Η ΡΑΕ έθεσε τις βάσεις για τη σημερινή λειτουργία της αγοράς. Ο Μηχανισμός Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους, ο υπολογισμός των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος ήταν δικές της -παγκόσμιες- πρωτοτυπίες. Το σύστημα εγγυημένων τιμών ΑΠΕ, η χρέωση του ΕΤΜΕΑΡ (τέλος ΑΠΕ) εις βάρος των νοικοκυριών, τα σκάνδαλα των Hellas Power και Εnerga βασίστηκαν σε δικές της αποφάσεις.
Ο ΑΔΜΗΕ ελέγχει την πρόσβαση στο ηλεκτρικό δίκτυο μεταφοράς, ρυθμίζει το ποιος και πώς παράγει, ποιος και πώς καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια. Χωρίς πρόσβαση στο δίκτυο, είναι αδύνατη οποιαδήποτε σοβαρή επένδυση στη χώρα. Αυτός που ελέγχει τον ΑΔΜΗΕ κρατά και τα κλειδιά της βιομηχανίας και όλων των παραγωγικών κλάδων της Ελληνικής Οικονομίας.
Το δίκτυο μεταφοράς αποτελεί φυσικό μονοπώλιο και δεν νοείται κυρίαρχη χώρα χωρίς έλεγχο των φυσικών μονοπωλίων.
Γι’ αυτό το λόγο, οι αντίστοιχες εταιρίες στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της Ε.Ε. είναι υπό δημόσιο έλεγχο, με εξαίρεση τις υπό επιτήρηση χώρες του ευρωπαϊκού Νότου (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία). Και, μάλιστα, σε χώρες που η αγορά ενέργειας είναι πλήρως «απελευθερωμένη» και χωρίς «στρεβλώσεις».
Οι εργαζόμενοι του ΑΔΜΗΕ επισημαίνουν, επίσης, ότι το νέο ενιαίο μοντέλο των ευρωπαϊκών αγορών (target model), το οποίο προωθείται με στόχο τη σύγκλιση τιμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο «θα οδηγήσει σε κατακόρυφη αύξηση του κόστους ηλεκτρισμού, ειδικά στις χώρες της Ευρωπαϊκής Περιφέρειας».Για όλους αυτούς τους λόγους οι εργαζόμενοι του ΑΔΜΗΕ θεωρούν ότι «η αποτροπή της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ και της ΔΕΗ πρέπει να γίνει υπόθεση όλης της κοινωνίας και του ελληνικού λαού».

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!