Όταν πριν ένα μήνα οι 50.000 εργάτες της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας General Motors ξεκίνησαν τη μεγαλύτερη απεργία τους από τη δεκαετία του 1970, οι μεγαλομέτοχοι κάγχασαν. Οι εργάτες ζητούσαν από την αυτοκινητοβιομηχανία, την οποία έσωσαν σφίγγοντας το ζωνάρι στην κρίση του 2009, να μοιραστεί τώρα ένα μέρος της εκ νέου υψηλής κερδοφορίας της. Καθώς, πέντε μέρες μετά την έναρξή της, η απεργία συνεχιζόταν με τεράστια συμμετοχή σε 55 εργοστάσια της GM απ’ άκρη σε άκρη των ΗΠΑ, οι μεγαλομέτοχοι άρχισαν να ανησυχούν: για να σπάσουν την αποφασιστικότητα των απεργών, ακύρωσαν αιφνιδιαστικά τα συμβόλαια ιατρικής ασφάλισης. Οι εργάτες και οι οικογένειές τους έμειναν χωρίς περίθαλψη – για μία μόνο μέρα, καθώς εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι ενίσχυσαν το συνδικάτο UAW (Ενωμένοι Εργάτες της Αυτοκινητοβιομηχανίας) ώστε να καλύψει αυτό τις ιατρικές ανάγκες των απεργών.
Στο κενό έπεσε και ο «κοινωνικός αυτοματισμός» που καλλιέργησαν τα ΜΜΕ, περιγράφοντας σε δραματικούς τόνους τις επιπτώσεις της απεργίας για τις επιχειρήσεις που συνεργάζονται με την GM. Η απεργία συνεχίστηκε, και φάνηκε πόσο καλά είχε προετοιμαστεί από το γεγονός ότι σε αυτήν συμμετείχαν καθολικά τόσο οι «μόνιμοι» εργάτες, όσο και οι έκτακτοι και ωρομίσθιοι. Άλλωστε τα αιτήματα αφορούσαν και τις τρεις κατηγορίες: αύξηση μισθού για τους μόνιμους, γρηγορότερη μονιμοποίηση για τους έκτακτους, αύξηση της ωριαίας αμοιβής για τους ωρομίσθιους. Με αυτόν τον τρόπο απάντησαν στο αδυνάτισμα της διαπραγματευτικής ισχύος τους, αφού η GM συστηματικά αντικαθιστούσε τους μόνιμους και συνδικαλισμένους εργάτες με έκτακτο προσωπικό, ενώ άνοιγε και εργοστάσια «ελεύθερα(!) από συνδικάτα».
Ένα μήνα μετά, τα «άπληστα τέρατα» (οι εργάτες έχουν μετονομάσει την General Motors σε… Greedy Monsters) έριξαν τα μούτρα τους. Έδωσαν 11.000 δολάρια μπόνους στους εργάτες με συμβόλαια αορίστου χρόνου, 4% αύξηση στους ωρομίσθιους, και επιτάχυνση της διαδικασίας μετατροπής συμβολαίων ορισμένου χρόνου σε αορίστου. Πανικόβλητα τα μεγάλα ΜΜΕ επιχειρούν να σχετικοποιήσουν την επιτυχία της μακράς και σκληρής απεργίας, που ριζοσπαστικοποίησε χιλιάδες εργάτες σε βαθμό ώστε να μοιάζει αβέβαιη η έγκριση του συμβιβασμού: μεγάλο μέρος των απεργών, που θα ψηφίσουν αυτό το Σαββατοκύριακο υπέρ ή κατά της συμφωνίας μεταξύ εργοδοσίας και συνδικαλιστικής ηγεσίας, εκδηλώνουν τη διάθεση συνέχισης του αγώνα. Τώρα το… κακό παράδειγμα κινδυνεύει να επεκταθεί και στους άλλους δύο γίγαντες της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας: την Ford και την Chrysler.