«Λίγες ώρες μετά την επίσκεψη Σπίρτζη στο Λιανοκλάδι μέσω Τιθορέας και του νέου σιδηροδρομικού σταθμού Μώλου, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιβεβαίωσε τις δηλώσεις του υπουργού για τη λειτουργία της νέας γραμμής μέσω της ανακοίνωσής της για διακοπή των δρομολογίων για Αμφίκλεια, Λιλαία και Μπράλο». (lamiareport.gr)

Όταν στο βιβλίο μου Η πέμπτη πόλη των Δωριέων περιέγραφα ένα ταξίδι με τρένο και τη διαδρομή ανάμεσα σε Τιθορέα και Μπράλο δεν φανταζόμουνα πως σύντομα το απόσπασμα αυτό θα αποκτούσε …ιστορική σημασία.

Χάρη στις άοκνες προσπάθειες των ελληνικών κυβερνήσεων, ενώ σε άλλες χώρες οι σιδηροδρομικές γραμμές συνεχώς επεκτείνονται, στη χώρα μας συρρικνώνονται και καταργούνται!

Με πρόσχημα τον «αναβάθμιση» της σιδηροδρομικής γραμμής με τη νέα χάραξη του δικτύου, «Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι από 1ης Φεβρουαρίου 2018, στα δρομολόγιά της δεν θα εξυπηρετούνται σιδηροδρομικά οι Σταθμοί, Αμφίκλεια, Λιλαία και Μπράλος». Είναι βεβαίως ακατανόητο πως τα έργα σε ένα άλλο τμήμα της γραμμής επηρεάζουν τους συγκεκριμένους σταθμούς. Είναι ακατανόητο γιατί δεν μπορεί να δρομολογηθεί ένα τοπικό τρένο που να συνδέει Τιθορέα με το Λιανοκλάδι.

Οι προθέσεις της εταιρείας φαίνονταν από καιρό με τη συνεχή υποβάθμιση των σταθμών και ιδίως του Μπράλου που εξυπηρετεί μεγάλο τμήμα του Νομού Φωκίδας. Η πρόσβαση με άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ενώ το τρένο πρόσφερε ασφαλή, γρήγορη και οικονομική μετακίνηση, ειδικά στους ηλικιωμένους που είναι πλέον οι περισσότεροι κάτοικοι της περιοχής

Η ανακοίνωση είναι προκλητική και προσβάλλει τη νοημοσύνη μας: «Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. εξετάζει τρόπους εξυπηρέτησης των επιβατών των ανωτέρω Σιδηροδρομικών Σταθμών με υποκατάσταση της συγκοινωνίας για τα βασικά δρομολόγια (που μέχρι σήμερα εξυπηρετούν τους σταθμούς αυτούς) και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωσή της». Αυτό θα πει μακρόπνοος σχεδιασμός! Αντί να έχουν ληφθεί μέτρα για την εξυπηρέτηση του κοινού τα οποία θα εφαρμοστούν την ίδια μέρα της κατάργησης του συγκεκριμένου τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής, ακόμη εξετάζονται…

Βεβαίως οι προθέσεις φαίνονταν από καιρό με τη συνεχή υποβάθμιση των σταθμών και ιδίως του Μπράλου που εξυπηρετεί μεγάλο τμήμα του Νομού Φωκίδας. Η πρόσβαση με άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ενώ το τρένο πρόσφερε ασφαλή, γρήγορη και οικονομική μετακίνηση, ειδικά στους ηλικιωμένους που είναι πλέον οι περισσότεροι κάτοικοι της περιοχής.

Βρέθηκα πρόσφατα στη Γερμανία (Μόναχο). Πυκνά δρομολόγια προς όλες τις κατευθύνσεις, γρήγορα τρένα, σταθμοί που εξυπηρετούν το κοινό και οικονομικά πακέτα. Υπάρχουν ειδικά οικογενειακά εισιτήρια για να γνωρίσεις τη Βαυαρία. Μια τετραμελής οικογένεια με 32 ευρώ μπορεί να πάει και να έρθει από το Μόναχο στο Ζάλτσμπουργκ ή σε άλλες πόλεις, να κατέβει σε όποιο σταθμό επιθυμεί, να πάρει το επόμενο τρένο κ.λπ.

Αδυνατώ να κατανοήσω πως σε κανένα σχεδιασμό, αντί της κατάργησης σιδηροδρομικών σταθμών, δεν προβλέπεται η ανάπτυξη τους. Παράδειγμα η Φωκίδα με τους τόσο σημαντικούς ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους. Γιατί αν μη υπάρχει τοπικό τρένο που να οδηγεί στους Δελφούς, στην Ιτέα, στην Άμφισσα, στο Γαλαξίδι; Τι θα σήμαινε για τον τόπο ένα τέτοιο έργο; Πόσα οφέλη θα έφερνε σε έναν από τους πιο φτωχούς νομούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Αυτό που θα έπρεπε βεβαίως αρχικά να διεκδικήσουμε –και απορώ με την εκκωφαντική σιωπή των τοπικών αρχών– είναι η ανάκληση της απόφασης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η δρομολόγηση τοπικού τρένου για εξυπηρέτηση κατοίκων και επισκεπτών. Στη συνέχεια η συγκροτημένη αναβάθμιση των υπαρχόντων σταθμών, μεγάλης αρχιτεκτονικής αξίας –όπως είναι ο Σταθμός του Μπράλου–, η ανάδειξη των μνημείων (η γραμμή που καταργείται περνά πάνω από τη Γέφυρα του Γοργοπόταμου), η τουριστική αξιοποίηση της γραμμής και τελικά η επέκτασή της.

Ας πάρουμε την πρωτοβουλία τώρα!

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!