Ανοίγονται προοπτικές εάν γίνει με όρους λαϊκού κινήματος
Μετά το σοκ που δημιούργησε η προώθηση της ημιτελούς συμφωνίας με τη γερμανική Fraport για το ξεπούλημα των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων (όπως ακριβώς οριζόταν στα προαπαιτούμενα του συμβιβασμού Τσίπρα και παρά τις περί του αντιθέτου κυβερνητικές δηλώσεις όλων των προηγούμενων μηνών), στις αρχές Σεπτέμβρη ανακοινώθηκε ένα νέο δημοψήφισμα.
Αυτή τη φορά από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, που πρωτοστάτησε στη δημιουργία της πανελλαδικής Πρωτοβουλίας ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων.
Το περιφερειακό συμβούλιο, με πρόταση του περιφερειάρχη Θ. Γαλιατσάτου (ο οποίος σημειωτέον έχει εκλεγεί με τον ΣΥΡΙΖΑ και μετά την ψήφιση του 3ου Μνημονίου κρατά αποστάσεις-ισορροπίες τόσο από τις κυβερνητικές επιλογές όσο και από τις διεργασίες στο χώρο του πρώην ΣΥΡΙΖΑ) ανακοίνωσε τη διεξαγωγή ηλεκτρονικού δημοψηφίσματος σχετικά με την απόφαση της κυβέρνησης για τη συνέχιση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών τεσσάρων αεροδρομίων του Ιονίου, μεταξύ των 14 επί συνόλου της χώρας.
Σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου του περιφερειάρχη «η πρωτοβουλία αυτή κατ’ αρχάς αφορά τους πολίτες του Ιονίου και όχι όλη την Πρωτοβουλία όπως είχε συσταθεί». Κι αυτό γιατί, όπως εξηγεί, «η εσπευσμένη απόφαση του κυβερνητικού συμβουλίου οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) της 13ης Αυγούστου για την παραχώρηση των 14 ελληνικών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport αποτελεί μία ιδιαίτερα αρνητική εξέλιξη για τα Ιόνια Νησιά, καθώς και τα 4 αεροδρόμια της περιοχής (Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, αλλά ακόμη και αυτό του Ακτίου παρά το ότι εξυπηρετεί και στρατιωτικούς σκοπούς) πωλούνται. Όπως τονίζει η ανακοίνωση της περιφέρειας, «Οι επιπτώσεις στην οικονομία της περιοχής αναμένεται να είναι ιδιαίτερα αρνητικές καθώς 4 από τα 14 πωλούμενα αεροδρόμια σχετίζονται άμεσα με την κοινωνικοοικονομική ζωή της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων. Τόσο με τη συμμετοχή μας στην πανελλαδική Πρωτοβουλία ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, όσο και με αποφάσεις του ΠΣ Ιονίων έχουμε διατρανώσει επανειλημμένα την αντίθεσή μας, θεωρώντας ότι αντίκειται στα τοπικά αλλά και εθνικά συμφέροντα».
Η κίνηση αυτή θα μπορούσε υπό όρους να δημιουργήσει νέα ρήγματα στη λογική Τ.Ι.Ν.Α. (there is no alternative) που υιοθετήθηκε και από την κυβέρνηση Τσίπρα. Θα μπορούσε να αναγεννήσει ένα λαϊκό κίνημα που βρίσκεται σε υποχώρηση. Θα μπορούσε μάλιστα να δημιουργήσει μια κατάσταση συνεχούς κινήματος σε μια περιφέρεια που εδώ και χρόνια δαμάζεται από την ανεργία (δεύτερη σε πανελλαδικό επίπεδο) και τις φυσικές καταστροφές.
Εάν το δημοψήφισμα αυτό δεν γίνεται απλά μόνο για να ανακοινωθεί και να διασωθούν τα πολιτικά προφίλ των εμπλεκομένων πρώην και νυν ΣΥΡΙΖαίων στην Περιφέρεια, εάν το αποτέλεσμά του επιτευχθεί να είναι αρνητικό και γίνει πραγματικά παντιέρα και μοχλός πίεσης προς την όποια νέα κυβέρνηση προκύψει από τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου, τότε ναι, έχει νόημα και αποτελεί πράξη αντίστασης.
Προαπαιτούμενα
Ωστόσο, για να επιτευχθούν όλα τα παραπάνω υπάρχουν «προαπαιτούμενα». Να δουλευτεί στον κόσμο των νησιών η σημασία του δημοψηφίσματος. Να κατανοήσει ο κόσμος τι σημαίνει το αεροδρόμιό του να ανήκει στον γερμανικό δήμο της Έσσης. Στον Δρόμο μίλησαν δύο άνθρωποι που συμμετείχαν ενεργά στην Πρωτοβουλία κατά της Ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων, ο Βαγγέλης Μ. από την Κεφαλονιά και ο Πέτρος Μ. από τη Ζάκυνθο. Σύμφωνα με τους ίδιους «είναι μεγάλη μάχη αυτή των αεροδρομίων, γιατί δεν αφορά την καθημερινότητα του κόσμου που κατοικεί στα νησιά. Ο απλός πολίτης αυτή τη στιγμή νοιάζεται περισσότερο που δεν έχει αξιοπρεπή περίθαλψη ή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία καθώς το βαλάντιό του δεν φτάνει για αεροπλάνο, παρά για κάτι που ως υπηρεσία θα το χρησιμοποιήσει μια φορά το χρόνο». Επίσης και οι δύο μας σημειώνουν ότι «οι λεγόμενοι παραγωγικοί φορείς δύσκολα θα αποτρέψουν με τη στάση τους την ιδιωτικοποίηση. Βλέπουν μόνο τουριστική κίνηση και προτιμούν ένα ιδιωτικό αεροδρόμιο. Είναι στην πολιτική τους φυσιογνωμία οι ιδιωτικοποιήσεις». Έτσι, καταλήγουν, «είναι αρκετός ο κόσμος που λέει: εάν υπάρχουν καλύτερες υπηρεσίες και έρθουν περισσότεροι τουρίστες ας πουληθούν, γεγονός που στο δημοψήφισμα θα δυσκολέψει να τους πείσουμε για το αντίθετο».
Μ.Ε.