Ο Μπόμπολας επεκτείνει ένα έργο που δεν υπάρχει και στην Κομισιόν γελάνε. Του Λευτέρη Αρβανίτη

Τη στιγμή που η κατασκευή της αρχικής εργολαβίας βρίσκεται στον αέρα, η Αττικό Μετρό Α.Ε. ανακοίνωσε την ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου για το έργο της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, με 5 νέους Σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) και 4,78 χλμ. υπόγειας γραμμής.
Όπως ανέφεραν οι εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό, πρόκειται για μια επένδυση συνολικού προβλεπόμενου τιμήματος 518.000.000 ευρώ «η οποία θα αναβαθμίσει συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά πολυπληθείς γειτονιές της πόλης». Στις 24 Δεκεμβρίου αποσφραγίστηκαν οι οικονομικές προσφορές των 4 διαγωνιζομένων κοινοπραξιών/εταιριών για το έργο Μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, με προβλεπόμενη δαπάνη 332.000.000,00 ευρώ και προβλεπόμενο συνολικό τίμημα (προ ΦΠΑ) 424.967.800,00 ευρώ.
Η υπογραφή της σύμβασης αναμένεται στις αρχές του νέου έτους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νομικές εμπλοκές από τις υπόλοιπες διαγωνιζόμενες κοινοπραξίες/εταιρίες. Η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε 5 έτη και αναμένεται να εξυπηρετήσει περισσότερους από 65.000 επιβάτες σε ημερήσια βάση.
Όλα αυτά, βέβαια, συμβαίνουν τη στιγμή που το αρχικό έργο έχει επί της ουσίας παγώσει, καθώς εκκρεμούν αποφάσεις για απαλλοτριώσεις, οι εργαζόμενοι πληρώνονται όταν υπάρχουν χρήματα -πράγμα σπάνιο- και οι εργασίες σε βασικά σημεία του δικτύου πραγματοποιούνται μόνο μετά από παρεμβάσεις τοπικών φορέων. Δεν έχουν περάσει, μάλιστα, παρά έξι μήνες από τις φήμες που ήθελαν τους εργολάβους να αποχωρούν από το έργο μέχρι νεωτέρας, καθώς οι εκταμιεύσεις των απαιτούμενων πόρων έχουν παγώσει.  

Η Κομισιόν «κρεμάει» την κοινοπραξία
Η κατασκευή του έργου τίθεται σε αμφισβήτηση όμως και από την Κομισιόν -που εμπλέκεται στη χρηματοδότηση του έργου- καθώς με απάντησή της σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή, θέτει το έργο της επέκτασης του μετρό και τις προθεσμίες που ανακοινώθηκαν υπό αμφισβήτηση, αφού «θεωρεί ότι η λειτουργικότητα του έργου για την επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης είναι άμεσα συνδεδεμένη με την εφαρμογή και τη λειτουργικότητα της κύριας γραμμής και συνεπώς τα δύο έργα θεωρούνται αλληλένδετα».
Πιο συγκεκριμένα, ο Ν. Χουντής με γραπτή ερώτησή του εξέφραζε την ανησυχία του για την πορεία κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο όπως τόνιζε «έχει ξεκινήσει από τον Ιούνιο του 2006, παρουσιάζει σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίησή του και το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε απόλυτο τέλμα». Καλούσε, λοιπόν, την Κομισιόν να δώσει στοιχεία για την πρόοδο του έργου και ζητούσε να πληροφορηθεί αν «υπάρχει χρονική συσχέτιση της πορείας εκτέλεσης του κυρίως έργου με τη δρομολογούμενη επέκταση του μετρό».
Στην απάντησή της η Κομισιόν σημειώνει ότι «για την περίοδο 2007-2013, δεν έχει υποβληθεί ακόμα αίτηση για συγχρηματοδότηση (δηλαδή, δεν υπάρχει καμία απορρόφηση) και ως εκ τούτου «δεν είναι σε θέση να κάνει κάποιο σχόλιο σχετικά με το κόστος του». Συμπληρώνει, δε, ότι «έχει ζητήσει λεπτομερή στοιχεία σχετικά με την πορεία του έργου από τις ελληνικές Αρχές, οι οποίες φέρουν την ευθύνη για την εφαρμογή του».
Οι Ευρωπαίοι δηλώνουν το αυτονόητο που δεν είδαν οι φορείς της πόλης, αλλά και το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης. Ότι δεν έχει νόημα να κατασκευαστεί μια γραμμή μέχρι την Καλαμαριά, τη στιγμή που δεν υπάρχει η κύρια γραμμή. Δημιουργούν, δηλαδή, μια γραμμή που όπως χαριτολογώντας λένε οι εργαζόμενοι του μετρό, θα χρειαστεί να διαθέτει πινακίδα για αδιέξοδο και θα λειτουργεί ως τοπικό μετρό.
Εύλογα, επομένως, ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του ρωτάει «γιατί η κυβέρνηση  προκηρύσσει διαγωνισμό και αναδεικνύει ανάδοχο για την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης, όταν όλοι γνωρίζουν ότι το κυρίως έργο παρουσιάζει προβλήματα και είναι άγνωστος ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσής του».
Τα ερωτηματικά, όμως, ακόμη και αν υπάρξει απάντηση για την επέκταση είναι πολλά, με τους εργαζόμενους να ισχυρίζονται ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νέο σκάνδαλο, με την εταιρία να έχει εκπονήσει σχέδιο μείωσης του συνολικού κόστους του έργου και μεταφοράς χρημάτων από την επέκταση στην κύρια γραμμή, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα.

Το μετρό πάει και Μίκρα
Η Αττικό Μετρό όμως προχωράει και ένα βήμα παραπάνω, καθώς σύμφωνα με δηλώσεις διευθυντικών στελεχών της στο αντικείμενο του έργου προβλέπονται οι υποδομές για τη μελλοντική επέκταση της Γραμμής προς Αεροδρόμιο και η σύνδεση με Σταθμό Μετεπιβίβασης στον Σταθμό Μίκρα. Δηλαδή, τη στιγμή που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο βασικός άξονας, στην Αττικό Μετρό ονειρεύονται «επέκταση της επέκτασης» και σύμφωνα με πληροφορίες οι διαδικασίες για την ανάδειξη αναδόχου και αυτό το έργο αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στην Άνοιξη, με τον «Άκτωρα» του κ. Μπόμπολα να φαντάζει ως το απόλυτο φαβορί.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!