Συνέντευξη στην Μαρία Ατσελέ

 

Η μονόπρακτη τραγωδία του Όσκαρ Ουάιλντ, που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και απαγορεύτηκε στην πουριτανική Αγγλία του 19ου αιώνα, το σκοτεινό ποίημα για τη σαρωτική δύναμη του ανεκπλήρωτου πόθου που μπορεί να γεννήσει τέρατα. Η βιβλική ιστορία της Σαλώμης, που χόρεψε μπροστά στον πατριό της Ηρώδη τον «χορό των 7 πέπλων» και ζήτησε ως αντάλλαγμα την κεφαλή του Ιωάννη «επί πίνακι», στο έργο του Όσκαρ Ουάιλντ μετατρέπεται σε μια ακραία ιστορία εμμονής και σύγκρουσης κάτω από το πάλλευκο, αμείλικτο φως της Σελήνης. Η παράσταση με τη σκηνοθετική υπογραφή της Λίλλυς Μελεμέ και τη μετάφραση του Δημήτρη Μαυρικίου ανέβηκε στο Θέατρο Άλφα Ιδέα για 20 παραστάσεις. Για το θεατρικό έργο και τα προσωπικά της σχέδια μιλήσαμε με την ηθοποιό που υποδύεται την Σαλώμη, τη Μυρτώ Γκόνη.

 

Θαυμάζω πολύ αυτή τη δύναμη που αψηφά την εξουσία, ενίοτε μάλιστα την χρησιμοποιεί, αλλά δεν μπορώ να μην παραδεχτώ ότι το να φτάνεις στα άκρα για μια ιδέα, έναν έρωτα στην συγκεκριμένη περίπτωση, αγγίζει τα όρια της ιδεοληψίας και απομακρύνεται επικίνδυνα από την πραγματική ζωή

Μιλήστε μας για το σπουδαίο έργο του Οσκαρ Γουαιλντ Σαλώμη και για τον ρόλο σας.

Είναι ένα μονόπρακτο ποιητικό έργο βασισμένο στη γνωστή βιβλική ιστορία του αποκεφαλισμού του Προφήτη Ιωάννη με εντολή του Ηρώδη Αντύπα. Την εποχή που γράφτηκε το έργο, στο τέλος του 19ου αιώνα, η Σαλώμη ήταν πολύ δημοφιλές πρόσωπο στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Μάλιστα καλλιτέχνες, επηρεασμένοι από το ρεύμα του Ρομαντισμού, είχαν δημιουργήσει πολλά ζωγραφικά έργα, ποιήματα, μυθιστορήματα με επίκεντρο την αινιγματική αυτή περσόνα. Μπορούμε να πούμε ότι ο Όσκαρ Ουάιλντ απλά ακολούθησε τη «μόδα» της εποχής, δίνοντας όμως μια νέα οπτική στον μύθο, που έμελλε να επιβιώσει ως τις μέρες μας σαν ένα διαχρονικό αριστούργημα.

 

Θεωρείτε ότι μπορεί να θίγονται σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα πίσω από αυτό το κλασικό έργο;

Θεωρώ ότι κάθε μεγάλο κλασσικό έργο ορίζεται ως τέτοιο, μόνο αν αντανακλά μια κοινωνική πραγματικότητα, αφού και οι χαρακτήρες που συμμετέχουν σε αυτό, όταν είναι καλογραμμένοι, ένα κομμάτι της κοινωνίας εκφράζουν.

Στο συγκεκριμένο έργο, η εξουσία του βασιλιά Ηρώδη συγκρούεται με τη Σαλώμη, ένα νεαρό κορίτσι που τολμάει να φτάσει στα άκρα και να θυσιαστεί γι’ αυτό που αγαπάει και πιστεύει. Στο τέλος, ο Ηρώδης πρέπει να αποκαταστήσει την τάξη εξαφανίζοντας κάθε ίχνος της νεαρής πριγκίπισσας που τόλμησε να υπερβεί την εξουσία και τους νόμους του παλατιού. Όπως λίγο-πολύ γίνεται και σήμερα με κάθε σύγχρονο λόγο που τολμάει μια ευθεία αντιπαράθεση και σύγκρουση με το κατεστημένο.

Η Σαλώμη ήταν μια ανατρεπτική γυναίκα; Περιγράψτε μας τον χαρακτήρα της και τα στοιχεία της που θαυμάζετε ή σας βρίσκουν αντίθετη

Η Σαλώμη, τουλάχιστον αυτή η εκδοχή της που υποδύομαι στο έργο, είναι ένα κορίτσι που γίνεται γυναίκα μέσα σε ένα βράδυ και τιμωρείται γι’ αυτό. Ο ακραίος και σκοτεινός της έρωτας για το απαγορευμένο, τον Προφήτη, την οδηγεί σε αυτό «τον χορό της ενηλικίωσης» και στο τέλος στην απόλυτη πράξη αυτοθυσίας, σκοτώνοντας τον πιο λατρεμένο. Θαυμάζω πολύ αυτή τη δύναμη που αψηφά την εξουσία, ενίοτε μάλιστα την χρησιμοποιεί, αλλά δεν μπορώ να μην παραδεχτώ ότι το να φτάνεις στα άκρα για μια ιδέα, έναν έρωτα στην συγκεκριμένη περίπτωση, αγγίζει τα όρια της ιδεοληψίας και απομακρύνεται επικίνδυνα από την πραγματική ζωή.

 

Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με την Λίλλυ Μελεμέ αλλά και τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης

Η Λίλλυ είναι η χαρά του ηθοποιού, αυτό νομίζω είναι σαφές και από τις παραστάσεις της, όπου οι ηθοποιοί και όχι η σκηνοθέτης είναι στο πρώτο πλάνο. Το συγκεκριμένο έργο και ειδικά ο ρόλος αυτός, είναι το μεγαλύτερο στοίχημα που έχω βάλει ως τώρα και δεδομένου των μεγάλων δυσκολιών που έχει αυτό το έργο, όλοι οι συντελεστές, η παραγωγή και οι ηθοποιοί ευτυχώς λειτούργησαν με τέτοιον τρόπο ώστε να έχω την πολυτέλεια να ασχοληθώ μόνο με τη δουλειά μου, πράγμα σπάνιο στο ελεύθερο θέατρο και τους ευχαριστώ γι’ αυτό.

 

Ποια θεατρικά έργα σας ενδιαφέρουν και ποιους ρόλους ονειρεύεστε; Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας σχέδια;

Ονειρεύομαι πολλούς ρόλους, ειδικά από το αρχαίο δράμα. Είναι ένα πεδίο που με αφορά και εκπαιδευτικά πολύ. Αλλά δεν έχει κανένας μεγάλος ρόλος νόημα, αν δεν δουλεύεται σε ένα πλαίσιο καλής και αρμονικής συνεργασίας με συγκεκριμένο όραμα και πρόταση από όλους τους συντελεστές. Για μένα αυτό είναι το πρωτεύον. Καλλιτεχνικά δεν έχω ακόμα πλάνα, θέλω να ξεκουραστώ και να σκεφτώ τι θέλω να κάνω στη συνέχεια και κυρίως πώς θα το υλοποιήσω.

 

INFO

Θέατρο Άλφα Ιδέα: 28ης Οκτωβρίου 37, Αθήνα, 210 523 8742

Ημέρες παραστάσεων: Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15

Εισιτήρια: 15€ στο ταμείο, 10 € προπώληση (viva.gr) και 8€ οι ειδικές κατηγορίες, φοιτητικά, άνεργοι, ΑΜΕΑ.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!