Η πρόσφατη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) με θέμα «βελτίωση της πρόσβασης στην Ακρόπολη» (2/2/2021), όπως παρουσιάστηκε στον τύπο, αφορά την περιοχή του βράχου που ορίζεται στα δυτικά από την Πύλη Beulé, στα νότια από τον πύργο της Νίκης, στα βόρεια από το βάθρο του μνημείου του Αγρίππα και στα ανατολικά από τα Προπύλαια, τη μνημειακή είσοδος στο ιερό. Σήμερα, το κάτω μέρος αυτής της περιοχής έχει μια μαρμάρινη πλατειά σκάλα στην εσωτερική πλευρά της πύλης Βeulé, ενώ από τη νότια είσοδο, η πρόσβαση γίνεται με ένα ανηφορικό επίπεδο βράχου και τσιμεντόστρωσης και πιο πάνω πλακόστρωσης.

Είναι αλήθεια ότι η κατάσταση δεν είναι ιδανική, η ανάβαση είναι κοπιώδης, και μάλλον είναι αναγκαίο να αντιμετωπιστεί. Είναι όμως και έργο συνεργασίας και μεγάλης συζήτησης, επειδή η κατασκευή μιας μαρμάρινης πλατειάς σκάλας ως την είσοδο των Προπυλαίων, όπως αυτή που προτείνεται, είναι βαριά επέμβαση. Αυτή η νέα κλίμακα, όπως φαντάζομαι, θα διατηρήσει, ό,τι σώζεται από την αρχαία κλίμακα στην αρχική της θέση, θα χρησιμοποιήσει τα μαρμάρινα σκαλοπάτια που έχουν βρεθεί και συγκεντρωθεί στην περιοχή και με εκτεταμένη χρήση νέου υλικού και πολλές επιχωματώσεις θα ανακατασκευαστεί η υπόλοιπη. […]

Η νέα κλίμακα η οποία σχεδιάζεται να κατασκευαστεί με βάση στοιχεία του 1ου αιώνα μ.Χ. θα οδηγεί μέσα στο ιερό με τα μνημεία του 5ου αι. π.Χ., θα είναι καθοριστική για την εικόνα που θα εκπέμπει τόσο στον άνθρωπο που θα την επισκέπτεται έχοντας στο νου του τα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας, όσο και σε όλες τις φωτογραφίες της δυτικής όψης της Ακρόπολης· θα αλλάξει δηλαδή την πρώτη αντίληψη των επισκεπτών για το βράχο και τα μνημεία του. Επί πλέον θα μείνει εκεί, αν όχι για πάντα, για πολλά-πολλά χρόνια.

Πρέπει να ομολογήσω εξαρχής ότι μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι αυτό το πολύπλοκο και δύσκολο και σημαντικό, με την έννοια του σημαίνειν, έργο, η διαμόρφωση της πρόσβασης στην Ακρόπολη, πέρασε ομόφωνα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο χωρίς μελέτη. […]

Θα τελειώσω με την υπόθεση ότι οι διαμαρτυρίες είναι υποκινούμενες. Αυτό όμως δεν εκπλήσσει κανέναν, εφόσον για όλες τις διαμαρτυρίες το ίδιο ισχυρίζεται η κυβέρνηση. Εντούτοις, κάθε σκεπτόμενος πολίτης δεν μπορεί να μη συνδέσει το παραπάνω θέμα με τις διαμαρτυρίες για την κατασκευή των τσιμεντένιων θλιβερών διαδρομών επάνω στο βράχο, που δείχνουν σα να σχεδιάστηκαν και εκτελέστηκαν στο πόδι, διαδρομές που υποτίθεται έγιναν μόνο για τη διευκόλυνση των ΑμεΑ, με την κατακραυγή όταν παρουσιάστηκαν οι φωτογραφίες πλημμυρισμένων περιοχών του βράχου μετά τη βροχόπτωση τον Δεκέμβριο του 2020.

Μήπως χρειαζόταν κάτι πολύ επικοινωνιακό πάνω στην Ακρόπολη για να ξεχαστεί αυτή η κακή εντύπωση; Τι καλύτερο από τη δυτική πρόσβαση στην Ακρόπολη με μεγάλη μαρμάρινη αυτοκρατορική κλίμακα, η οποία πέρασε ομόφωνα και ταχύτατα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο χωρίς μελέτη, αλλά με την υπόσχεση ότι το φθινόπωρο θα διοργανωθεί διεθνές συμπόσιο όπου θα αναπτυχθεί το θέμα και στη συνέχεια θα υποβληθεί η μελέτη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για να λάβει την τελική απόφαση. […]

Η Ακρόπολη, όμως, είναι όχι μόνο εθνικό αλλά, επί πλέον, παγκόσμιο σύμβολο στην κυριολεξία και ως τέτοιο έχουμε την απαίτηση όλοι οι Έλληνες να αντιμετωπίζεται με όλο το σεβασμό και την υπευθυνότητα που της αρμόζουν και όχι ως ευκαιρία για να αποκομίζει κανείς προσωπικό ή πολιτικό ή άλλου είδους όφελος.

Απόσπασμα από την παρέμβαση της Ισμήνης Τριάντη στη διαδικτυακή εκδήλωση που διοργανώθηκε από την ομάδα Culture Through Politics με θέμα: “Αμφιλεγόμενες παρεμβάσεις στην Ακρόπολη. Μια δημόσια συζήτηση δίχως φόβο και πάθος“. Η Ισμήνη Τριάντη είναι Επίτιμη Έφορος Αρχαιοτήτων Ακροπόλεως και πρ. Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Ο τίτλος είναι του Δρόμου.

Πηγή: kosmodromio.gr

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!