Επικίνδυνη η εθνική οδός όταν φυσάει ή χιονίζει. Του Γιάννη Σιδηρόπουλου

Πριν από ενάμιση χρόνο ξεκίνησε μια προσπάθεια που μετουσιώθηκε σε κινήσεις των πολιτών, προκειμένου να εκφραστεί η λαϊκή δυσαρέσκεια απέναντι στα διόδια της Εγνατίας Οδού. Άσχετα με την προσέγγιση που κάποιος έχει (για λογικό κόστος ή καθόλου διόδια) ένα είναι σίγουρο: ότι αυτή η κατάσταση που βιώνουμε ήδη είναι ανυπόφορη για μια σειρά από σοβαρούς λόγους.
Τις μέρες των Χριστουγέννων αποδείχτηκε και κάτι πολύ σημαντικό: Ότι αυτός ο δρόμος που μοιάζει «ευρωπαϊκός» το καλοκαίρι, είναι ένας δρόμος προβληματικός. Μας υποχρεώνουν να πληρώνουμε διόδια για έναν «υπερσύγχρονο» οδικό άξονα με σχεδιασμό «για τις ανάγκες της νέας χιλιετίας», ο οποίος με το πρώτο χιόνι έκλεισε και άφησε αποκλεισμένους για μια ολόκληρη μέρα όλους τους ταξιδιώτες στην Κοζάνη, όπως κλείνει με τον πρώτο αέρα στην Ξάνθη! Δεν χρειάζεται κάποιο άλλο σχόλιο από τις εκκλήσεις των αρμοδίων της Εγνατίας Οδού στο xanthipress.gr και το ioanninapress.gr τις προηγούμενες μέρες, ώστε να μη χρησιμοποιήσουν οι οδηγοί την Εγνατία Οδό.

Νεκροί κάθε χρόνο πολύ κοντά στα νέα διόδια
Μοιάζει μάταιο να συζητήσουμε οτιδήποτε άλλο για σταθμούς εξυπηρέτησης, βενζινάδικα κ.λπ., θέλοντας να δείξουμε ότι τα διόδια συναρτώνται με μια σειρά από βασικές παροχές αφού το αυτονόητο για έναν αυτοκινητόδρομο είναι να μην κλείνει με κάθε χιόνι.
Μοιάζει συμβολικό αλλά πολύ κοντά στα νέα διόδια των Αμαξάδων μετράμε αρκετούς νεκρούς κάθε χρόνο, ενώ όταν έχει δυνατό αέρα το συγκεκριμένο τμήμα είναι κλειστό για να μην σκοτωθούν άλλοι. Σε αυτή την Εγνατία πληρώνουμε διόδια, που έχει προφανή προβλήματα σχεδιασμού και, ίσως, κατασκευής.

Υπέρ ή κατά των διοδίων οι εργαζόμενοι;
Οι εργαζόμενοι της Εγνατίας Οδού είχαν ταχθεί υπέρ της είσπραξης διοδίων προκειμένου ο δρόμος «να είναι βιώσιμος», όπως ανέφεραν. Παρότι η εισδοχή «οικονομίστικων» όρων σε ένα δημόσιο αγαθό όπως ο δρόμος ομολογουμένως ξενίζει, εντούτοις η θέση τους αυτή εξέφραζε την αγωνία των εργαζομένων για το μέλλον μιας ΔΕΚΟ που τους δίνει δουλειά και η αγωνία του εργαζόμενου είναι απολύτως λογική, πόσο μάλλον αν γνωρίζει τα οικονομικά της εταιρίας (που η Εγνατία Α.Ε. δεν μας έχει δώσει μέχρι σήμερα). Όμως τώρα, που διαπίστωσαν και αυτοί ότι τα διόδια δεν είχαν σκοπό να συντηρήσουν τη «δική» τους Εγνατία, αλλά μια ΔΕΚΟ-μηχανή χρήματος που θα δοθεί σε έναν ιδιώτη, πώς αντιδρούν;

Κάποιος μας λέει ψέματα;
Εδώ μάλιστα καταρρίπτεται και η απίστευτη επιχειρηματολογία των τελευταίων ετών ότι τα αντίτιμα των διοδίων θα καταβάλλονται για να καλυφθούν τα δάνεια που πήρε η Ν.Δ. για να τελειώσει το δρόμο. Τώρα γελάμε όλοι εκδικητικά. Τώρα που θα δοθεί ο δρόμος σε ιδιώτη τι θα γίνουν τα περιβόητα χρέη σε δάνεια που άφησε η Ν.Δ.; Μήπως φορτωθούν στην πλάτη του φορολογούμενου που δεν θα πατήσει ποτέ τη ν Εγνατία Οδό και ο ιδιώτης θα την πάρει «καθαρή»; Αν, παρ’ ελπίδα, φορτωθούν στο «γενναίο» ιδιώτη που θα αναλάβει –με αίσθημα πατριωτικού καθήκοντος φυσικά!– την Εγνατία, με ποιο τρόπο θα είναι κερδοφόρα, αν δεν ισχύουν οι ισχυρισμοί όλων ημών ότι τα έσοδα των διοδίων είναι υπέρογκα και θα αποφέρουν τεράστια κέρδη;

Προδιαγεγραμμένη παραχώρηση;
Το χειρότερο είναι ότι συζητάμε για πιθανή ιδιωτικοποίηση αλλά όλοι γνωρίζουμε τον επόμενο ιδιοκτήτη του δρόμου που χρυσοπληρώσαμε. Ενδεχομένως η παραχώρηση της είσπραξης των διοδίων, ήδη, στην εταιρία «Αττικές Διαδρομές» έχει τη σημειολογική της έννοια, αφού τα κέρδη του ενός περίπου εκατομμυρίου ευρώ ετησίως, μοιάζουν με κακόγουστο χιούμορ για το μέγεθος αυτών των συμφερόντων. Και μάλιστα ενοχλεί περισσότερο το γεγονός ότι στην περίπτωση της δικής μας περιφέρειας, όπου μετράμε τους πιο πολλούς νεκρούς, η κατασκευή χρηματοδοτήθηκε –σκανδαλωδώς– από τους πόρους της περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, δηλαδή σε βάρος της ανάπτυξης της περιοχής.
Οι πολίτες, οι εξαθλιωμένοι πολίτες, αυτοί που πληρώνουν πια ένα μεγάλο μέρος του μηνιάτικου για διόδια μέχρι να πάνε στη δουλειά τους (ή χρησιμοποιούν ένα μη ασφαλές δίκτυο), φτύνουν σήμερα κατάμουτρα την πολιτική ηγεσία. Η οργή του κόσμου δεν θα μείνει σιωπηλή για πολύ καιρό. Σίγουρα δεν θα γίνει «ποτάμι που θα παρασύρει στο διάβα του» όσα πιστεύουν οι αιθεροβάμονες. Όμως, αυτή η απέχθεια και η αποστροφή για την ανυπαρξία του κράτους και την εκμετάλλευση των δημόσιων αγαθών από ιδιώτες, θα εκφραστεί με κάποιο τρόπο.
Μέχρι τότε θα πληρώνουμε διόδια για δρόμους-σκοτώστρες, επικίνδυνους, πανάκριβους, πλην όμως χρήσιμους. Αλλά σίγουρα δρόμους δικούς μας που τους πληρώσαμε εμείς για να τους χαρίσουν κάποιοι σε άλλους.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!