ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκος Ταυρής, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Kώστας + Μαρία  Φινέ

Δεκάδες άνθρωποι για αρκετές μέρες και νύχτες είχαν ένα και μόνο στόχο. Το πώς θα γίνει κατορθωτό να ετοιμαστεί το πλοίο «Ελεύθερη Μεσόγειος» για απόπλου. Ένα από τα 9 πλοία του Στόλου της Ελευθερίας, του στόλου που την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές ταξιδεύει για να σπάσει τον αποκλεισμό της Λωρίδας της Γάζας από το ισραηλινό φασιστικό κράτος.

«Ελεύθερη Μεσόγειος», ένα πλοίο 43 ετών με υπερατλαντικές πλόες και πρώην σαβουράδικο στο Αιγαίο, αλλά με γερή μηχανή που μπορεί να ταξιδεύσει πολλές φορές την γραμμή Πειραιάς-Γάζα, όπως λέει ο Α’ μηχανικός, Νεκτάριος Χρυσοχοΐδης. Όμως το να ετοιμαστεί ένα τέτοιο καράβι για ένα τέτοιο ταξίδι και μάλιστα με διαφορετική χρήση από την αρχική του δεν είναι ένα εύκολο εγχείρημα. Ειδικά όταν όλοι εργάστηκαν σε εθελοντική βάση. Και όταν μάλιστα υπήρχαν συνεχή εμπόδια από διάφορους παράγοντες τόσο εγχώριους όσο και ξένους. Όμως έγινε μπορετό γιατί όλοι είχαν ένα κοινό σκοπό, να προσφέρουν με έμπρακτο τρόπο την αλληλεγγύη τους προς τον δοκιμαζόμενο λαό της Γάζας και ολόκληρης της Παλαιστίνης.

Τα εμπόδια

Τα εμπόδια που υπήρξαν ήταν πολλά. Πρώτα-πρώτα ο «σχολαστικισμός» των Λιμενικών Αρχών, που εκπορευόταν από τα υψηλά κλιμάκια του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Οι εντολές ήταν σαφείς: «Κάντε ό,τι μπορείτε για να τους καθυστερήσετε». Έλεγχοι για ψύλλου πήδημα, με ασήμαντες αφορμές, για το καθετί, με πρόσχημα την ασφάλεια του πλοίου. Σημαντικό ζήτημα η ασφάλεια του πλοίου αλλά άλλο τα συνεχή εμπόδια και άλλο η τήρηση της διαδικασίας ασφαλείας. Αυτό όμως που έκανε εντύπωση ήταν οι «παρατηρητές». Ποιοι ήταν όμως αυτοί οι «παρατηρητές»; Βάρκες με «ψαράδες» σε κοντινή απόσταση από το καράβι που ψάρευαν μέσα στο μολυσμένο βούρκο του Κερατσινίου. Το περίεργο πάντως ήταν ότι όποτε άρχιζε μια εργασία στο πλοίο κατέφθανε ο λιμενικός έλεγχος. Όλη αυτή η ιστορία δημιουργούσε συνεχή εμπόδια στις προετοιμασίες που όμως μετά από την παρέμβαση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσου Κουράκη και Θοδωρή Δρίτσα, στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ως δια μαγείας εξαφανίστηκαν.

Οι εργασίες

Οι εργασίες που έγιναν στο πλοίο ήταν αρκετές. Πρώτα έπρεπε να κατασκευαστούν επιπλέον κουκέτες, αρκετές περισσότερες από τις ήδη υπάρχουσες. Αυτό, όπως μας είπαν οι υπεύθυνοι αυτής της εργασίας, ήταν από τις πιο εύκολες δουλειές γιατί δούλευαν στο εσωτερικό του πλοίου και έτσι δεν αντιμετώπιζαν ιδιαίτερα προβλήματα από τους «παρατηρητές». Κατόπιν έπρεπε να επισκευαστούν αρκετά σημεία του καταστρώματος του πλοίου. Όπως και να κατασκευαστεί ένα μεγάλο εξωτερικό σκέπαστρο στο κατάστρωμα του πλοίου. Για να γίνουν οι εξωτερικές εργασίες δαπανήθηκε αρκετός χρόνος αφού οι «παρατηρητές» δεν έχαναν ευκαιρία για να δημιουργούν εμπόδια. Μπορεί οι συμμετέχοντες σε αυτές τις εργασίες να βρίσκονταν στο πλοίο επί 12 ώρες καθημερινά για να μπορέσουν να δουλέψουν ένα μόνο μισάωρο όταν έβρισκαν τις «κατάλληλες» συνθήκες. Παρ’ όλα αυτά έγινε κατορθωτό να διεκπεραιωθούν οι εργασίες όπως έπρεπε λόγω της αυταπάρνησης που έδειξαν όλοι εκεί.

Η επόμενη επίπονη εργασία ήταν το φόρτωμα του πλοίου. Για να γίνει κατανοητό, η ποσότητα των εμπορευμάτων που έπρεπε να φορτωθεί ήταν τόσο μεγάλη που καταλάμβανε ένα πολύ μεγάλο μέρος της προβλήτας στο σημείο του λιμανιού όπου είχε αράξει το πλοίο. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει εδώ στους λιμενεργάτες που δούλεψαν στην κυριολεξία μερόνυχτα για να φορτωθεί το πλοίο με τη βοήθεια του πληρώματος και κάτω από την καθοδήγηση του πλοιάρχου Ζαχάρη. Τα 230 αναπηρικά καροτσάκια που πρόσφεραν ολλανδοί πολίτες, τα δύο εργαστήρια αφαλάτωσης που ήρθαν από την Ιταλία, ένα οδοντιατρείο που πρόσφεραν από την Ελλάδα, αρκετός ακόμα ιατρικός εξοπλισμός, τα οικοδομικά υλικά που προσφέρθηκαν από την Ελλάδα, τα 50 προκατασκευασμένα σπίτια από την Τουρκία και βέβαια τρόφιμα και φάρμακα. Εδώ φάνηκε η προσφορά του πραγματικού Έλληνα, του Έλληνα της εργασίας και του μόχθου, που χωρίς καμία αμοιβή προσέφερε με την καρδιά του και τον ιδρώτα του, ξεπερνώντας κάθε όριο αντοχής του ανθρώπου.

Η συμπαράσταση

Όλες αυτές τις μέρες όσοι συμμετείχαν στις εργασίες προετοιμασίας του πλοίου σκλαβώθηκαν από την μεταχείριση που του επεφύλασσαν οι Παλαιστίνιοι και οι Άραβες που ερχόντουσαν κάθε μέρα στο καράβι. Πέρα από αυτούς που δούλευαν ακούραστα και καθημερινά στο πλοίο, ερχόντουσαν ολόκληρες οικογένειες με παλαιστινιακές σημαίες, με πανό, που έφερναν γλυκά, φαγητά και άλλα κεράσματα για όλους όσους δούλευαν στο πλοίο. Οι περισσότεροι που ερχόντουσαν είχαν και κάποιο δικό τους άνθρωπο στη Γάζα και ένιωθαν κομμάτι της ζωής τους την προετοιμασία της αποστολής. Και στα πρόσωπα τους έβλεπες ότι εκεί στο λιμάνι της Δραπετσώνας όλοι αυτοί οι άνθρωποι ένιωθαν ασφαλείς, κάτι που σίγουρα δεν θα το ένιωθαν στον  Άγιο Παντελεήμονα. Ιδιαίτερη εντύπωση έκανε σε όλους η συμμετοχή της Μουσουλμανικής Ένωσης Ελλάδας που έπαιξε σημαντικό ρόλο στο εγχείρημα. Πολλά μέλη της βοήθησαν στην προετοιμασία και τις εργασίες του πλοίου και προσέφεραν σημαντική βοήθεια. Όπως εντύπωση έκαναν και οι σχέσεις αλληλεγγύης που είχαν μεταξύ τους αλλά και με όλους τους υπόλοιπους ακτιβιστές.

Η αναχώρηση

Έχει φτάσει Τρίτη μεσημέρι πλέον και το «Ελεύθερη Μεσόγειος» είναι έτοιμο για αναχώρηση. Η ρότα γνωστή μέρες τώρα. Προς τη Γάζα, με πρώτο σταθμό τη Ρόδο. Το λιμάνι έχει πλημμυρίσει εργάτες, ακτιβιστές, δημοσιογράφους που περιμένουν τον απόπλου. Ο ενθουσιασμός ξεχειλίζει. Το πλοίο μεταφέρει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η πατρίδα μας. Την άδολη συμμετοχή σε ένα ανθρωπιστικό εγχείρημα. Σε όσους δεν επιβιβάστηκαν έμεινε η πίκρα που δεν βρίσκονται στο πλοίο αλλά και η ικανοποίηση της εκπλήρωσης ενός χρέους. Πολλοί ήταν αυτοί που είπαν ότι η συμμετοχή τους στις προετοιμασίες θα ήταν μια από τις πιο σημαντικές αναμνήσεις της ζωής τους. Το πανό «σπάμε την πολιορκία της Γάζας» έχει κρεμαστεί στην πλώρη του πλοίου και το σαξόφωνο του Dror Feiler, σουηδού καλλιτέχνη εβραϊκής καταγωγής, δίνει το σύνθημα της αναχώρησης παίζοντας τη «Διεθνή». Καλό ταξίδι, «Ελεύθερη Μεσόγειος». Γάζα ερχόμαστε ξανά…

 

Τελευταία ενημέρωση

Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, η αποστολή του Στόλου της Ελευθερίας βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη. Χτες, Παρασκευή, η Σφενδόνη έφτασε ανοιχτά της Λάρνακας, όπου θα παραλάμβανε ομάδα Κυπρίων. Ανάμεσά τους, ο βουλευτής Τάσος Κουράκης και ο ευρωβουλευτής του ΑΚΕΛ Τριανταφυλλίδης, που τυχαίνει να είναι και υπεύθυνος του Ευρωκοινοβούλιου για τις σχέσεις με την Παλαιστίνη. Απαγορεύτηκε ο απόπλους του πλοιαρίου που θα τους μετέφερε ανοιχτά, για να επιβιβαστούν στη Σφενδόνη, εκτός κυπριακών χωρικών υδάτων. Μετά από αυτό προσπαθήθηκε να βρεθεί άλλος τρόπος για να επιβιβαστούν στη Σφενδόνη. Σήμερα, Σάββατο, αναμένεται ο Στόλος της Ελευθερίας να αντιμετωπίσει το ισραηλινό ναυτικό και τη δεδηλωμένη πρόθεση του Ισραήλ να τουν εμποδίσει να φτάσει στη Γάζα. Χτες, πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από την ισραηλινή πρεσβεία στην Αθήνα.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!