Η διδακτική ιστορία του εστιατορίου Banquet
Τη Δευτέρα 5 Απρίλη, ο σερβιτόρος Βαγγέλης Κιτσώνης επικοινώνησε τηλεφωνικά με το εστιατόριο στο οποίο εργάζονταν για περίπου έξι μήνες, προκειμένου να πληροφορηθεί το πρόγραμμα εργασίας του και του ανακοινώθηκε η απόλυσή του. Η υπόθεση της απόλυσης του Κιτσώνη δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο περιστατικό εργοδοτικής αυθαιρεσίας, καθώς σύμφωνα με καταγγελίες των ίδιων των εργαζομένων στο εστιατόριο Banquet, οι συνθήκες εργασίας είναι τραγικές. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι δεν τηρείται η εργατική νομοθεσία, οι προσλήψεις γίνονται καθυστερημένα, τα ένσημα κολλιούνται μισά ή και καθόλου, ενώ η συλλογική σύμβαση εργασίας του κλάδου έχει στην ουσία καταντήσει «κουρελόπανο». Οι εξευτελιστικοί μισθοί, τα ελαστικά ωράρια, η μη καταβολή δώρων Πάσχα και Χριστουγέννων και οι κάμερες επιτήρησης στους χώρους δουλειάς συνθέτουν το εργασιακό περιβάλλον.
Παρόμοια φαίνεται να είναι όμως η γενικότερη κατάσταση στον κλάδο του επισιτισμού στη Θεσσαλονίκη, καθώς σύμφωνα με τις καταγγελίες εργαζόμενων οι συνθήκες εργασίας στο Banquet δεν αποτελούν την εξαίρεση, αλλά τον κανόνα.
Τις ημέρες που ακολουθούν την απόλυση του Κιτσώνη το κλαδικό σωματείο που δραστηριοποιείται στον κλάδο του επισιτισμού έρχεται σε επαφή με την ιδιοκτησία του εστιατορίου και ζητά την επαναπρόσληψη του απολυμένου εργαζόμενου. Παράλληλα αλληλέγγυοι και αλληλέγγυες προχωρούν σε συμβολικούς αποκλεισμούς του καταστήματος προκειμένου να πιέσουν την εργοδοσία. Επιπλέον, άλλοι εφτά εργαζόμενοι στην ίδια επιχείρηση καταγγέλλουν τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στο εστιατόριο και στηρίζουν το συνάδελφό τους.
Οι ιδιοκτήτες του Banquet από την πλευρά τους απαντούν με ένα εξώδικο προς τον Κιτσώνη στο οποίο υποστηρίζουν με αρκετό θράσος ότι πράγματι δούλευε μαύρα και προφανώς ανασφάλιστος στην επιχείρηση. Ισχυρίζονται, όμως, ότι λόγοι φιλανθρωπίας προς έναν άνθρωπο που βρίσκεται σε ανάγκη –Κιτσώνης-, τους υπαγόρευαν να τον κρατούν στην εργασία του, με τέτοιους όρους, ώστε να μην απολυθεί. Τον επόμενο μήνα κάθε βράδυ κόσμος βρίσκεται έξω από το μαγαζί και απαιτεί την επαναπρόσληψη του απολυμένου και την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας. Οι ιδιοκτήτες του εστιατορίου αντιλαμβανόμενοι τις διαστάσεις που παίρνει η υπόθεση περνούν στην αντεπίθεση, βάζοντας μπροστά τους εναπομείναντες εργαζόμενους και καταγγέλλοντας τον συνδικαλισμό ως πρακτική σε όλους τους τόνους. Συγκεκριμένα επικαλούμενοι τις «ανυπολόγιστες ζημιές που έχουν προκληθεί στην επιχείρηση από τους συνεχείς αποκλεισμούς του καταστήματος», προχώρησαν στην παύση λειτουργίας του εστιατορίου και προφανώς σε παύση πληρωμών προς τους εργαζόμενους.
Την Τρίτη 25/5 η ιδιοκτησία του Banquet στέλνει νέο εξώδικο, αυτή τη φορά κατά του προέδρου του σωματείου και του προέδρου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, ζητώντας εκβιαστικά να απαντήσουν εγγράφως εντός τριών ημερών, αν δεσμεύονται ότι θα σταματήσουν με κάθε τρόπο τις κινητοποιήσεις, ώστε να ανοίξει ξανά το εστιατόριο. Σε επικοινωνία που είχαμε με τον Βαγγέλη Κιτσώνη δήλωσε στο Δρόμο ότι «οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας μέχρι να ικανοποιηθούν όλα τα αιτήματά μας. Απαιτούμε την επαναπρόσληψη όλων των εργαζομένων και την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας».
Για τις επόμενες μέρες το σωματείο και η επιτροπή αλληλεγγύης διοργανώνουν μια σειρά από κινητοποιήσεις στήριξης των εργαζομένων του εστιατορίου, αρνούμενοι, όπως δηλώνουν, να υποκύψουν στον εργοδοτικό τσαμπουκά των αφεντικών του Banquet.
Λ.Α.