Με αφορμή και την προχθεσινή παγκόσμια μέρα των ζώων, δημοσιεύουμε ένα απόσπασμα από κείμενο του Steven Best με τίτλο Επικεντρώνοντας στα ζώα: Η Ηθολογία και ο Παρωχημένος Ανθρωπισμός της Αριστεράς που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά την άνοιξη του 2009 στο International Journal of Inclusive Democracy.
Σίγουρα, κανένα άλλο είδος [πέρα από τον άνθρωπο], εξ’ όσων γνωρίζω, δεν έχει γράψει σονέτα και σονάτες, δεν έχει επιλύσει αλγεβρικές εξισώσεις, ή δεν έχει διαλογιστεί επάνω στη δομή του σύμπαντος. Δεν υπάρχει σύγκριση μεταξύ των υπολογιστικών δεξιοτήτων ενός πουλιού και των μαθηματικών του Αϊνστάιν, μεταξύ μιας πέτρας που χρησιμοποιείται από ένα χιμπατζή για να συνθλίψει ένα καρύδι και των επιταχυντών σωματιδίων που έχουν επινοηθεί από τους μηχανικούς. Ωστόσο οι άνθρωποι δεν είναι μοναδικοί ως προς την κατοχή νεοφλοιού∙πολύπλοκων συναισθημάτων όπως η αγάπη, η μοναξιά, η κατανόηση και η ντροπή∙ σύνθετων γλωσσών, συμπεριφορών και κοινοτήτων∙ακόμα και αισθητικών και ηθικών ευαισθησιών. Τα ανθρώπινα πλάσματα διακρίνονται ως προς το βαθμό στον οποίο έχουν αναπτύξει την ικανότητα και τη δυνητικότητα του λόγου, της γλώσσας, της συνείδησης, της αισθητικής, της ηθικής, του πολιτισμού και της τεχνολογίας, πολύ πέραν των αντίστοιχων των χιμπατζήδων και των άλλων ζώων.
Όχι μόνο έχουν τα μη ανθρώπινα ζώα πολιτισμό, τέχνη, τεχνολογία και ηθική, αλλά αυτά τα έχουν ανακαλύψει (ή υπήρξαν ενεργοί παράγοντες στην ανάπτυξή τους) μέσα στο κοινωνικό τους πλαίσιο, τις περιβαλλοντικές τους συνθήκες και περιορισμούς, και την εξελικτική δυναμική τους. Οι άνθρωποι είναι ζώα και οποιαδήποτε ανθρώπινη ικανότητα ή δυναμική προϋπήρχε σε άλλα ζώα, και οι άνθρωποι μπόρεσαν να απολαύσουν αυτές τις ικανότητες όπως τις απολαμβάνουν, μόνο εξαιτίας της τεράστιας σαρωτικής εξελικτικής ανάπτυξης και της ζωικής δυναμικής που υπήρχε πριν τον Homo sapiens και τους αρχαίους προγόνους μας.
[…] Οι Αφρικανικοί γκρι παπαγάλοι, τα περιστέρια, και οι χιμπατζήδες εύκολα υπερτερούν των παιδιών και των ενηλίκων σε αριθμητική, μνήμη, αντίληψη του χώρου και κατηγοριοποίηση! Επιπλέον, μπορεί κάποιος να θεωρεί τα ζώα ηθικώς ανώτερα, με την έννοια ότι συχνά επιδεικνύουν μεγαλύτερη ευγένεια και αλτρουισμό από τους ανθρώπους, και σπανίως συμμετέχουν σε οργανωμένη βία, συστηματική βαναυσότητα και βασανισμό, εχθροπραξίες και μαζικές δολοφονίες. Τα ζώα κυνηγούν, τρέφονται και σκοτώνουν το ένα το άλλο, αλλά με τη σπάνια εξαίρεση ίσως των χιμπατζήδων – όχι συμπτωματικά οι κοντινότεροι βιολογικοί συγγενείς μας – που δεν έχουν παθολογικές εμμονές με τον έλεγχο, τη δύναμη, την κυριαρχία, τη βία, τη δολοφονία, τις πολεμικές συγκρούσεις, το κοινωνικό καθεστώς και τον πλούτο.