Του Γιάννη Γρηγοριάδη

 

Οι περιφερειακοί σύμβουλοι Θ. Αγαπητός, Δ. Ανδρέου, Γ. Θεοδωρόπουλος, Λ. Τόσκας, Δ. Χαραλαμπίδου και Α. Χειμώνας και τα σωματεία Περιβαλλοντικός Σύλλογος – Φίλοι της γης και Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Ευρύτερης περιοχής Λαγκαδά κατέθεσαν στις 13/2 στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση ακύρωσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) οικ. 58971/5144 (ΦΕΚ 4010 Β, 14-12-2016) με την οποία κυρώνεται η απόφαση έγκρισης (220/3-11-2016), του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΣΔΑ ΚΜ). Να σημειώσουμε ότι πρόκειται για την πρώτη, μέχρι τώρα, θεσμική αμφισβήτηση Περιφερειακού Σχεδιασμού.

Ειδικότερα, η προσφυγή στρέφεται κατά της ΚΥΑ οικ. 58971/5144 (ΦΕΚ 4010 Β, 14-12-2016), ως προς την προσθήκη στην προαναφερθείσα απόφαση 220/3-11-2016 του Περιφερειακού Συμβουλίου, στη σελ. 4 , του σημείου δ «κάθε άλλου είδους ανάκτηση, όπως ανάκτηση ενέργειας». Η προσθήκη αυτή έγινε μετά από το με αριθμό 10439/24-10-2016 εξαιρετικά επείγον, ενημερωτικό έγγραφο του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας (χωρίς απόφαση συλλογικού οργάνου) προς την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όπου γίνεται η παρακάτω παρατήρηση: «Πρόβλεψη για Δυνατότητα Ενεργειακής Αξιοποίησης Προσθήκη κειμένου στο οποίο γίνεται αναφορά για πρόβλεψη για δυνατότητα ενεργειακής αξιοποίησης».

Η θεσμικά πραξικοπηματική παρέμβαση του προέδρου του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία υπερψηφίσθηκε από την πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου και εγκρίθηκε από τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών, καταστρατηγεί βάναυσα τις διαδικασίες αδειοδότησης και διαβούλευσης και γι’ αυτό στερείται τη θεσμική και κοινωνική νομιμοποίηση.

Οι πρόσφατες αντιδράσεις των τοπικών φορέων και της κοινωνίας του Βόλου για την καύση σε παρακείμενη τσιμεντοβιομηχανία δευτερογενών καυσίμων (RDF και SRF) παραγόμενων από την επεξεργασία σύμμεικτων αποβλήτων, όπως και η εκδίκαση της προσφυγής τοπικών φορέων του Αλιβερίου στο ΣτΕ για τον ίδιο λόγο, δικαιολογούν και επιτείνουν τις ανησυχίες και την συγκεκριμένη παρέμβαση, με δεδομένη και γνωστή την απροσχημάτιστη, διαχρονική πριμοδότηση/προώθηση της «ενεργειακής αξιοποίησης-καύσης» από τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες της Θεσσαλονίκης.

Η επιλογή αυτή (παραγωγή δευτερογενών καυσίμων RDF και SRF) που αναιρεί την κατεύθυνση του ΕΣΔΑ για «προτεραιότητα στην περαιτέρω ανάκτηση υλικών, έναντι της παραγωγής δευτερογενών καυσίμων στα εργοστάσια επεξεργασίας αποβλήτων», υπονομεύει την περαιτέρω βελτιστοποίηση της ανακύκλωσης και κομποστοποίησης και καθιστά ανέφικτους τους απαιτητικότερους στόχους για ανακύκλωση και κομποστοποίηση της νέας Οδηγίας της Ε.Ε. για τη διαχείριση των αποβλήτων. Η «αξιοποίηση εναλλακτικών καυσίμων στην τσιμεντοβιομηχανία» δεν αποτελεί ορθή πολιτική διαχείρισης αποβλήτων γιατί για την παραγωγή τους προϋποτίθεται η μη εξάντληση των προηγούμενων ιεραρχημένων διαδικασιών όπως τίθενται από την υφιστάμενη οδηγία 98/2008 (πρόληψη, επανάχρηση, ανακύκλωση-κομποστοποίηση με διαλογή στην πηγή).

Οι τοπικοί φορείς και συλλογικότητες οφείλουν να είναι σε εγρήγορση για να αντιταχθούν με κάθε τρόπο θεσμικό, πολιτικό, κοινωνικό στα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων και του λόμπυ της καύσης αποβλήτων, που «επιχειρούν» οικονομικά και περιβαλλοντικά επιζήμια για την κοινωνία.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!