Προφανώς, η επιχείρηση αποψίλωσης των δικαιωμάτων έχει και δεύτερο μέρος. Ωστόσο, η ανακοίνωση των τελικών στοιχείων της απογραφής του δημοσίου αποκάλυψε μερικές κρίσιμες (και χρήσιμες) λαθροχειρίες.
Πρώτον, παρά τις προσπάθειες να διογκωθεί ο αριθμός των απασχολούμενων στο Δημόσιο με την προσθήκη αιρετών (π.χ. βουλευτών και δημοτικών συμβούλων!), συμβασιούχων (ακόμη και αυτών που οι συμβάσεις τους λήγουν), το τελικό αποτέλεσμα δεν παράγει τις επιδιωκόμενες εντυπώσεις. Το σύνολο των μισθοδοτούμεων από τον προϋπολογισμό είναι 738.000, ενώ μια πιο ακριβής προσέγγιση, δηλαδή με την εξαίρεση των ένστολων του στρατού και των σωμάτων ασφαλείας, περιορίζει τον αριθμό των πολιτικών υπαλλήλων στους 461.000.
Χώρα | Πληθυσμός |
Σύνολο απασχολούμενων |
Απασχολούμενοι στη δημόσια διοίκηση |
(σύνολο δημόσιου τομέα) |
Ποσοστό Δ.Υ. στο σύνολο των απασχολούμενων |
Αυστρία |
8.316.487 | 4.090.000 | 476.900 | 11,6% | |
Βέλγιο |
10.666.866 | 3.357.000 | 756.300 | (905.500) | 22,5% |
Φινλανδία |
5.289.128 | 2.492.000 | 666.000 | 26,7% | |
Γαλλία |
63.392.140 | 23.141.000 | 6.033.000 | (6.718.000) | 26% |
Γερμανία |
82.314.906 | 39.768.000 | 4.060.000 | (5.692.000) | 10,2% |
Ελλάδα |
11.125.179 | 4.582.500 | 392.000 | (1.022.100) | 8,5% |
Ιρλανδία |
4.234.848 | 2.108.500 | 331.600 | (373.300) | 15,7% |
Ιταλία |
59.131.287 | 24.996.300 | 3.611.000 | (3.611.000) | 14,4% |
Κύπρος |
821.622 | 381.900 | 57.100 | (67.100) | 14,9% |
Λουξεμβούργο |
476.200 | 348.700 | 37.000 | (-) | 10,7% |
Μάλτα |
404.902 | 152.500 | 42.300 | (46.900) | 27,7% |
Ολλανδία |
12.471.968 | 6.753.900 | 1.069.900 | (1.821.600) | 15,8% |
Πορτογαλία |
10.599.095 | 5.197.800 | 677.900 | (-) | 13,04% |
Σλοβακία |
5.379.455 | 2.280.000 | 287.000 | (519.200) | 12,5% |
Σλοβενία |
2.013.597 | 847.100 | 153.666 | (236.400) | 18,1% |
Ισπανία |
45.116.894 | 20.257.600 | 2.799.100 | (2.959.600) | 13,8% |
Δανία |
5.519.257 | 2.857.600 | 840.900 | (922.900) | 29,4% |
Σουηδία |
9.259.044 | 3.742.500 | 1.267.400 | (-) | 33,8% |
Βρετανία |
61.113.205 | 28.964.000 | 15.502.000 | (5.850.000) | 18,9% |
HΠΑ |
307.212.123 | 137.066.000 | 22.500.000 | 16,4% | |
Καναδάς |
33.487.208 | 17.125.800 | 3.011.600 | (3.312.506) | 17,8% |
Στον πίνακα καταγράφονται τα στοιχεία για τον πληθυσμό (με πηγή της επίσημες ιστοσελίδες των κρατών), τη γενική απασχόληση (σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα) και την απασχόληση στο Δημόσιο (περιλαμβάνονται η κεντρική και οι περιφερειακές διοικήσεις, οι ΟΤΑ, οι οργανισμοί κοινωνικής πρόνοιας κ.ά.). Σε παρένθεση, στην πέμπτη στήλη, τίθεται ο αριθμός των απασχολουμένων στο σύνολο του δημοσίου τομέα (όπου είναι διαθέσιμος), δηλαδή και στις επιχειρήσεις με κρατική ιδιοκτησία ή συμμετοχή. Τα στοιχεία προέρχονται από τη βάση δεδομένων του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO), τη Laborsta, και είναι τα τελευταία διαθέσιμα (2008).
* Για την Ελλάδα χρησιμοποιήθηκαν τα στοιχεία της τελευταίας απογραφής των δημοσίων υπαλλήλων, από τα οποία προκύπτει ποσοστό 16,1% στο σύνολο των απασχολούμενων. Αν, ωστόσο, χρησιμοποιηθούν τα ενιαία κριτήρια της Laborsta και υπολογιστούν μόνο οι πολιτικοί υπάλληλοι του κράτους (461.403, σύμφωνα με την ΑΔΕΔΥ), το ποσοστό περιορίζεται στο 10%.
Τι είδους κράτος;
Η συζήτηση για το μέγεθος του δημοσίου τομέα και για την έκταση της απασχόλησης σ’ αυτόν είναι προφανές ότι λειτουργεί στην κατεύθυνση της κοινωνικής νομιμοποίησης της ιδιωτικοποίησης και της απόσυρσης του κράτους από δραστηριότητες υπέρ των ιδιωτών. Έχει, ωστόσο, και μια παγίδα αποπροσανατολισμού για την Αριστερά και τα κριτήρια με τα οποία προσεγγίζει το θέμα. Προφανώς, το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι «πόσο κράτος» αλλά «τι κράτος». Και η Αριστερά, κατ’ εξοχήν ιστορικό θύμα του μετεμφυλιακού «κρατισμού» της άρχουσας τάξης (διωγμοί, αποκλεισμοί, καταστολή), δεν έχει λόγους να υπερασπίζεται άκριτα το γραφειοκρατικό, αυταρχικό, σπάταλο και πελατειακό μόρφωμα που σχηματίστηκε έπειτα από δεκαετίες συντηρητικής ή σοσιαλδημοκρατικής διακυβέρνησης. Ούτε, επίσης, έχει λόγους να κολακεύει, άνευ όρων, στρώματα που συνωθούνται και παρασιτούν (με αργομισθίες, χρήση του κρατικού «κύρους» και γκρίζες συναλλαγές) στο σώμα της κρατικής μηχανής, εις βάρος των λαϊκών στρωμάτων που πληρώνουν αδρά για τη λειτουργία της.
Αυτά που οφείλει να υπερασπιστεί η Αριστερά στην υπόθεση κράτος είναι:
Πρώτον, την ιδέα της συλλογικής ιδιοκτησίας που αυτό περικλείει, μια προβολή, έστω στρεβλή, του απώτερου κοινωνικού μας μέλλοντος, απαλλαγμένου από τις αναπηρίες της ατομικής ιδιοποίησης του κοινωνικού πλούτου αλλά τελικά και του ίδιου του κράτους.
Δεύτερον, τον πυρήνα των συλλογικών κατακτήσεων της μισθωτής εργασίας και άλλων υποτελών τάξεων που αυτό εγγυάται με τις στοιχειώδεις λειτουργίες του (ασφάλιση, συντάξεις, δημόσια υγεία και παιδεία, υπηρεσίες πρόνοιας, μηχανισμοί ελέγχου της ασυδοσίας της αγοράς).
Τρίτον, την ανάγκη δημοκρατικού και κοινωνικού ελέγχου στις λειτουργίες του -και όχι μόνο από τη Βουλή- ώστε να μην αποτελεί ανδράποδο και υποχείριο των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών ελίτ. Υπάρχει, άλλωστε, μια αιτιώδης συνάφεια ανάμεσα στην υπόσταση του κράτους και στην απελευθερωτική πάλη της Αριστεράς: αναπόφευκτη προϋπόθεση για την κατάκτηση της κρατικής εξουσίας είναι η ύπαρξή της.