Συνέντευξη στον Μάριο Διονέλλη
Κανένα πραγματικό αυτοδιοικητικό όραμα, αλλά μόνο ετεροδιοίκηση υπήρχε στην Κρήτη τα προηγούμενα χρόνια, λέει ο υποψήφιος περιφερειάρχης Μιχάλης Κριτσωτάκης. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στον Δρόμο καταφέρεται εναντίον της απερχόμενης αρχής, και αναδεικνύει τη διαφορετική λογική στη βάση της οποία μπορεί και πρέπει να κινηθεί η νέα αιρετή Περιφέρεια.
Κατηγορείτε τη σημερινή περιφερειακή Διοίκηση ότι αναλώθηκε σε διαχειριστικό ρόλο εφαρμόζοντας τις μνημονιακές πολιτικές που της επιβλήθηκαν. Υπάρχουν περιθώρια παρέμβασης στα βασικά θέματα των πολιτών με το σημερινό θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο;
Έως σήμερα η Περιφέρεια έδρασε όχι μόνο με μια διαχειριστική λογική χωρίς ουσιαστικές παρεμβάσεις για πραγματική βελτίωση της ζωής των κατοίκων της Κρήτης, αλλά και κυριολεκτικά με γραφειοκρατικό και μνημονιακό ρόλο. Η Περιφέρεια Κρήτης διοικήθηκε όχι με αυτοδιοικητικό όραμα, αλλά στη βάση μόνο μιας ετεροδιοίκησης. Εφαρμόστηκε το Μνημόνιο που, άλλωστε, και ο σημερινός περιφερειάρχης υπέγραψε ως βουλευτής και υφυπουργός με θέση σε νευραλγικό υπουργείο και ουδέποτε στράφηκε εναντίον του ή αναγνώρισε τις ολέθριες επιπτώσεις του στην ελληνική κοινωνία.
Εμείς θα διοικήσουμε την Περιφέρεια στη βάση μιας διαφορετικής λογικής και στη βάση μιας άλλης πολιτικής που καταργεί τα μνημόνια, που ζητεί τη διαγραφή όλου ή μεγαλύτερου τμήματος του χρέους, μακριά από τη λογική της διαχείρισης. Θέλουμε η αιρετή Περιφέρεια να έχει πλήρεις αρμοδιότητες. Άλλωστε, κρίσιμος παράγοντας για την παραγωγική ανασυγκρότηση της Κρήτης είναι η ανάδειξη της αιρετής Περιφέρειας, με τη συσπείρωση της κοινωνίας και την ενεργή συμμετοχή του καθενός μας, σε πραγματική τοπική Διοίκηση. Τα διαφορετικά περιθώρια παρέμβασης που υπάρχουν αλλά και οι τεράστιες δυνατότητες που έχει η Κρήτη θα φανούν όταν πάρουμε την κυβέρνηση της Περιφέρειας.
Ποιοι είναι οι βασικοί προγραμματικοί άξονες της Ριζοσπαστικής Συνεργασίας ως προς την παραγωγική ανασυγκρότηση, το ενεργειακό της Κρήτης και τα μεγάλα έργα όπως το Αεροδρόμιο Καστελίου;
Η Κρήτη πρέπει να αλλάξει πορεία. Και η παραγωγική, οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανασυγκρότηση είναι ο μόνος δρόμος για την ανόρθωση και την πρόοδό της. Για τη Ριζοσπαστική Συνεργασία Κρήτης η παραγωγική ανασυγκρότηση είναι ένα κίνημα που εκφράζει τις παραγωγικές δυνάμεις της κοινωνίας και θέτει σε νέα βάση τις κυρίαρχες σχέσεις παραγωγής, κατανομής και κατανάλωσης.
Σε ό,τι αφορά το ενεργειακό, καταρχήν η θέση μας βασίζεται στη θεώρηση της ενέργειας σαν κοινωνικό αγαθό και στο ότι το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο, με τις περισσότερες θέσεις εργασίας και τη μέγιστη προστασία του περιβάλλοντος, είναι η εξοικονόμησή της. Αυτή τη στιγμή στην Κρήτη έχουν εγκατασταθεί σταδιακά πολλές μονάδες αιολικών και φωτοβολταϊκών και οι αιτήσεις αδειοδότησης για νέα έργα αφορούν πολλά και μεγάλα έργα ΒΑΠΕ που έχουν να κάνουν είτε με τη διασύνδεση της Κρήτης είτε με την αποθήκευση ενέργειας. Τα έργα αυτά είναι και πολύ επιβαρυντικά για το περιβάλλον και δαπανηρά, ενώ συνδέονται και με την ιδιωτικοποίηση της ενέργειας. Όλα αυτά, λοιπόν, θέτουν ως απαιτούμενο ένα σχεδιασμό για το πού θα πάει η Κρήτη και σε σχέση με την ενέργεια και σε σχέση με τις άλλες προτεραιότητες της παραγωγικής ανασυγκρότησης και εμείς θεωρούμε ότι αυτά θα πρέπει να συνδέονται και όχι να αξιολογούνται μεμονωμένα.
Τέλος στο θέμα του Αεροδρόμιου στο Καστέλι έχουμε θέσει 5 όρους που η τήρησή τους θα καθορίσει τη στάση μας. Η κατασκευή του Αεροδρομίου στο Καστέλι να γίνει αποκλειστικά με δημόσιους πόρους και να μην έχει στρατιωτική χρήση. Ένα τέτοιο αεροδρόμιο δεν χρειάζεται 400 στρέμματα για εμπορικό κέντρο, που θα βάλει ταφόπλακα στις εμπορικές επιχειρήσεις της ευρύτατης περιοχής. Πρέπει να επανασχεδιαστεί έτσι ώστε να μην εμποδίζει τη λειτουργία του τουριστικού τομέα, λόγω υπερβολικού κόστους, όπως το Αεροδρόμιο στα Σπάτα. Στο πλαίσιο, δε, του επανασχεδιασμού του θα εξασφαλίζεται η μετατροπή των χώρων και εκτάσεων του Αεροδρομίου στην Νέα Αλικαρνασσό σε πολυλειτουργικό πάρκο και χώρο πρασίνου. Το νέο αεροδρόμιο θα συλλειτουργεί με τα αεροδρόμια των Χανίων και της Σητείας για την ισόρροπη κατανομή της επιβατικής κίνησης. Δηλώνουμε, δε, ότι θα αντισταθούμε σε κάθε σχέδιο ιδιωτικοποίησής τους.
Στην πρόσφατη κρίσιμη ψηφοφορία για την επένδυση στο Κάβο Σίδερο η Ριζοσπαστική Συνεργασία απείχε. Ο ΣΥΡΙΖΑ στη Σητεία τάσσεται υπέρ της επένδυσης. Ποια είναι η θέση της παράταξης; Θα προωθήσετε την επένδυση ως αυριανή Διοίκηση;
Βασική αρχή είναι η ολοκληρωτική αντίθεσή μας στα μεγάλα φαραωνικά έργα και στις τεράστιες fast track επενδύσεις που παραβιάζουν κάθε αρχή προστασίας του περιβάλλοντος. Μπορεί οι επενδυτές να λένε πως θα υπάρξει βελτίωση και επανασχεδιασμός στο μέγεθος και στο υπάρχον σχέδιο για το συγκεκριμένο έργο, όμως η ένταξή του στις διαδικασίες του fast track μας κάνει όχι απλά επιφυλακτικούς αλλά και αντίθετους στην υλοποίησή του. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε αποχώρησε η Ριζοσπαστική Συνεργασία στη σχετική ψηφοφορία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δίνει πολιτικά χαρακτηριστικά, ειδικά στη μάχη για τις Περιφέρειες, ενώ στην πρόσφατη επίσκεψή του ο Αλ. Τσίπρας αναφέρθηκε ιδιαίτερα στη σημασία της νίκης στην Κρήτη. Μήπως μπαίνει ψηλά ο πήχης;
Παρά την τεράστια προσπάθεια της κυβέρνησης αλλά και των διαπλεκόμενων συμφερόντων που τη στηρίζουν, να παρουσιάσουν τις εκλογές ως άχρωμη διαμάχη μεταξύ δήθεν ανεξάρτητων, οι εκλογές αυτές είναι πολιτικές. Πραγματοποιούνται σε περίοδο ανθρωπιστικής κρίσης, εργασιακής και κοινωνικής ισοπέδωσης. Η αυτοδιοίκηση δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ξεκομμένη από την κοινωνία. Ο κρητικός λαός έχει βιώσει τη γραφειοκρατική και μνημονιακή διαχείριση της Περιφέρειας και την ανεπάρκειά της. Το δικό μας πρόγραμμα δεν στηρίζεται στα προγράμματα και την απορρόφησή τους, αλλά στις πραγματικές ανάγκες του κρητικού λαού και μάλιστα στις συνθήκες που προανέφερα.
Ο πήχης μπαίνει εκεί που επιβάλλουν οι ανάγκες της κοινωνίας. Η αποδοχή του κόσμου αλλά και η πεποίθηση πως αντιλαμβάνεται το κρίσιμο διακύβευμα και για τις αυτοδιοικητικές εκλογές παρά τη φανερή συμφωνία Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ για σύμπραξη στο β’ γύρο, μας κάνει αισιόδοξους πως θα κερδίσουμε και θα αναλάβουμε την κυβέρνηση της Περιφέρειας.