του Μάριου Διονέλλη
Όλο και περισσότερα οικονομικά συμφέροντα μαζεύονται πάνω από την απόγνωση των Κρητικών για τον φόρο αίματος που πληρώνουν κάθε χρόνο στους δρόμους του νησιού. Από τη συζήτηση για τα… «αναγκαία» διόδια μέχρι τα αιτήματα παχυλών χρηματοδοτήσεων για προγράμματα ενημέρωσης του κοινού, φαίνεται πως είναι αρκετοί αυτοί που έχουν μυριστεί ψωμί γύρω από τα τροχαία.
Το απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο του νησιού, η κακή εκπαίδευση και αρκετά συχνά η κακή νοοτροπία των Κρητικών στο τιμόνι έχουν στοιχίσει σε μία δεκαετία τη ζωή σε περίπου 1.500 ανθρώπους. Ειδικά ο περιβόητος Βόρειος Οδικός Άξονας, κατασκευασμένος επί χούντας, έχει πλέον μετονομαστεί σε σύγχρονο «Μινώταυρο» που απειλεί ντόπιους και επισκέπτες.
Μπροστά σε όλα αυτά και με αφορμή την επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού, η υπόθεση της οδικής ασφάλειας εντάχθηκε στο ευρύτερο επενδυτικό – αναπτυξιακό κλίμα των διμερών επαφών.
Ο Αντώνης Σαμαράς υποσχέθηκε στους Κρητικούς χιλιάδες τουρίστες από την Κίνα τα επόμενα χρόνια και η υπουργός Τουρισμού έσπευσε να διοργανώσει σύσκεψη με την Περιφέρεια Κρήτης και με θέμα «Τουρισμός και Οδική Ασφάλεια».
Στη συνάντηση βρέθηκαν μόνο «γαλάζιοι» βουλευτές, οι οποίοι πολλοί γρήγορα έφεραν την κουβέντα στη βάση του αναγκαίου ρεαλισμού, που όπως είπε ο βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης πρέπει «το συντομότερο δυνατόν να υιοθετήσουμε αν θέλουν να συμπήξουμε μια πραγματική πανστρατιά για το θέμα των τροχαίων».
Και ο ίδιος βέβαια, ανοιχτά πλέον τόνισε πως ο ρεαλισμός ίσως να οδηγήσει και σε επιβολή διοδίων και πως όλα τα ενδεχόμενα πρέπει να μπουν πάνω στο τραπέζι, άποψη στην οποία συμφώνησε και η Όλγα Κεφαλογιάννη.
Για το θέμα αναμένονται εξελίξεις μετά από το ραντεβού που υποσχέθηκε ο Σαμαράς στους εκπροσώπους του νησιού, οπότε και μάλλον θα πρυτανεύσει ο «γαλάζιος» ρεαλισμός. Πάντως προς το παρόν από την πλευρά της αιρετής Περιφέρειας τονίζεται με κάθε τρόπο πως η Κρήτη έχει ανάγκη από ένα δημόσιο μεγάλο οδικό έργο, χωρίς την επιβολή διοδίων.
Σε δήλωσή του ο περιφερειάρχης (ΠΑΣΟΚ) τόνισε: «Η Κρήτη δικαιούται ένα δημόσιο έργο αυτού του μεγέθους. Χρειαζόμαστε ετήσια χρηματοδότηση 100 εκατομμυρίων ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και άλλα τόσα μπορούν να εξασφαλιστούν από ευρωπαϊκούς πόρους. Μέσα σε 7 χρόνια θα έχουμε φτιάξει τον ΒΟΑΚ. Αυτό θα ζητήσουμε από τον πρωθυπουργό».
Μπόλικα λεφτά για ενημέρωση
Εν τω μεταξύ, εντύπωση προκάλεσε το αίτημα χρηματοδότησης με 100.000 ευρώ που κατέθεσε προς την Περιφέρεια Κρήτης στην ίδια σύσκεψη το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς». Στην πρόταση περιλαμβάνονται οι αμοιβές συγκοινωνιολόγων που θα (ξανα)καταγράψουν τα επικίνδυνα σημεία του ΒΟΑΚ, η δράση εθελοντών που θα πλησιάζουν τους νέους σε ένα μπαρ και θα ρωτούν τις παρέες των νέων ποιος έχει δεσμευτεί να μην πιει ώστε να γυρίσουν όλοι ασφαλείς στο σπίτι τους, οι εκδόσεις εντύπων κτλ.
Φορείς που επίσης ασχολούνται με την οδική ασφάλεια, όπως η Ομοσπονδία Εκπαιδευτών Οδήγησης καλούν την Περιφέρεια Κρήτης να θεσμοθετήσει ένα όργανο με τη συμμετοχή όλων των αντίστοιχων φορέων και να κάνει επιτέλους έναν συνολικό σχεδιασμό για την ενημέρωση του κοινού στο νησί, ώστε να λιγοστέψει ο αριθμός των νεκρών και των τραυματιών.