Εκτός σιδηροδρομικού δικτύου το πιο πυκνοκατοικημένο τμήμα του Ν. Πέλλας – Μια γραμμή που θα απέδιδε πολλαπλά αναπτυξιακά οφέλη

 Της Κατερίνας Ζήνα

 

Πέρασαν 124 χρόνια από τότε που κατασκευάστηκε η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης – Μοναστηρίου, με μήκος 220 χιλιόμετρα. Η γαλλική εταιρία η οποία είχε αναλάβει το έργο και παρά τα μεγάλα τεχνικά προβλήματα τα οποία αντιμετώπισε, κατάφερε να ολοκληρώσει το έργο σε διάστημα τριών ετών.

Η ίδια γραμμή είναι αυτή που ακόμη και σήμερα ενώνει τη Θεσσαλονίκη με την Κεντρική και Δυτική Μακεδονία. Το τρένο για να φτάσει στην Έδεσσα του Ν. Πέλλας διανύει ένα μήκος 112 χλμ. μέσω Βέροιας και Πλατέως. Γιατί όχι μέσω Γιαννιτσών; θα αναρωτιόταν κανείς. Πώς είναι δυνατόν το πιο πυκνοκατοικημένο τμήμα του Ν. Πέλλας (Γιαννιτσά και Επαρχία Γιαννιτσών) να μένει εκτός σιδηροδρομικού δικτύου;

Πολύχρονη δραστηριοποίηση για το τρένο

Πιο αναγκαίο από ποτέ φαντάζει το πάγιο αίτημα των πολιτών της Πέλλας για την σιδηροδρομική χάραξη της διαδρομής Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά – Σκύδρα – Έδεσσα με διακλάδωση στην Αριδαία… Πολίτες της Πέλλας μέσω οργανωμένης κινηματικής δράσης έχουν δραστηριοποιηθεί έντονα εδώ και χρόνια για να αναδείξουν τη σπουδαιότητα της χάραξης αυτής. Στο πλευρό τους στάθηκαν δημοσιεύσεις στον Τύπο, παρεμβάσεις κοινοβουλευτικών εκπροσώπων, αλλά και η ενσωμάτωση του αιτήματος των πολιτών σε προγραμματικές θέσεις των αυτόνομων δημοτικών παρατάξεων.

Η Πρωτοβουλία πολιτών για το σιδηροδρομικό δίκτυο Ν. Πέλλας όπως ονομάστηκε, βρήκε αρκετούς συμμάχους δίπλα της, διδάσκοντάς μας πόσο καθοριστικό ρόλο μπορεί να παίξει η συμμέτοχη των πολιτών σε συλλογικότητες και κινηματικές δράσεις.

Αποδείχτηκε περίτρανα και τεκμηριωμένα για ποιους λόγους πρέπει να χαραχτεί η γραμμή αλλά και μπορεί να υλοποιηθεί, αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση. Κρίνεται ως έργο επιτακτικής ανάγκης καθώς θα συμβάλει ουσιαστικά στην αναπτυξιακή πορεία του Ν. Πέλλας. Καθημερινά, δεκάδες εάν όχι εκατοντάδες πολίτες και κυρίως εργαζόμενοι, μετακινούνται από και προς τη Θεσσαλονίκη. Ένας πάρα πολύ μεγάλος όγκος εμπορευμάτων μεταφέρονται στη Βιομηχανική Περιοχή της Σίνδου και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η ύπαρξη σιδηροδρομικής γραμμής θα μειώσει το κόστος διακίνησης εμπορευμάτων αλλά και θα διευκολύνει τη μετακίνηση των πολιτών, καθώς θα μπορούν να εξυπηρετηθούν σε πολύ μικρότερο χρόνο.

Και οφέλη για τον τουρισμό

Ο Ν. Πέλλας παρουσιάζει μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον, με δυνατότητες ανάπτυξης ως τουριστικό θέρετρο. Αρχαία Πέλλα, Καϊμκτσαλάν, Λουτρά Πόζαρ, Καταρράκτες Εδέσσης αποτελούν πόλο έλξης τουριστών. Με τη σιδηροδρομική γραμμή η μετακίνηση των επισκεπτών θα διευκολυνθεί, ανεβάζοντας των αριθμό αυτών.

Θα συμβάλει, ουσιαστικά, στην προαστικοποίηση πόλεων της Περιφέρειας και στην ταυτόχρονη αποκέντρωση του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης και συμπληρωματικότητας, με αποτέλεσμα την ενίσχυση του κατασκευαστικού τομέα και των τοπικών αγορών.

Η χάραξη σιδηροδρομικής γραμμής αποτελεί ισχυρό σύμμαχο για την προστασία του περιβάλλοντος και την ποιότητα ζωής. Αποθαρρύνει τη χρήση του Ι.Χ., κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενισχύοντας έτσι τη λήψη μέτρων κατά του φαινόμενου του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής. Μεταφέρει με ασφάλεια και χρονική ακρίβεια πολίτες και αγαθά, μειώνοντας σημαντικά των αριθμό τροχαίων ατυχημάτων και ταυτόχρονα μειώνει το ολοένα και αυξανόμενο φορτίο εισερχόμενων μεταφορικών μέσων στην πόλη της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα την κυκλοφοριακή της ανακούφιση.

Ρεαλιστική επιλογή

Αποτελεί όμως ένα ρεαλιστικό έργο η υλοποίηση του;

Στην ήδη υπάρχουσα γραμμή απομένει να προστεθεί το τμήμα Γέφυρα – Γιαννιτσά – Σκύδρα, μήκους μόνο 40 χιλιόμετρων. Αυτό, όμως, που το κάνει ένα ρεαλιστικό έργο είναι το πεδινό και ανάγλυφο της περιοχής και η απουσία άλλων εμποδίων με αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση του κόστους και του χρόνου κατασκευής.

Άνευ αμφιβολίας κατανοούμε την αναγκαία και εύκολα πραγματοποιήσιμη χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής, σε μια εποχή που οι κλιματικές αλλαγές και ο προβληματισμός γύρω από το περιβάλλον απασχολούν όλο τον πλανήτη, οι συνειδητοποιημένοι ταξιδιώτες αναζητούν νέους, εναλλακτικούς τρόπους μετακινήσεων, και σίγουρα τα τρένα είναι ένας από αυτούς.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!