Μια παράσταση που συζητήθηκε πολύ στην Κύπρο έρχεται την ερχόμενη εβδομάδα στην Αθήνα. Το Θέατρο VaultPlus φιλοξενεί τον Μάιο στο «Εν Αθήναις», στο Γκάζι, το έργο του Μιχάλη Παπαδόπουλου «Σκοπευτήριο». Μια παραγωγή από την Κύπρο που γεννήθηκε μέσα από τη συνεργασία της θεατρικής ομάδας «Σόλο για Τρεις» και του Θεάτρου «Αντίλογος».
Αφορμή για τη δημιουργία του έργου ήταν το ναυάγιο της Πύλου και τα ρατσιστικά σχόλια που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο σχετικά με το Ναυάγιο.
Η δίκη
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές ξεκινά και η δίκη για το Ναυάγιο, με εννέα Αιγύπτιους κατηγορούμενους, στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Καλαμάτας.
Βρίσκονται αντιμέτωποι με πολύ βαριές κατηγορίες, αφού σύμφωνα με το κατηγορητήριο φέρονται να εναλλάσσονταν στην πλοήγηση του σκάφους, ή να ήταν επιφορτισμένοι με την τήρηση της τάξης, τη χορήγηση φαγητού ή την τοποθέτηση των επιβατών. Ως μάρτυρες έχουν οριστεί δύο λιμενικοί, ένας εκ των οποίων είναι ο κυβερνήτης του λιμενικού σκάφους «920».
Ωστόσο οι συνήγοροί τους επισημαίνουν ότι «κατά την προδικασία δεν εξετάστηκαν βασικές πτυχές της υπόθεσης, δεν λήφθηκαν επιπλέον μαρτυρίες, ούτε αναζητήθηκαν από τις ανακριτικές αρχές στοιχεία, ώστε να διερευνηθούν οι συνθήκες βύθισης του υπερφορτωμένου αλιευτικού, οι παραλείψεις των Αρχών και οι μαρτυρίες για την κρίσιμη απόπειρα ρυμούλκησης από το λιμενικό σκάφος που επιχειρούσε στο σημείο».
Παράλληλα τονίζουν ότι «δεν αποδίδεται από τους μάρτυρες η ιδιότητα του κυβερνήτη σε κάποιον από τους εννέα κατηγορουμένους, ούτε αναφέρεται ότι κάποιος εξ αυτών εισέπραξε χρήματα για τη μεταφορά τους». Υποστηρίζουν ότι «το κατηγορητήριο είναι αόριστο και η μόνη εξειδικευμένη αναφορά σε πράξεις των συλληφθέντων είναι ότι ένας χορηγούσε φαγητό και νερό, άλλος επιχείρησε να διορθώσει τις βλάβες της μηχανής ή παρείχε βοήθεια κατά την επιβίβαση. Επισημαίνουν ακόμη προβλήματα και κατά τη διαδικασία της διερμηνείας».
Όπως αναφέρει δημοσίευμα της Καθημερινής, «ως πειστήρια στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Καλαμάτας φυλάσσονται εδώ και μήνες 21 κινητά τηλέφωνα τα οποία ανήκαν σε διασωθέντες του ναυαγίου. Οι δικηγόροι της υπεράσπισης ζήτησαν να εξεταστούν αυτά τα κινητά, καθώς υπήρχαν μαρτυρίες διασωθέντων ότι βιντεοσκοπούσαν όσα είχαν συμβεί στην ανοιχτή θάλασσα, όπως και την πρόσδεση του αλιευτικού και την απόπειρα ρυμούλκησης από το σκάφος “920” του Λιμενικού. Το αίτημά τους, όμως, δεν έγινε δεκτό και οι συσκευές δεν στάλθηκαν στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της Αστυνομίας στην Αθήνα και στο αρμόδιο τμήμα ψηφιακών τεκμηρίων. Εκεί το εξειδικευμένο προσωπικό θα μπορούσε να διαπιστώσει εάν είναι εφικτή η εξέταση των τηλεφώνων και αν υπάρχει σ’ αυτά αξιοποιήσιμο υλικό. Με σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγελέως, όμως, κρίθηκε ότι επειδή οι διασωθέντες είχαν πέσει στη θάλασσα υπήρξε εισροή ύδατος στα κινητά τους, και θα ήταν αδύνατη η εξαγωγή των αποθηκευμένων ψηφιακών δεδομένων».
Το έργο
Ενώ η ελληνική «Δικαιοσύνη» για άλλη μια φορά… μεγαλουργεί, το «Σκοπευτήριο» θέτει το δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων.
Όπως σημειώνεται, «ο τίτλος του έργου είναι εμπνευσμένος από το Σκοπευτήριο της Καισαριανής, έναν τόπο-μνημείο για τους διακόσιους κομμουνιστές αγωνιστές που εκτελέστηκαν εκεί το 1944 από τους Ναζί. Ο συγγραφέας συνειδητά τοποθετεί τη δράση σε ένα διαμέρισμα δίπλα στο Σκοπευτήριο για να καταδείξει πως ο κίνδυνος του ρατσισμού και του φασισμού ελλοχεύει ακόμα και σε μέρη που υπήρξαν πατροπαράδοτα κέντρα αντίστασης στον φασισμό. Το “Σκοπευτήριο” είναι ένα θεατρικό έργο σε δύο πράξεις, που πραγματεύεται δύο διαφορετικές ιστορίες ρατσισμού και ομοφοβίας».
Το ναυάγιο της Πύλου κι όσα ακολούθησαν, πυροδότησε μια έρευνα –που οδήγησε και στη συγγραφή του έργου– σχετικά με τον φασισμό στην Ελλάδα, τις δολοφονίες του Ζακ Κωστόπουλου και του Παύλου Φύσσα, τις ρατσιστικές επιθέσεις σε Λεμεσό και Χλώρακα, τα ρατσιστικά περιστατικά βίας στον Έβρο. Μια έρευνα μέσα από μαρτυρίες, πρακτικά, συνεντεύξεις, έντυπα και διαδικτυακά άρθρα.
Η δράση είναι στη σημερινή Αθήνα, όπου ένα ζευγάρι περιμένει τον διευθυντή ενός φεστιβάλ για δείπνο.
«Προοδευτικοί και οι δύο, με αριστερό παρελθόν, ζουν αποξενωμένοι πια ο ένας από τον άλλον. Βυθισμένοι στη ρουτίνα τους και στο κυνήγι μιας επιτυχημένης καριέρας, αδυνατούν να αντιληφθούν τις αλλαγές γύρω τους και το κακό που πλησιάζει».
INFO
Σκηνοθεσία: Μαρία Μανναρίδου-Καρσερά
Σκηνικά-Κοστούμια: Θέλμα Κασουλίδου
Κινησιολογία: Εύα Καλομοίρη
Μουσική: Σάββας Χρυσοστόμου
Φωτιστικός Σχεδιασμός: Κυριάκος Σιαμπτάνης
Τεχνική Στήριξη: Κ.Σ. Ηχοτεχνική Εκδηλώσεις
Video/Editing: Γιώργος Αλεξάνδρου
Γραφιστικός Σχεδιασμός/Φωτογράφιση: Νικόλ Καρσερά
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί:
Χριστίνα Χριστόφια: Άννα
Χάρης Κκολός: Νίκος
Μιχάλης Καζάκας: Άρης
Πότε: 28 Μαΐου, Τρίτη, 21:00 & 29 Μαΐου, Τετάρτη, 20:00
Πού: Θέατρο «Εν Αθήναις», Ιάκχου 19, Γκάζι
Πληροφορίες-Κρατήσεις: 2130356472
Τιμή εισιτηρίου: 15 ευρώ/10 ευρώ μειωμένο (συνταξιούχοι, φοιτητές, άνεργοι)
Εισιτήρια on line: www.more.com