Η περίοδος που διανύουμε χαρακτηρίζεται, από τους περισσότερους, ως πρωτόγνωρη και συγκλονιστική.
Είναι αλήθεια, βέβαια, ότι η ιστορία της ανθρωπότητας έχει ζήσει και άλλες τέτοιες ιστορικές περιόδους, μεγάλες κοινωνικές επαναστάσεις και ανατροπές, που έφεραν τον άνθρωπο σε πλεονεκτικότερη θέση και βελτίωσαν και τον τρόπο και την ποιότητα της ζωής του.
Ωστόσο, είναι φανερό ότι στη σημερινή ιστορική φάση, οι δυνάμεις που κυριαρχούν οικονομικά και πολιτικά επιδιώκουν, επί της ουσίας, να περιθωριοποιήσουν τον άνθρωπο και, μάλιστα, τον σκληρά εργαζόμενο άνθρωπο και να του αποσπάσουν με βίαιο, συχνά, τρόπο ό,τι κατάφερε να κατακτήσει στην πορεία των τελευταίων δεκαετιών.
Παρατηρούμε ότι στον πλανήτη, αυτή τη στιγμή, εκτυλίσσονται ταυτόχρονα και παράλληλα μια σειρά γεγονότα που θα ’λεγε κανείς ότι τα συνδέει μια κοινή γραμμή η οποία, ορισμένες φορές, μοιάζει αόρατη. Η κοινή γραμμή που τα ενώνει είναι η προσπάθεια του καπιταλισμού, μέσα στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, την οποία ο ίδιος προώθησε, να μεταφέρει τη σφοδρή δομική κρίση του στις πλάτες των κοινωνιών και των λαών, ελπίζοντας ότι έτσι θα καταφέρει να επανακτήσει τη δυναμική του, να τοποθετήσει το ποσοστό του κέρδους του εκεί που επιθυμεί, έχοντας στην πραγματικότητα αφαιρέσει ταυτόχρονα μια σειρά δημοκρατικά και πολιτικά δικαιώματα από τις κοινωνίες και τους λαούς. Είμαστε στη φάση ενός άκρατου τραπεζικού- χρηματοπιστωτικού καπιταλισμού, είμαστε σε μια φάση που από τους κλασικούς και τους μεγάλους επαναστάτες του προηγούμενου αιώνα, όπως ο Β.Ι. Λένιν, είχαν εξηγηθεί επαρκώς.
Σε τριακόσιες περίπου περιοχές του κόσμου (και ίσως σήμερα και περισσότερες) ξετυλίγονται σφοδρές πολεμικές ή και εμφύλιες συγκρούσεις. Σε ορισμένες από αυτές το διακύβευμα είναι η επικράτηση της μιας ή της άλλης θρησκείας, σε άλλες είναι απλά η επικράτηση της μιας ή της άλλης φυλής, όμως στη βάση όλων αυτών των συγκρούσεων βρίσκεται ο κοινός παρανομαστής της ανέχειας, της πείνας, της αδυναμίας τεράστιων μαζών και πληθυσμών να προσεγγίζουν αναγκαία αγαθά για την επιβίωση, του αναλφαβητισμού, της έλλειψης στέγης για μια αξιοπρεπή διαβίωση. Την ίδια ώρα σε μια σειρά, ευαίσθητες περιοχές, όπως η Αίγυπτος, η Συρία, η Λιβύη και πρόσφατα το Ισραήλ και ξανά η περιοχή της Γάζας, ξετυλίγονται σημαντικά, κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα, αλλά ταυτόχρονα ξετυλίγονται και απροκάλυπτες επεμβάσεις.
Είμαστε σε μια ιστορική στιγμή, ασφαλώς, που τα πράγματα βρίσκονται σε εξέλιξη, που είναι φανερό ότι παράλληλα με τη δομική κρίση του συστήματος ξετυλίγονται και μάχες εσωτερικά, γύρω από τεράστια ζητήματα όπως είναι αυτά του νερού, της ενέργειας, των εναλλακτικών πηγών ενέργειας που κινδυνεύουν από μια ανάγκη για την προστασία του περιβάλλοντος να εξελιχθούν σε μια τεράστια παγκόσμια μπίζνα. Το σιτάρι και άλλα αγαθά της γης που είναι προορισμένα για να θρέψουν τον πληθυσμό της, μπαίνουν με τρόπο προκλητικό και απροκάλυπτο στο μεγάλο χρηματιστηριακό παιχνίδι του συστήματος.
Η εξέλιξη των πραγμάτων θα κριθεί ασφαλώς, σε μεγάλο βαθμό, από την ικανότητα όχι μόνο σε επίπεδο ενός κράτους αλλά ευρύτερα και παγκόσμια, των κοινωνικών δυνάμεων, των εργαζόμενων, των Συνδικάτων, της Αριστεράς, να προτάξουν τον αναγκαίο υποκειμενικό παράγοντα, ώστε να γίνουν ο καταλύτης των εξελίξεων που θα φέρει την πυξίδα της ιστορικής αυτής περιόδου στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των αναγκών των εργαζόμενων, των συνταξιούχων, της νεολαίας, της παγκόσμιας κοινωνίας. Η διαδικασία αυτή που είναι διαρκής και επίσης είναι παγκόσμια, όλοι ελπίζουμε ότι θα έχει αίσιο αποτέλεσμα, παρ’ ότι είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθεί κόπος, ιδρώτας, αγώνας και ίσως, όχι μόνο αυτά.
Είναι προφανές ότι αυτοί οι οποίοι σήμερα αποτελούν τους ισχυρούς αυτής της γης που, ουσιαστικά, κατευθύνουν τις αόρατες λεγόμενες αγορές, που οργανώνουν τις τεράστιες οικονομικές πολεμικές επιχειρήσεις, που στήνουν μεγάλα χρηματιστηριακά παιχνίδια, έχουν ως μόνο θεό το χρήμα και το κέρδος. Όλοι αυτοί είναι φανερό ότι έχουν τη διάθεση να μην αφήσουν κανένα δικαίωμα σε καμία κοινωνία. Το παρακάτω ποίημα είναι γραμμένο ακριβώς γι’ αυτούς, γιατί ανεξάρτητα θρησκευτικών πεποιθήσεών τους, πατέρας τους είναι το χρήμα και το κέρδος.
Πάτερ αυτών
Πάτερ αυτών
ο εν τη τραπέζη του χρήματος
αγιασθήτω η δύναμή του
ελθέτω η βασιλεία του
επί της γης και μόνο γι’ αυτούς.
Υποχρέωση το θέλημά τους
τον άρτον τον επιούσιον
μας υφαρπάζουν σήμερον
και κρατούν γι’ αυτούς
τα δικά μας ωφελήματα.
Ευεργετούμε τους οφειλέτες μας
δεν υποκύπτουμε
στο δικό τους πειρασμό
και πασχίζουμε
να ξεφύγουμε του πονηρού.
Αμήν για μας εστί
η των εμπόρων της ζωής μας εκδίωξης
από του μέγα κόσμου το προαύλιον.
Ποιητής, μέλος της Εταιρίας
Ελλήνων Λογοτεχνών