Όλα μέσα σε μια ιστοσελίδα. Ο άνθρωπος μέσα σε μία οθόνη και η προσωπικότητά του μέσα μια εικονική πραγματικότητα.
Ένας χώρος που αποτελεί πότε μέσο επικοινωνίας ή κοινωνικοποίησης, πότε μέσο αυτοπροβολής και πότε μέσο ψυχικής απογύμνωσης. Παγκοσμίως 500.000.000 ενεργοί χρήστες, δηλαδή περίπου το 25% του παγκόσμιου πληθυσμού που χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο, μπορεί με ένα κλικ να αποτελέσει για τον οποιονδήποτε ένα ανοιχτό βιβλίο. Και το ερώτημα είναι ποιος ο λόγος να δημοσιεύεις προσωπικά δεδομένα, όταν δεν υπάρχει εγγύηση ασφάλειας;
Είναι γνωστό πως το Facebook δίνει την ευκαιρία στον καθένα να δημιουργήσει μια εικόνα που δεν απεικονίζει πάντα την αληθινή του ταυτότητα. Μέσω του Facebook, λοιπόν, μπορεί να καθρεφτίσει μια προσωπικότητα που δεν ανταποκρίνεται ακριβώς στον αληθινό του εαυτό αλλά σε αυτό που θα ήθελε να παρουσιάζει στους άλλους ή και στον ίδιο. Ένα ηλεκτρονικό «προφίλ», δηλαδή, καλυμμένο με την επιθυμητή «ψευτιά» που χρειάζεται ο καθένας για να γίνει τέλειος.
Όσον αφορά την κοινωνική δικτύωση του ατόμου μέσω του Facebook, θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε αυτού του είδους την κοινωνικοποίηση ως μια αδυναμία ζωντανής επικοινωνίας, κάτι το οποίο χαρακτηρίζει ιδιαίτερα τη νέα γενιά και δυστυχώς ενισχύεται όσο αυξάνεται η χρήση τέτοιων ιστότοπων.
Φυσικά υπάρχει και η άλλη κατηγορία ατόμων που, απλά, το χρησιμοποιούν ως μέσο ψυχαγωγίας καθώς διαθέτει παιχνίδια, τεστ γνώσεων και άλλους κλάδους ευχαρίστησης για τους χρήστες. Για κάποιους αποτελεί κάτι εντελώς αδιάφορο και δεν τους χρησιμεύει για αυτοπροβολή.
Είναι γνωστό πως το Facebook δίνει την ευκαιρία στον καθένα να δημιουργήσει μια εικόνα που δεν απεικονίζει πάντα την αληθινή του ταυτότητα. Μέσω του Facebook, λοιπόν, μπορεί να καθρεφτίσει μια προσωπικότητα που δεν ανταποκρίνεται ακριβώς στον αληθινό του εαυτό αλλά σε αυτό που θα ήθελε να παρουσιάζει στους άλλους ή και στον ίδιο. Ένα ηλεκτρονικό «προφίλ», δηλαδή, καλυμμένο με την επιθυμητή «ψευτιά» που χρειάζεται ο καθένας για να γίνει τέλειος.
Όσον αφορά την κοινωνική δικτύωση του ατόμου μέσω του Facebook, θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε αυτού του είδους την κοινωνικοποίηση ως μια αδυναμία ζωντανής επικοινωνίας, κάτι το οποίο χαρακτηρίζει ιδιαίτερα τη νέα γενιά και δυστυχώς ενισχύεται όσο αυξάνεται η χρήση τέτοιων ιστότοπων.
Φυσικά υπάρχει και η άλλη κατηγορία ατόμων που, απλά, το χρησιμοποιούν ως μέσο ψυχαγωγίας καθώς διαθέτει παιχνίδια, τεστ γνώσεων και άλλους κλάδους ευχαρίστησης για τους χρήστες. Για κάποιους αποτελεί κάτι εντελώς αδιάφορο και δεν τους χρησιμεύει για αυτοπροβολή.
Παρ’ όλα αυτά, ο αριθμός των χρηστών είναι αναμφισβήτητα μεγάλος για να αποτελεί μόνο μέσο ψυχαγωγίας και αθώας κοινωνικοποίησης, ή ένταξης σε ένα σύνολο. Καλό, λοιπόν, θα ήταν να παραδεχτούμε ότι η δημιουργία ενός λογαριασμού στο Facebook εν μέρει, (και το τονίζω αυτό), αποσκοπεί στην ωραιοποίηση κάποιων προσωπικών στοιχείων και καλύπτει την ανάγκη του ατόμου για αυτοπροβολή.
Ιωάννα Καλλιτσάντση, μαθήτρια
Σχόλια