Η κυρία Διαμαντοπούλου θεσπίζει το πλήρως εντατικοποιημένο ολοήμερο σχολείο,
στο πλαίσιο διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης που προωθεί
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Λεωνίδας Σακλαμπάνης
Ξύπνημα από τις 6.00 το πρωί και επιστροφή στο σπίτι στις 17.00 για… διάβασμα. Υποχρεωτικό 35ωρο σε όλες τις τάξεις, μάθημα αγγλικών και πληροφορικής σε νέους μαθητές, ηλικίας 5,5 ή 6 ετών, τμήματα με τουλάχιστον 26 παιδιά και μοιραία αύξηση της παραπαιδείας είναι οι βασικοί πυλώνες της προκλητικής αποδόμησης της δημόσιας παιδείας που προωθεί, από τον Σεπτέμβριο, το αρμόδιο υπουργείο για τα δημοτικά σχολεία.
Με συνθήματα, τυμπανοκρουσίες και πραξικοπηματικές αποφάσεις η κυρία Διαμαντοπούλου προτάσσει, μέσω του νομοσχεδίου και των εγκυκλίων που έχει καταθέσει, το «φθηνό και σύγχρονο σχολείο», προχωρώντας σε σαφώς κατευθυνόμενες από την Ε.Ε. θέσεις, καθιστώντας, στην ουσία, το δημοτικό σχολείο πιο βάρβαρο και πιο ελλιπές από ποτέ.
Το δίπολο υποχρηματοδότηση στην εκπαίδευση (όπως αυτή κι αν μπορεί να επιτευχθεί) και εξαντλητικό ωράριο είναι τα βασικά στοιχεία του σχεδίου «800 ολοήμερα σχολεία ενιαίου αναμορφωτικού προγράμματος», θέτοντας μικρά παιδιά στο δοκιμαστικό σωλήνα της νέας, συρρικνωμένης και αποστειρωμένης εκπαίδευσης.
Η λέξη-κλειδί, συνάμα, για να περιγραφεί η νέα εποχή, είναι η εντατικοποίηση. Πάνω σε αυτό το σκέλος θα πρέπει να λειτουργούν οι νέοι μαθητές, συμπαρασύροντας και τους γονείς σε έναν αγώνα διαρκείας. Σήμερα που οι συνθήκες το απαιτούν, στόχος είναι να παραχθούν μαθητές -επαγγελματίες. Έτοιμους, δηλαδή, για τον εργασιακό μηχανισμό ο οποίος στήνεται.
Διότι και εδώ ο Καλλικράτης παίζει το δικό του -αντίστοιχο- ρόλο, συναντώντας τον ακόμη πιο ευαίσθητο τομέα της παιδείας και της γνώσης.
Η τσάντα στο… κρεβάτι
Μια άλλη πραγματικότητα, εξοντωτική και πλήρως αντιπαιδαγωγική, όπως διαπιστώνει και η εκπαιδευτική κοινότητα, θα ζήσουν τα παιδιά που θα αναγκαστούν να βρεθούν σε ένα από τα 800 νέα αναμορφωμένα ολοήμερα σχολεία.
Η πρώτη και βασική αλλαγή αφορά τους μαθητές από την Α’ έως και τη Δ’ δημοτικού.
Μέχρι σήμερα, στις πρώτες δύο τάξεις του Δημοτικού, οι μαθητές διδάσκονταν για 5 ώρες τα πρώτα τους μαθήματα, ενώ αυτοί της Γ’ και της Δ’ δημοτικού, με την προσθήκη της πρώτης ξένης γλώσσας βρίσκονταν στα θρανία για 6 ώρες.
Ας δούμε τις βασικές αλλαγές που θα συναντήσουν -μαθητές και γονείς- με το νέο εκπαιδευτικό πειραματικό σύστημα:
-Προσθήκη δύο υποχρεωτικών ωρών διδασκαλίας στις Α’ και Β’ δημοτικού και μίας ώρα επιπλέον για τις Γ’ και Δ’ δημοτικού. Δηλαδή, πλήρες 7ωρο, πλέον, για όλες τις τάξεις του Δημοτικού.
-Υποχρεωτικό μάθημα αγγλικής γλώσσας και πληροφορικής από την Α’ δημοτικού.
-Συγχωνεύσεις σχολείων με τμήματα, τουλάχιστον, των 26 μαθητών.
-Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για πολλούς μαθητές της χώρας, λόγω των συγχωνεύσεων των σχολικών συγκροτημάτων.
-Μείωση των ωρών μελέτης στη 2η ζώνη
-Σχολεία δύο ταχυτήτων: Τα 800 ολοήμερα και τα… υπόλοιπα.
Εν ολίγοις, ένας μαθητής του… νέου δημοτικού θα πρέπει να ξυπνάει από τις 6.00 το πρωί. Να βρίσκεται στο σχολείο στις 7.15 (θεωρείται προαιρετική ζώνη), να κάθεται στο θρανίο μέχρι τις 14.00, που θα είναι υποχρεωτικό πλέον για όλες τις τάξεις, θα μπορεί να παραμείνει μέχρι τις 16.15, όπου είναι η 2η προαιρετική ζώνη της ημέρα και να επιστρέφει στο σπίτι στις 17.00 για φαγητό μα, κυρίως, για διάβασμα!
Το νέο πειραματικό σύστημα θέλει το μαθητή να βρίσκεται από τα ξημερώματα μέχρι το απόγευμα στο σχολείο, εξαντλώντας τον, φυσικά και πνευματικά, δίχως καμία όρεξη για διάβασμα και χωρίς χρόνο για αναζήτηση, παιχνίδι και εξωσχολικές δραστηριότητες.
Μοιραία, δηλαδή, το σύνθημα «η τσάντα μένει στο σχολείο» που, με περισσό θράσος, διαμηνύει το υπουργείο, παραφράζεται στην πραγματικότητα στο «η τσάντα στο κρεβάτι», διότι με αυτή θα βρίσκονται όλη τη μέρα οι μικροί μαθητές.
Μαθητές στην πρέσα
«Στην Α’ και Β’ δημοτικού υπήρχε η λογική “τα παιδιά είναι με τη δασκάλα ή με το δάσκαλο”. Εκεί κοινωνικοποιούνται, μαθαίνουν τι σημαίνει “αποκομίζω γνώση”. Αυτός ήταν ο σκοπός μέχρι σήμερα. Με τα νέα δεδομένα, ο στόχος αυτός αποσαθρώνεται. Μπαίνουμε δηλαδή σε μια εκπαίδευση που μοιάζει πιο πολύ με αυτή του γυμνασίου γεγονός άσχημο για την ψυχοσύνθεση του παιδιού. Υπάρχει μια εντατικοποίηση πλέον», αναφέρει στον Δρόμο ο πρόεδρος της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Ταύρου, κ. Κυριάκος Λουράντος.
Πατέρας ο ίδιος, αντιλαμβάνεται, έντονα, πως η νέα σχολική χρονιά θα είναι ιδιαίτερα επίπονη για το παιδί του: «Στην Α’ και Β’ δεν υπήρχε ξένη γλώσσα. Τώρα μπαίνουν τα αγγλικά. Το αστείο είναι πως επειδή δεν θα προσληφθούν δάσκαλοι (17 χιλιάδες λιγότεροι φέτος) ο δεύτερος καθηγητής αγγλικών -που μοιραία πλέον είναι απαραίτητος για να βγει το πρόγραμμα- θα έρθει από τη μέση εκπαίδευση! Δηλαδή, θα έχουμε στην Α’ και Β’ δημοτικού, εκεί όπου τα παιδάκια τώρα μαθαίνουν να γράφουν ελληνικά και που, στην ουσία, χρειάζονται “νηπιαγωγό αγγλικών” και όχι δάσκαλο, έναν καθηγητή που κάνει μάθημα σε παιδιά λυκείου. Ειλικρινά, δεν μπορώ να καταλάβω πώς θα περπατήσει αυτό το πράγμα. Πώς, για παράδειγμα, θα κάνουν γραμματική στα αγγλικά όταν δεν γνωρίζουν το αντίστοιχο μάθημα στα ελληνικά. Νομίζω πως, ειδικά, για την Α’ και Β’ δημοτικού, αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στο χώρο της εκπαίδευσης καταρτισμένος δάσκαλος-καθηγητής αγγλικών που να μπορεί να διδάξει σε αυτές τις τάξεις».
Η συγκεκριμένη Ένωση έχει ήδη θορυβηθεί και κινητοποιηθεί από το νέο τρόπο λειτουργίας του ολοήμερου δημοτικού σχολείου που…οραματίζεται το υπουργείο, συμμετέχοντας σε δράσεις ενημέρωσης: «Εμείς στο Ταύρο, γενικά, έχουμε τέτοιο θέμα και στα λύκειά μας. Μέχρι σήμερα έχουμε το “προνόμιο” να υπάρχουν τμήματα με 20 μαθητές.
Με το νέο νόμο περιμένουμε συγχωνεύσεις και στα δημοτικά. Το 1ο Δημοτικό της περιοχής μας να συγχωνευτεί με το 5ο Δημοτικό του Ταύρου που, από κοινού, έχουν λίγα παιδιά σε κάθε τάξη. Στόχος της Διαμαντοπούλου είναι τάξεις με παιδιά 25- 30 μαθητών. Δηλαδή, το παιδί που μπορεί μέχρι και την Δ’ δημοτικού να πήγαινε στο σχολείο της γειτονιάς του, σήμερα και εφόσον οι συγχωνεύσεις έχουν πραγματοποιηθεί, θα αναγκαστεί να αλλάξει σχολικό περιβάλλον, απομακρύνοντάς το ακόμη και από τη γειτονιά του, καθώς θα πρέπει να πάει στο νέο “συγχωνευμένο” σχολείο. Να πώς αναγκάζονται οι γονείς να πάνε το παιδί τους από τις 7.15 στο σχολείο, για να προλάβουν κι αυτοί να πάνε στη δουλειάς τους!».
«Πιλοτικά» στο πρόγραμμα το 1/4 των σχολείων
Παράλληλα, 800 σχολεία, που εκπληρούν τις προϋποθέσεις του υπουργείου, θα λειτουργήσουν πειραματικά, στο πλαίσιο του «ενιαίου αναμορφωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος», γεγονός που μοιραία θα στοιβάξει μαθητές στις αίθουσες: «Είναι σαφέστατη η αντίφαση που έχει υποπέσει η κα Διαμαντοπούλου», αναφέρει στον Δρόμο ο κ. Σταθης Κατσούλας, μέλος του συντονιστικού ωρομισθίων εκπαιδευτικών,
υπογραμμίζοντας: «Το υπουργείο μιλά για 800 ολοήμερα σχολεία που θα λειτουργήσουν πιλοτικά, ενώ στην ουσία αποτελούν το 1/4 του συνόλου των σχολείων της χώρας. Αν το υπουργείο, πραγματικά, επιθυμούσε το πιλοτικό σχεδιασμό θα το εφάρμοζε σε 50 ή 100 σχολεία. Κάτι που αποδεικνύει πως μόνο πιλοτικές δεν είναι οι προθέσεις του».
Θα πληρώνουν και οι γονείς;
Ο κ. Κατσούλας προσθέτει ακόμη μία παράμετρο στη νέα υπό ΔΝΤ παιδεία: «Από τον Σεπτέμβρη μπορεί να πάμε σε μια κατάσταση όπου για θέρμανση ή για διάφορες βλάβες θα πληρώνει απευθείας ο γονιός από την τσέπη του. Έχουν μειωθεί οι προϋπολογισμοί των σχολείων, σε σχέση με πέρυσι, κατά 60-65% και τα ταμεία των σχολικών επιτροπών είναι άδεια».
Εφαρμογή των επιταγών της Ε.Ε.
Στην πρώτη απόπειρα της εφαρμογής των επιταγών της Ε.Ε. στο χώρο της παιδείας στέκεται με δηλώσεις της στον Δρόμο το μέλος Δ.Σ. της ΔΟΕ κυρία Ντίνα Ρέππα: «Όσον αφορά τα αγγλικά και τη πληροφορική, είναι οι βασικές δεξιότητες που βάζει η Ε.Ε. από Μπολόνια-Λισσαβόνα αντιμετωπίζοντας την ξένη γλώσσα και τη πληροφορική ως “βασική δεξιότητα”. Και με αυτή την έννοια, σε ένα γενικότερο πλαίσιο, είναι η εφαρμογή του Μνημονίου αλλά και της βασικής κεντρικής πολιτικής γραμμής της Ε.Ε. για την εκπαίδευση, με πρώτη απόπειρα τη χώρο της πρωτοβάθμιας».
Η ίδια θεωρεί πως άμεσος στόχος του υπουργείου είναι η εντατικοποίηση της ζωής των μαθητών, βάζοντάς τα στη λογική του μικρού εργαζόμενου. Να συνηθίσει, δηλαδή, το παιδί από νωρίς την εργασιακή εξάντληση που, πιθανόν, θα ζήσει αύριο στη δουλειά του.
Παράλληλα, επισημαίνει πως με την προσθήκη των αγγλικών η αύξηση της παραπαιδείας είναι δεδομένη, όπως αυτή έχει καταγραφεί… ιστορικά: «Όταν το μάθημα των αγγλικών ήταν στην Δ’ δημοτικού, οι μαθητές έκαναν φροντιστήριο από την Γ’ τάξη. Όταν το μετέφεραν στην Γ’ δημοτικού οι μαθητές ξεκινούσαν φροντιστήριο από τη Α’ δημοτικού. Τώρα, πλέον, θα αναγκαστούν οι γονείς να στέλνουν τα παιδιά τους για μάθημα αγγλικών από το νηπιαγωγείο! Διότι το σχολείο αδυνατεί να διδάξει, με επάρκεια, την ξένη γλώσσα. Είναι πολυάριθμα τα τμήματα και πολύ κακά τα βιβλία των αγγλικών. Συμπερασματικά, η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας από την Α’ δημοτικού θα αυξήσει σημαντικά την παραπαιδεία», καταλήγει η κυρία Ρέππα.