Του Τάσου Κουράκη *

Μέσω της χειραγώγησης των εκπαιδευτικών επιχειρούν να περάσουν την «κατεδάφιση» των σχολείων

Η επιδίωξη της κυβέρνησης, σε αγαστή συνεργασία με τη Ν.Δ. και τον ΛΑΟΣ, είναι η ανατροπή των υφιστάμενων εργασιακών σχέσεων και η χειραγώγηση των εκπαιδευτικών, ώστε να αποδεχτούν χωρίς αντιδράσεις τις αντιεκπαιδευτικές επιλογές που προωθούνται για την προσαρμογή της εκπαίδευσης στο Πρόγραμμα Σταθερότητας.

Το σχέδιο νόμου που καταθέτει η κυβέρνηση, αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς ως ένα φθηνό, εκμεταλλεύσιμο και ιδεολογικά υποταγμένο εργατικό δυναμικό. Με δεδομένη την επιλογή τής κυβέρνησης για δραστική μείωση των διορισμών των εκπαιδευτικών τα επόμενα χρόνια, στο πλαίσιο του αντιλαϊκού Προγράμματος Σταθερότητας, το νομοσχέδιο επιβάλλει την εργασιακή ανασφάλεια και ανεργία για δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς, που θα κρίνονται στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ επιτυχόντες, αλλά μόνιμα μη διοριστέοι.

Αγνοεί, έτσι, η κυβέρνηση δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς που, εδώ και αρκετά χρόνια, υποχρεώθηκαν σε συνεχή εργασιακή περιπλάνηση και αποδέχτηκαν δύσκολους εργασιακούς όρους με μοναδικό κίνητρο τη συλλογή μορίων προϋπηρεσίας (όπως οι νόμοι των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. προέβλεπαν μέχρι τώρα). Όλοι αυτοί οι εκπαιδευτικοί, σήμερα, διαπιστώνουν ότι απαξιώνεται πλήρως η προϋπηρεσία τους.

Ειδικότερα, αγνοούνται εκπαιδευτικοί που έδωσαν ΑΣΕΠ, κρίθηκαν διοριστεί με ΦΕΚ στα χέρια τους και πρέπει να διοριστούν πριν από την έναρξη του σχολικού έτους 2010-2011. Αγνοούνται εκπαιδευτικοί στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών, οι οποίοι, με βάση το νόμο 3255/2004, που καθιερώνει την ποσόστωση μεταξύ των προσλαμβανομένων εκπαιδευτικών, πρέπει να διορίζονται σε ποσοστό 40% επί των ετήσιων προσλήψεων. Αγνοούνται οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί με τέκνα που είτε είναι ανήλικα είτε υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία ή σπουδάζουν οι οποίοι, με βάση τον ίδιο νόμο, πρέπει να διορίζονται κατά προτεραιότητα. Αγνοούνται από την κυβέρνηση οι εκπαιδευτικοί που στις 30/6/2008 συμπλήρωσαν προϋπηρεσία 30 μηνών και, με βάση το νόμο 3687/2008, πρέπει να διορίζονται κατά συγκεκριμένο   ποσοστό. Αγνοούνται οι εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν 24 μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας σε δημόσια σχολεία και έχουν λάβει τη βαθμολογική βάση σε οποιοδήποτε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και, με βάση τον ίδιο νόμο, πρέπει να διορίζονται από το σχολικό έτος 2008-2009. Στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς στραγγαλίζεται η ελεύθερη έκφρασή τους, καθώς θα επικρέμαται η μη αιτιολογημένη απόλυση από τον εργοδότη και η μη δυνατότητα απορρόφησής τους από το Δημόσιο. Ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή καταψηφίζει το παρόν νομοσχέδιο και, ταυτόχρονα, στο σύστημα των διορισμών και προτείνει:

α) Ουσιαστική αύξηση των διορισμών, ώστε η μεγάλη προσφορά σε εκπαιδευτικούς να αξιοποιηθεί για την ποιοτική βελτίωση της εκπαίδευσης. Πρέπει να αυξηθούν κατά πολύ οι διορισμοί, ώστε να καλυφθούν τα κενά σε όλα τα σχολεία. Παράλληλα, πρέπει να εφαρμοστούν μέτρα, όπως η μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, προγράμματα αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, επιμόρφωση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών κ.λπ., που θα συμβάλουν στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και θα δημιουργήσουν και νέες θέσεις εργασίας στη δημόσια εκπαίδευση.

β) Τίτλος σπουδών ψυχοπαιδαγωγικής κατάρτισης (με πρακτική άσκηση) ως προαπαιτούμενο για διορισμό στην εκπαίδευση.

Η πρότασή μας αυτή έχει το εξής περιεχόμενο:

1. Τα πανεπιστημιακά τμήματα ιδρύουν μεταπτυχιακά ινστιτούτα παιδαγωγικής κατάρτισης των πτυχιούχων τους ετήσιας διάρκειας.

2. Το πρόγραμμα σπουδών αυτών των ινστιτούτων καθορίζεται από τα αντίστοιχα τμήματα, τα οποία, συνυπολογίζοντας τις προπτυχιακές σπουδές του μελλοντικού εκπαιδευτικού, φροντίζουν να του παράσχουν επιστημονικές γνώσεις και δεξιότητες στα πεδία:

– Παιδαγωγικής Ψυχολογίας

– Γενικής Διδακτικής

– Ειδικής Διδακτικής

– Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης

– Οργάνωσης Σχολικών Μονάδων

– Εκπαίδευσης ενηλίκων

3. Η επιτυχής ολοκλήρωση της ετήσιας αυτής φοίτησης στα εν λόγω ινστιτούτα καταλήγει στη χορήγηση μεταπτυχιακού παιδαγωγικού τίτλου σπουδών.

γ) Πλήρωση θέσεων

Όταν το υπουργείο Παιδείας προκηρύσσει διαδικασία πλήρωσης θέσεων εκπαιδευτικών, οι υποψήφιοι καταθέτουν τα δικαιολογητικά τους. Τα τελικά μόριά τους υπολογίζονται με αδιάβλητο και διαφανή τρόπο. Εκτός από το πτυχίο και το μεταπτυχιακό παιδαγωγικό τίτλο σπουδών, θα συνυπολογίζονται στη διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών και η διδακτική εμπειρία σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, ΑΕΙ και γενικές εκπαιδευτικές δομές, που λειτουργούν με την ευθύνη του υπουργείου Παιδείας, καθώς και οι μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών.

δ) Κατάργηση του θεσμού της ωρομίσθιας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης –όπως και της έρευνας- και μονιμοποίηση όλων των εκπαιδευτικών της ελαστικής εργασίας και της ανασφάλειας. Κάλυψη όλων των κενών με μόνιμους εκπαιδευτικούς λειτουργούς, με σταθερή εργασιακή σχέση πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Για να γίνει πράξη η παραπάνω πρόταση, επιβάλλεται να μη γίνει καμιά αλλαγή στο σύστημα διορισμών, μέχρι να διοριστούν ως μόνιμοι όλοι όσοι βρίσκονται στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομισθίων με προϋπηρεσία.

 

* Ο Τάσος Κουράκης είναι βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Α’ Θεσσαλονίκης.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!