Η θρυλική χορογράφος στην οθόνη του κινηματογράφου.
«Η Πίνα ήταν μια ζωγράφος που χρησιμοποιούσε τα σώματα των χορευτών ως λέξεις…», είχε δηλώσει ένα από τα μέλη του θιάσου της, ενόσω η θρυλική Γερμανίδα χορογράφος Πίνα Μπάους ήταν ακόμη εν ζωή. Πέθανε, όπως είναι γνωστό, πριν από δύο χρόνια περίπου, χτυπημένη από την αρρώστια του καρκίνου η οποία διεγνώσθη πέντε μόλις μέρες πριν από τον αιφνίδιο θάνατό της.
Η περίφημη χορογράφος δουλεύοντας μεθοδικά και σκληρά από το 1973, ανέδειξε το χοροθέατρο του Βούπερταλ σαν ένα από τα σπουδαιότερα του κόσμου. Γεννημένη το 1940 στο Ζόλινγκεν της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας ξεκίνησε σε ηλικία 14 χρόνων να σπουδάζει δίπλα στον δάσκαλο Κουρτ Γιος, ο οποίος σημάδεψε την πορεία της στη σχολή Folkwang του Έσεν και αργότερα στη σχολή Juilliard School της Νέας Υόρκης. Το 1962 επέστρεψε στη Γερμανία και μόλις έξι χρόνια αργότερα, ξεκίνησε να χορογραφεί διχάζοντας στην αρχή το κοινό, το οποίο στη συνέχεια τη λάτρεψε κυριολεκτικά.
Τη χαρισματική της προσωπικότητα καθώς και τη συμβολή της στην τέχνη του χορού έρχεται να επιβεβαιώσει το τρισδιάστατο ντοκιμαντέρ του Βιμ Βέντερς Πίνα Μπάους που αυτές τις μέρες προβάλλεται στις αίθουσες των αθηναϊκών κινηματογράφων και σύμφωνα με τους κριτικούς αποτελεί έναν ιδανικό «γάμο» ανάμεσα στην τρισδιάστατη τεχνική κινηματογράφησης και τον σύγχρονο χορό.
Στον πυρήνα της ταινίας του Βέντερς τοποθετούνται οι ίδιες οι χορογραφίες της Μπάους, με εκτεταμένα αποσπάσματα από τέσσερις αγαπημένες της παραστάσεις που κινηματογραφήθηκαν στο Βούπερταλ, τη γερμανική βιομηχανική πόλη όπου μεγαλούργησε η αξέχαστη δημιουργός. Αν και δεν είναι η πρώτη φορά που ο Βιμ Βέντερς καταγράφει με το φακό του τη δουλειά σπουδαίων καλλιτεχνών (προηγήθηκαν ο Αμερικανός σκηνοθέτης Νίκολας Ρέι αλλά και η κουβανέζικη μουσική μπάντα «Buena vista social club») εντούτοις, η δουλειά του με την Πίνα Μπάους ξεχωρίζει ιδιαίτερα. Και αυτό συμβαίνει, καθώς η μακροχρόνια φιλία ανάμεσά τους τον ώθησε να απεικονίσει με ξεχωριστή επάρκεια το όραμα της φίλης και τη φλόγα του ταλέντου της.
Εκτός, όμως, από το ντοκιμαντέρ του Βέντερς που από την Κυριακή του Πάσχα παίζεται στις αίθουσες, την ερχόμενη εβδομάδα και συγκεκριμένα την Τρίτη 3 Μαΐου (8:30μ.μ.) με αφορμή την παγκόσμια ημέρα του χορού το Ινστιτούτο Γκαίτε θα κάνει ένα ακόμη κινηματογραφικό αφιέρωμα στην Πίνα Μπάους με τίτλο Η Πίνα Μπάους στην οθόνη. Θα προβληθούν τρεις ταινίες, αρχής γενομένης από το ντοκιμαντέρ της Πατρίσια Κορμπουμπ Αναζητώντας τον χορό-Το διαφορετικό θέατρο της Πίνα Μπάους, το οποίο συνοψίζει τα 20 χρόνια της πορείας της Πίνα Μπάους, φέρνοντας την ίδια μπροστά στην κάμερα και δείχνοντας αποσπάσματα από τα έργα Arien, Kontakthof, Ιεροτελεστία της Άνοιξης, Κυανοπώγων, Το παράπονο της αυτοκράτειρας κ.ά.
Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν κινηματογραφημένες παραστάσεις δύο εμβληματικών χορογραφιών το Café Müller στην παράσταση του 1987 που είχε σκηνοθετήσει η ίδια και η Ιεροτελεστία της Άνοιξης στην παράσταση του 1978, που συν-σκηνοθέτησε με τον Pit Weyrich. Το Café Müller, η πιο προσωπική ίσως δουλειά της Πίνα Μπάους κινείται σε μια έντονα μελαγχολική ατμόσφαιρα, καθώς εκφράζει τον πόνο του χωρισμού, του πένθους και της απόγνωσης, ενώ η Ιεροτελεστία της Άνοιξης με θέμα τη φαινομενικά ανυπέρβλητη αποξένωση των δύο φύλων θεωρείται η πιο ριζοσπαστική και συγκινητική παράσταση που έχει μέχρι σήμερα παρουσιαστεί δημόσια.
Η είσοδος για το κοινό στις προβολές του «Γκαίτε» είναι ελεύθερη.